Shell V-Power of toch maar niet ! ?

Mogas

Forumguru
ik heb schrik voor het nieuwe rijden, meerbepaald voor eventuele problemen ivm roetafzetting...


Is niet ongegrond denk ik
Degenen die dit nieuwe rijden hebben bedacht zijn niet echt het grootste licht wat technisch inzicht betreft
Een motor op 1500 rpm constant laten draaien en dan ook nog extra belasten is er echt niet goed voor
Het is beter in de buurt te blijven van het max koppel zodat je een optimale (lees schonere) verbranding krijgt
Er is al uit onderzoeken gebleken dat het bij lagere toerentallen meer belasten later tot grotere slijtage van lagers en distributie kan lijden ,Nou is dat waarschijnlijk niet erg als je iedere 3 jaar een andere (lease)wagen rijdt maar dit soort motoren zijn op de langere duur vervuilender dan normaal bereden gelijke

En tsja ,Benzinesamenstellingen.... Worden ook door onze bestuurders (lees EU) opgelegd.
Shell en andere maatschappijen krijgen gewoon al jaren te horen dat ze oa. het zure regen effect moeten tegen gaan en dat door zoveel mogelijk zwavel en andere schadelijke stoffen uit de benzine te halen.
Op het moment is het het Bio verhaal ,In NL gaat er tussen de 5 a 6 % ethanol bij ,In landen zoals Amerika ligt dat getal al op 10 %
De 91 oct benzine is er al jaren uit en dat is 95 geworden ,V-Power zit rond de 97,5 en is geblend uit zeer lage zwavelige componenten ,Ik gooi nu in de nieuwe Faab gewoon Fuel save maar de XJR gaat V-Power in ,Als ik hem langere tijd stil zet gooi ik vooraf de tank helemaal vol zodat er geen zuurstof in het systeem zit ,Als dat er nl. bij komt zou je op de lange duur gumvorming en vervuiling kunnen krijgen.
Nou heb ik via m'n werk bij de Shell ECO marathon contacten over de hele wereld in dat wereldje en die hebben me verzekerd dat die mogelijkheid bij V-power nihil is
 
Laatst bewerkt:

Mogas

Forumguru
Gaat automatisch bewuster met het rechter voetje om. Uiteindelijk bepaald deze of de wagen zuinig rijdt of niet.

Dat is een waarheid als een koe ,Rij zelf ook lekker door maar als je al van tevoren ziet dat je klem loopt op de rijksweg heeft het totaal geen zin om vol door te gaan en op de rem te moeten gaan staan totdat je voorganger opzij gaat.
Hebben hier in de buurt ook van die groene golf gebieden ,1 snelheid aanhouden en dan heb je alle stoplichten mee.
Veel goedkoper dan iedere keer stoppen en optrekken

Moet zeggen dat het verbruik me ook meevalt ,Kwam uit een 1.8 Astra met sport instelling erin ,Was al blij dat ik er rustig 1 op 10 mee haalde ,De Faab kom ik met normaal rijden aan 1 op 17 en met lekker doorblazen op de duitse autobaan 1 op 13
 

Kogamyata

Senior Member
@Mogas Hallo,

Tanken? Ik doe maar wat, witte pomp, groene pomp, gele pomp, tango, tinq, noem maar op. Wel diesel en heel veel kilometers en het rijdt (reed) altijd. EGR etc. is veel erger dan die zgn. merkverschillen, lees ik tussen de regels door.

Nu elck seyn syn.
Groeten,
Joop.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Het Topic gaat over smerendvermogen van de dieselolie en de gevolgen voor de hoge druk brandstofpomp
Onderstaande vond ik op de volgende website

http://www.starbrite.nl/ervaringen/ervaringen.php

Van:
Naam: Redactie
Bericht:
Geachte

Dat klopt, uit milieuoverwegingen wordt (zwavelarme) diesel tegenwoordig bijgemend met biobrandstof. Ook benzine wordt overigens bijgemengd met een biobrandstof, meestal ethanol. In Frankrijk vervangen pompstations bijvoorbeeld in toenemende mate de Euro 95 door E10(benzine bijgemengd met 10% ethanol). Het probleem is dat biomengsels water aantrekken en dus, zoals de ANWB zegt, gunstige omstandigheden voor de groei van bacteriën en algen in de brandstoftank veroorzaken. Dat kan inderdaad uiteindelijk leiden tot motoruitval.

Dit alles heeft echter niet zoveel te maken met het artikel van De Telegraaf. Hierin werd zwavelarme diesel de schuldige van motorproblemen genoemd, omdat het minder goed zou smeren. Zoals al eerder gezegd: zwavel is geen smeermiddel en heeft geen enkel voordeel in brandstof. Water in de tank, veroorzaakt door de toevoegingen van de raffinaderij en/of door bijmenging met biobrandstof, kan wél leiden tot motorproblemen

De raffinaderij of distributeur voegt ter compensatie zélf een smeermiddel toe aan de brandstof. Hierbij ontstaat echter een risico. Bij het toevoegen van deze smeermiddelen neemt de kans toe dat de brandstof vocht zal absorberen. In dat vocht kunnen bacteriën (dieselalgen) gaan groeien. De meeste brandstofgerelateerde motorproblemen ontstaan door ophoping van deze dieselalgen, wat leidt tot een kleverige drap in de tank.

