Erik´s Rode Duivel de Seat Leon 1.4 TSI ACT FR Dynamic

Welke auto heeft Erik gekozen?

  • Skoda Octavia 3

    Stemmen: 7 15,9%
  • Audi A3

    Stemmen: 1 2,3%
  • Mercedes A klasse

    Stemmen: 1 2,3%
  • Seat Leon

    Stemmen: 27 61,4%
  • Peugeot 308

    Stemmen: 0 0,0%
  • Volkswagen Golf 7

    Stemmen: 1 2,3%
  • Skoda Superb 3 Hatchback

    Stemmen: 6 13,6%
  • BMW 1 serie

    Stemmen: 1 2,3%

  • Totaal aantal stemmers
    44
  • Opiniepeiling gesloten .

andrehj

Forumguru
Ik ken een generatie-genoot en die is er heel tevreden over en heeft er ondertussen volgens mij ruim 80.000 km opzitten. Die rijdt dagelijks van Veldhoven naar Venlo en terug, en regelmatig nog wat extra km's.
Weet je toevallig ook welk verbruik deze persoon haalt (en met wat voor auto)?
 

rudolfi

Forumguru
rijdt zelf nu bijna 2 week in een Leon met ACT en ik moet zeggen dat ik regelmatig het eco tekentje op het dashboard zie verschijnen in de stad en ook op de 70 / 80 km/h weg. En ik moet zeggen dat ik t niet storend vind, schakelt snel genoeg de andere cilinders weer bij als het nodig is.
 

Schep

Forumguru
Mooie bak! Dat blok in die auto wil nog best vooruit ook. Ik heb hem nu in een Golf 7 liggen, is goed mee door te karren.
Ik ken een generatie-genoot en die is er heel tevreden over en heeft er ondertussen volgens mij ruim 80.000 km opzitten. Die rijdt dagelijks van Veldhoven naar Venlo en terug, en regelmatig nog wat extra km's.
Ik ben er niet zo heel tevreden over. Er is een trilling voelbaar als je op 2-cilinders rijdt, daar erger ik me aan.
Verder schakelt ie snel genoeg de cilinders bij, maar als je er op let merk je dat hij bijschakelt. Als je goed in de toeren gaat hangen en dan volgas geeft merk je dat ie even moet nadenken (enerzijds turbogat, anderzijds die cilinders). Nou zal mijn rijstijl ongetwijfeld niet maatgevend zijn, daarnaast kwam ik uit een 3.0 TDI V6 toen ik in de Golf ging rijden, dus ik wil niet zeggen dat mijn ervaring nou echt maatgevend is.

Verbruik voor mij zit op 1 op 11,7 over 60.000 km (again, ik trap stevig door). Klein verschilletje met de 1 op 21,3 die VW zelf op geeft.
Gemiddeld voor alle rijders van de Golf 1.4 TSI bij Leaseplan zit op 1 op 14 overigens.
 

rudolfi

Forumguru
Je merkt idd wel dat hij over gaat op 2 cilinders, maar ik heb geen last van een trilling. Verbruik zit bij nu op 1 op 13,4 maar dat is 95 % stadsverkeer en ik rijd ook redelijk stevig door. En ik moet de 1000 km nog aantikken. Turbo gat heb ik alleen in de eerste versnelling last van (als je er op let trouwens) daarna pakt de dsg hem goed op.
 

Schep

Forumguru
Je merkt idd wel dat hij over gaat op 2 cilinders, maar ik heb geen last van een trilling.
Kan me goed voorstellen dat de software inmiddels verbeterd is. Mijn Golf is van juni 2013, toen dat ACT blok nog redelijk nieuw was. Ik heb in de Superb met dit blok gereden en kon geen trilling mee waarnemen tijdens het 'eco-rijden'.
Turbo gat heb ik alleen in de eerste versnelling last van (als je er op let trouwens) daarna pakt de dsg hem goed op.
Die DSG helpt je dan. Ik heb helaas een handbak. Ik merk echt een moment van 'leegte' na het gas diep intrappen. DSG is wel besteld inmiddels ;)
 

andrehj

Forumguru
Sorry, @Cordoba , Je hebt niet helemaal goed meegelezen. Lees post nr 138 (en jou reactie hierop in post nr 141) nog maar eens terug. Het ging hier over de ervaringen met de 1.4 TSI motor, en dan met name over het ACT deel daarvan. Dan zijn ervaringen met een 1.6 TDI niet zo relevant....
Toch bedankt voor je reactie.
 

Cordoba

Forumguru
@andrehj Ik dacht oorspronkelijk eigenlijk dat ie benzine was gaan rijden, maar naar aanleiding van jouw vraag over het verbruik, heb ik het even nagezocht. Ik heb begrepen dat dit blok ook die uitschakeling van cilinders heeft, en dat is nog relatief nieuw, dus vandaar mijn reactie.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb weleens begrepen van Arjen (de persoon waar ik het over had) dat zijn Leon ook die cilinder uitschakeling heeft, dat was ook precies de reden dat ik daarop reageerde. Als ik dat fout heb, dan excuses voor de verwarring.:sterretjes:
 

ertromp

Forumguru
Ben wel benieuwd hoe vaak die afschakeling plaats vindt want als je de manual leest hangt daar een rits van voorwaarden aan vast
 

turboturbo

Forumguru
Blijf het nog wel een vreemde manier van besparing vinden.

Moeten die 2 resterende cilinders ook de andere 2 uitgeschakelde cilinders (dus waar geen 'plof' meer plaatsvindt) ook nog laten bewegen? Of staan ze stil?

Wat ik zo lees over 2 cilinder motoren en hun werkelijk verbruik, is dat daar nauwelijks schokkende resultaten te behalen zijn (Fiat Punto, 500)
 
Bovenaan Onderaan