Brandend olielampje

machlo

Forumguru
Hoi allen,

Vanmiddag een brandend en piepend olielampje....! Was redelijk dicht in de buurt van mijn garage dus maar gewaagd er rustig naar toe te rijden.
Uitlezen leverde geen foutcode op.
Vervolgens keek hij bij oliepomp (geloof tenminste dat dat het "hoofdstuk" was op de computer). Gaf aan dat de oliedruk te laag was.

Auto in maart een oliewissel, filter en flush gehad. Leek de monteur dat een verstopt oliefilter in het carter de oorzaak was. Oliepomp zou dan de volgende optie kunnen zijn vlg hem. Vlg week gaat carter er onderuit en gaan ze zoeken naar de oorzaak.

Weet er iemand wellicht wat zo'n oliepomp wissel (als het dat is) ongeveer kost?? Kan ik alvast mijn rekeningen gaan "updaten"....
Gaat overigens om een AQW, 6y5 faabje uit 2004 met 110.000 op de teller.

Gr marc
 

Erik_NL

Forumguru
dat fenomeen werd onderweg bij onze Fabia veroorzaakt door een kapotte oliedruksensor ... kost niet de wereld (diagnose en vervanging bij de toenmalige Skoda dealer in de stad)
 

machlo

Forumguru
Haha.......uiteraard hoop ik (gezien de financiën) toch niet op de hoofdprijs........een sensor....daar doe ik het wel voor!
 

polf

Senior Member
Trek anders even de stekker van de olie druk zender af. Grote kans dat de olie al uit de stekker komt lopen.

DSCF1007E_zps816d0c60.jpg


Greetz Polf
 

Spierings

Forumguru
Laat ze eerst oliedruk meten.....

Met de testkast kunnen ze de oliedruk niet uitlezen.

Als ze al meteen gaan roepen wat het is zonder bij de basis te beginnen heb ik mijn twijfels over de garage, heb nog nooit meegemaakt dat van dit soort motoren de oliezeef verstopt raakt..

Door rijden met een rood oliedruk lampje is wel het stomste wat je kunt doen!!!
Nog een rede meer om de zeef niet te verdenken, anders was je motor allang kapot gedraaid. Hier is maar weinig voor nodig!
Geen oliedruk =stoppen!
 

machlo

Forumguru
Trek anders even de stekker van de olie druk zender af. Grote kans dat de olie al uit de stekker komt lopen.

DSCF1007E_zps816d0c60.jpg


Greetz Polf

Gaat hem niet worden @polf........heb de auto maar bij de garage laten staan. Te weinig oliedruk leek mij ook niet verstandig om weer mee naar huis te rijden.
 

machlo

Forumguru
Vandaag naar de garage geweest.....filter brandschoon, oliepomp was ook in orde.
Minder goed nieuws.....olie gevonden in de afgetapte koelvloeistof.......hmmmmmmm 1.4 mpi aqw......beniwud wat dat gaat opleveren. Maandag gaat de kop eraf en gaan ze onderzoeken.......als het nou alleen de koppakking is.....
 

Spierings

Forumguru
Vandaag naar de garage geweest.....filter brandschoon, oliepomp was ook in orde.
Minder goed nieuws.....olie gevonden in de afgetapte koelvloeistof.......hmmmmmmm 1.4 mpi aqw......beniwud wat dat gaat opleveren. Maandag gaat de kop eraf en gaan ze onderzoeken.......als het nou alleen de koppakking is.....
Hebben ze inmiddels dan ook geconstateerd dat deze geen oliedruk heeft door middel van een meting?

Olie in de koelvloeistof kan geen reden zijn van het lampje....
 

machlo

Forumguru
Wat ik heb begrepen was dat ze de sensor wilde gaan controleren. Die hebben ze eruit gehaald en daar kwam olie mee. In die olie ontdekte ze koelvloeistof.
Om een of andere reden dus lekkage ergens van olie, dat zal dan toch tot drukerlies kunnen leiden??
Kan dus wel kloppen dat olie (incl. Koelvloeistof)pijl goed bleef. Ik had laatst al het idee dat ik wat koelvloeistof miste.....leek te zijn gezakt.
Een week geleden aan de diagnose gelegd en toen gaf hij te lage oliedruk af.
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
De oliedruk kun je niet met de testkast uitlezen!

Olie verlies moet erg groot zijn wil hiervoor het lampje gaan branden. De oliedruk is vele malen hoger als het koelwater. Als hier een groot olieverlies in zit, zal er geen olie in het carter zitten maar in de koelvloeistof...

Ik denk dat je nou betaald voor iets wat niet jouw probleem is ...

Had je ook veel olie in het koelvloeistof reservoir.?
 

Joske

Forumguru
ik denk toch ook dat gewoon de sensor kapot is hoor en al de rest is wsl iets dat reeds aanwezig was..

zeker omdat je zegt:

Wat ik heb begrepen was dat ze de sensor wilde gaan controleren. Die hebben ze eruit gehaald en daar kwam olie mee.
 

machlo

Forumguru
De oliedruk kun je niet met de testkast uitlezen!