De enzymen in Star Tron verkleinen water tot minieme deeltjes, die veilig worden verwijderd tijdens bedrijfsuren van de motor. Op deze manier zal er geen water meer in de tank zijn en zal deze schoon blijven en brandstofgerelateerde motorproblemen behandelen én voorkomen!
 

Canon-Eye

Forumguru
De enzymen in Star Tron verkleinen water tot minieme deeltjes
Het kleinste waterdeeltje is de watermolcuul, verder verkleinen gaat niet lukken (ja, splitsen in waterstof en zuurstof, maar dan heb je dus geen water meer).

Wordt hier dan zoiets bedoeld als het vormen van een soort omgekeerde emulsie, waarbij minieme kloddertjes water in de koolwaterstoffen blijven zweven?

Gewone emulsies kennen we allemaal, namelijk: niet in water oplosbare stoffen als vetten, eiwitten etc. die in heel kleine bolletjes wel in water willen blijven zweven. Mayonaise bijvoorbeeld, inclusief de "mayonaise" in het koelwater hoort in die categorie.
Maar waterbolletjes in vet? Ik geloof daar nog even niet in. Ik verwacht eerder dat die waterbolletjes door het verschil in soortelijke massa gewoon weer uitzakken en samenvloeien op de boden van de tank.
Die bewering van Starbrite klinkt mij net even te kwakzalverig, als je begrijpt wat ik bedoel (met dank aan Heer Bommel). ;)
 
Laatst bewerkt:

Skoda-MAN

Forumguru
In de tanks van vrachtwagens heb ik meerdere keren een soort sludge, zwart/grijze drab, aangetroffen die uiteindelijk ook het brandstoffilter verstopt met alle gevolgen van dien.
Met een chemische toevoeging, waarvan de naam mij ontschoten is, bij 2 aan 3 tankbeurten was die rommel weer verdwenen.
 

Kogamyata

Senior Member
Klopt, had ik me even niet gerealiseerd:bloos:, diemaar zeker voor sels kun je toch maar beter de tank volhouden, vooral na een langere rit. Wanneer de brandstof afkoelt zuigt 'ie buitenlucht aan en die kan condensatie laten vormen in de tank.
Moet je er toch weer water uit zien te krijgen;).

Nooit gedaan met diesel. Ook nooit tegen me gezegd. Doe altijd maar wat. Ging altijd goed. Als ik het zo lees geeft modern toch wel heel erg veel problemen. Maar hopen dat de "kerstboom" uit blijft.
 

Spoetnik

Forumguru
Mijn idee is dat de raffinaderijen/oliemaatschappijen een prima product maken en daar al een uitgebalanceerd additieven pakketten in verwerken. Nog weer een extra dope kan de boel verstoren. Zonde van het geld.
 

oco1979

Forumguru
De VW Dealer waar mijn auto in onderhoud is, gebruikt additieven van Bardahl: http://www.bardahl.nl/producten/additieven-advies/

goeie keuze.

BARDAHL BDC gebruik ik.

1Liter versie

1L per 1000L(meer bedoeld om in een tank te doen)zomermaand/2L per 1000L wintermaand

Bij iedere tankbeurt klein hoeveelheid bij doen

dop is met maatbekker van 30cc.

Dus verhouding is 1cc per Liter.

Tank van 65L doe je 65cc in.

Kost iets van 35euro dacht ik,je doe er wel lang mee met een literfles.

Ken al in men mazouttank voor huisbrand gedaan, 2liter.

Is vooral voor water en die bioshit tegen te gaan.

Die kleine flesjes kosten dan in verhouding direct veel meer.
 

oco1979

Forumguru
Mijn idee is dat de raffinaderijen/oliemaatschappijen een prima product maken en daar al een uitgebalanceerd additieven pakketten in verwerken. Nog weer een extra dope kan de boel verstoren. Zonde van het geld.

Kan zijn als je tankt bij een merk die additieven bij doe.

Meer merkloze zullen daar geen extra in doen.

Prijs moet ergens zitten.
 

Joske

Forumguru
en ik weet het... het gaat over diesel, maar ook enige voorstellen tot toevoegen van additieven aan benzine? (ik tank 95 van de Q8)
 

CDK

Forumguru
@Joske, Q8 heeft prima brandstof, al zal je bolide op 102 octaan nét wat rustiger lopen :jaja: Je kan om te proberen eens een keertje octaanbooster toevoegen, maar beter was je afgelopen zaterdag even net over de grens in Duitsland gaan tanken :jaja:
 

oco1979

Forumguru
@oco1979 dus dit voeg je ook toe nu in je O3 ?

Je bedoeld S2 ipv O3, bij al me vorige diesels al gedaan en bij men camper(sta toch een tijd stil in de wintermaanden).
Nog niet bij me S2 gedaan,nog maar nieuw en 7000km,veel zal het nog niet doen.

bij me Citroen C5 niet gedaan( was het niet aan te raden omdat die origineel eloyse hebben om roetfiltertemperatuur te doen dalen) mogelijks zou het dan wel eens tegen elkaar inwerken of niet werken.
Was ook niet rechtstreeks in te doen,klepbeveiliging voor tanken.

Zie geen probleem om het bij men skoda te doen,juist nog eens bekijken dat ik zonder morsen het deftig kan ingieten.
 
Bovenaan Onderaan