Uitlaatkonrole België roetuitstoot

tist

Actief lid
Sorry maar ik weet niet waar dit bericht te plaatsen, mag gerust verplaatst worden indien nodig.

Zopas gehoord op het nieuws, auto's van het merk Skoda kunnen niet getest worden op roetuitstoot !
Skoda verhinderd dat de motor onbelast boven de 2500 toeren gaat (iets meer of minder).
Volgas zoals men tot op heden heel graag deed, kan dus niet meer bij de nieuwere types van Skoda.:yeehaa:

Ik hoop dat menig automerk deze trend zal volgen. Nooit ofte nimmer kon ik goedkeuren dat men bij mijn wagen volgas gaf, de rode lijn op de toerenteller heeft zijn doel, en de bewering van dat moet uw motor aankunnen blijkt dan eindlijk toch tegenstrijdig te zijn met de makers en specialisten in deze.
Autocontrole instanties aanzie ik helemaal niet alszijnde specialisten, in tegendeel.

Wat nu met diegenen die hun auto ooit in de prak werd getest door deze kundige instanties ? Noppes zoals altijd zeker.
Voorheen was er ook al eens zo een test die ook niet klopte aangaande uitlaatgassen, het toestel was weersafhankelijk, en dus helemaal niet correct maar iedereen die dat "afkeurings-genot" mocht ervaren heeft ook nooit enige tegemoetkoming gezien....:banghead:
 

Joske

Forumguru
Was op mijn O2 al het geval ;)
Ging stationair er niet over TENZIJ je de ASR afzet, dan gaat het wel.
 

Spierings

Forumguru
Roetmeting is in Nederland voor auto's vanaf 2007 toch zo goed als verleden tijd. Hoeft alleen in uitzonderlijke gevallen waarbij hij niet door de obd test komt..
 

blauwkeut

Forumguru
ODB test? Zo geavanceerd zijn ze in België niet. Nee, da's gewoon op een koude motor plankgas geven in de vrij, en hopen dat je je blok niet opgeblazen ziet... Maar goed dat fabrikanten dat verhinderen door die softwarematige limiet in te stellen. Da's toch altijd al een dubieuze meetmethode geweest. Vooral als je dan van die aftandse bakken (die dus jaarlijks gekeurd moeten worden) ziet rondrijden en enorme zwarte rookpluimen uitstoten. Verklaar dat maar eens...
 
B

bijbeuner

ODB test? Zo geavanceerd zijn ze in België niet. Nee, da's gewoon op een koude motor plankgas geven in de vrij, en hopen dat je je blok niet opgeblazen ziet... Maar goed dat fabrikanten dat verhinderen door die softwarematige limiet in te stellen. Da's toch altijd al een dubieuze meetmethode geweest. Vooral als je dan van die aftandse bakken (die dus jaarlijks gekeurd moeten worden) ziet rondrijden en enorme zwarte rookpluimen uitstoten. Verklaar dat maar eens...

Dat met de koude motor heb je zelf in de hand, rij hem eerst warm voor je naar de keuring gaat.
Heb eind 2014 mijn superb 2.0tdi laten keuren voor verkoop,ook hier wou men een roet tets doen,ging dus niet maar toch heb ik de roet test moeten betalen :mad:
 

blauwkeut

Forumguru
Uiteraard rij ik de wagen eerst warm en blaas ik de uitlaat schoon, maar het was eerder gewoon een /rant naar de voor sommige testen ouderwetse autokeuring in België ;)
 

snapo6

Senior Member
Voor de keuring volgooien met Shell GTL, echter weet niet of het in BE verkrijgbaar is.
Na de keuring kun je dan tanken wat je wil.
 

Joske

Forumguru
gewoon op de brandstoftank week voor de keuring flesje "roetcontrole" er in gooien... wordt zelfs onder die naam verkocht! (van Forte)
of van Wynn's

10587_NL-228x330.png

zelfs voor de Nederlanders wordt de verpakking aangepast! :deuk:
 

turboturbo

Forumguru
Dat met de koude motor heb je zelf in de hand, rij hem eerst warm voor je naar de keuring gaat.
Dat is leuk bedacht. Maar ik ben gewend de auto op een bepaald tijdstip in te moeten leveren en dan mag ik 'm ophalen op een later moment. Kortom, de keuring wordt gedaan wanneer het de mechaniker uit komt.

Misschien niet bij die talloze 'APK keuringstations' hier op de industrie terreinen. Dat is 'klaar terwijl u wacht'.
Maar eerlijk gezegd vertrouw ik die niet zo. Als je 15 of 25 euro voor een APK betaalt moeten ze ergens aan jou iets gaan verdienen toch? :pieker:
 
Bovenaan Onderaan