Olie verlies moet erg groot zijn wil hiervoor het lampje gaan branden. De oliedruk is vele malen hoger als het koelwater. Als hier een groot olieverlies in zit, zal er geen olie in het carter zitten maar in de koelvloeistof...

Ik denk dat je nou betaald voor iets wat niet jouw probleem is ...

Had je ook veel olie in het koelvloeistof reservoir.?

Nee, had niet het idee dat er echt olie in het koelvloeistof reservoir zat. Had wel het idee dat die kleur, na een rit, wat donkerder gekleurd was maar wellicht is dat normaal?
 

Spierings

Forumguru
Olie mengt niet goed met koelvloeistof, dus je zou echt een olie afscheiding moeten hebben als er olie bij zat.
 

machlo

Forumguru
ik denk toch ook dat gewoon de sensor kapot is hoor en al de rest is wsl iets dat reeds aanwezig was..

zeker omdat je zegt:

Bedoel je daarmee "oude smurrie" of zo? 4 maanden geleden olie vervangen en motorflush (beurt) en wat later koelvloeistof ook vervangen (kapotte thermostaat ). Is dat dan nog steeds mogelijk die smurrie?
 

Cordoba

Forumguru
Olie verlies moet erg groot zijn wil hiervoor het lampje gaan branden. De oliedruk is vele malen hoger als het koelwater. Als hier een groot olieverlies in zit, zal er geen olie in het carter zitten maar in de koelvloeistof...

Toch een vraag van mijn kant: ik weet niet precies waar de druksensor in het oliecircuit zit, dus mogelijk zit ik ernaast. Is het mogelijk dat er een lek in de koppakking zit tussen een cilinder en het oliecircuit. Dat zou kunnen betekenen dat tijdens de inlaatslag de druk in het oliecircuit flink lager is, alleen is de vraag of dat niet te kort is voor de betreffende sensor (geen idee wat de normale reactietijd van de sensor is).
 

Spierings

Forumguru
Toch een vraag van mijn kant: ik weet niet precies waar de druksensor in het oliecircuit zit, dus mogelijk zit ik ernaast. Is het mogelijk dat er een lek in de koppakking zit tussen een cilinder en het oliecircuit. Dat zou kunnen betekenen dat tijdens de inlaatslag de druk in het oliecircuit flink lager is, alleen is de vraag of dat niet te kort is voor de betreffende sensor (geen idee wat de normale reactietijd van de sensor is).
Lijkt me ook sterk, de hoeveelheid dat hij moet lekken om het lampje aan te laten gaan is zo groot... Dat je de blauwe rookwolken ook heel goed kunt zien..
 

polf

Senior Member
Ik heb hier 14,5 jaar 1,4 AQW ervaring voor de deur staan (nieuw gekocht). Van wat donker gekleurde koelvloeistof lig ik niet wakker. Ik zou zegen, dit hoort bij een AQW. Ook na flush en nieuwe koelvloeistof tankjes komt het na verloop van tijd gewoon weer terug. Donkerder van kleur en zwart bruine aanslag. Niet heel veel maar genoeg om een dunne laag te vormen die over het plastic van de tank zit. Geen drijvende smurrie.

Laat ze eerst eens de olie druk meten of voor minder dan 10,- aan materiaal er een nieuwe oliedruksensor inzetten.

Ik krijg ook het idee dat je straks vele euro's lichter bent maar je probleem niet opgelost.
Is het een Skoda garage? of hebben ze ervarig met het trekken van een AQW kop? voor je het weet hebben ze de cylinderbussen verschovenen en dan lekt alles.

Lastig dingetje hoor, snap hem helemaal, auto stuk, staat in de garage en wij maar goed bedoelde adviezen spuwen.

Misschien tijd om even op de rem te trappen en probleem voor probleem aan te laten pakken. Als er al een tweede probleem is?

Greetz Polf
 

Spierings

Forumguru
Nee, dat was er niet te zien.
Dan zal de hoeveelheid olie in de koelvloeistof minimaal zijn geweest...

Moet zeggen dat ik niet in de diagnose geloof.
Om de volgende reden
-geen druk gemeten
-oliefilter en oliepomp goed
-geen grote olie lekkages
-niet eens vervuiling in de koelwater tank, welke normaal altijd als eerste vervuild...

Ik denk gewoon dat het iets elektronische is, maar de basis van zo'n diagnose is gewoon oliedruk meten met een simpele analoge drukmeter. Weet je meteen of de druk goed of slecht is en of het iets elektrisch is.
 

machlo

Forumguru
Ik ga ze eerst eens bellen voordat de kop eraf gaat. Adviezen hier kosten me niet de kop (druk en sensor) en zijn toch minder ingrijpend dan direct de kop eraf.
Is overigens een boschcarservice garage.
 
Bovenaan Onderaan