Fabia II met Xenon

Fabia II Sport

Actief lid
Beste allemaal,

Ik heb pas mijn Fabia II sport besteld.
De auto heeft de draaibare koplampen en ik wil zelf Xenon lampen gaan inbouwen.
Heeft iemand ervaring met het achteraf inbouwen van Xenon verlichting in de nieuwe Fabia.

Ik heb ook koplamp sproeiers er op zitten.

En nu maar wachten op oom agent, kijken wat hij onder automatisch hoogte verstelling verstaat.
Ik ben van mening dat de auto Semi automatische verstelling heeft.
Handbedienning versta ik toch echt met het schroevendraaiertje de hoogte instellen.
 

Fabia II Sport

Actief lid
Ik zie dat er alleen een hellingshoek sensor op de achteras gemonteerd moet worden.
Deze kan dan op het wieltje aangesloten worden waar je met de hand de lamphoogte kan regelen.
Alleen moet ik wat electronica in elkaar zetten om de kleine hobbels er uit te filteren, anders staan de lampen ook te flipperen.

Moet denk ik wel te doen zijn.
Even kijken welke uitgangs spanning de regelbare weerstand op het dashbord gebruikt en dit dan vertalen naar de hellingshoek sensor.
 
Ik krijg over 2 maanden mijn fabia 2 sport.

En ga ook voor xenon achteraf, heb ook de koplampsproeiers.

Vraag me af of er hier al iemand op het forum is
die al xenon op zijn fabia 2 heeft en of er een relaiskabel nodig is ivm
de boordcomputer.

Wat voor lampen moeten erin? H1, H7 etc?
 

Tallguy

Forumguru
Houd er rekening mee dat een nieuwe auto, die je wilt voorzien van Xenon, dus wel aan de eisen gaat voldoen:

Koplampsroeiers en een automatische niveauregeling. Dat is bij wet in NL verplicht voor auto's die na medio 2006 op kenteken worden/zijn gezet.

Als je alleen de koplampsproeiers neemt en niet de niveauregeling kan je nog steeds nat gaan als oom agent je aanhoudt.
En vergeet ook niet dat a fabriek Xenon gebruik maakt van een lens voor het verspreiden van het licht. Als je Fabia dat niet heeft, maar een standaard koplamp, zal oom agent ook meteen zien dat het achteraf is ongebouwd.

Let dus goed op!
 
Automatische hoogteverstelling van de koplampen is dat te bestellen op
een skoda fabia 2? Zonder meteen een xenon kit fabriek af?

Zoja `wie weet wat de kosten zijn?


Edit gebeld met skoda: ZOWEL auto hoogte verstelling als
xenon fabriek af is niet te bestellen op de fabia 2.

Auto hoogteverstelling is waarschijnlijk nooit te bestellen en
xenon fabriek af komt waarschijnlijk pas bij de face lift model.

Dat is 3 jaar verder.
 
Kan iemand mij mischien vertellen
Wat voor fitting er in de fabia 2 zit?

H1, h7 etc etc.

En kan iemand mischien wat foto,s maken van hoe de
schterkant van de koplamp eruit ziet dus waar de lampen ingaan.
 

Fabia II Sport

Actief lid
Het was in iedergeval geen H4, ik zag dat het een H7 was.

Let wel op dat er een can bus in zit !!! Dus Xenon lampen monteren die geschikt zijn voor Can bussen.

Volgens mij moet je dan een voeding trekken naar beide lampen en deze worden dan geschakeld door een relais.

Heb gelezen als je het voorschakel apperaat direct op de lamp schakelaar zet dan kunnen er vreemde storingen gaan voor doen.
Als je alleen een klein relais schakel zal je het probleem voorkomen.

Ben voor mij zelf benieuwd, ik heb mee draaiende koplampen en wiswas installatie.

Normaal zit er een extra regelapperaat welk de lamp initalizeerd, keer boven beneden bij het aanzetten.

Er zit een regelbare weerstand op de achteras normaal gemonteerd, deze moet je op 1 of andere manier parralel op de hand bediening zien te zetten.
 
Geschikt voor canbussen???


Dus de fabia 2 heeft een relais nodig ivm de boordcomputer.


Heb nu ook een relais kabel in mijn huidigge auto dus weet hoe het werkt.
Kun je vertellen waar je dat gelezen hebt, link?

Want de fabia 1 heeft geen relais nodig ivm de boordcomputer.

De relais ontvangt bij inschakeling van je lichtknop dat jij je licht aan zet.
Maar ipv de stroom via die knop van de accu/boordcomputer te laten komen
schakelt de relais dan de stroom in recht van de accu.

Het simpele ding van 30€ omzijlt de boordcomputer dus.
Het kost alleen 30€ meer en weg werken van draad.

Foto relais:http://www.palmans.net/~fordmondeoc...?id=2528&sid=7d08836d3d3d483a5fc7d2dbdd5374bc

Rood/zwart gaat op de accu, 1 aansluit punt vanuit de oude lichtvoorziening om te weten dat jij het licht aanzet, andere gaat naar xenon.
 

Fabia II Sport

Actief lid
Ik heb dit wel op VW forums gelezen dat er problemen kunnen ontstaan indien je een aftermarket set monteer.
http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?t=16877&start=75&sid=6533a17fc429a204c35899a1c11593db zie post van Hoebaah.
Kan zeker indenken dat de ontsteek spanning problemen op levert.

Alleen de kleur nog uitzoeken, denk zelf de 8000K andere worden denk ik te blauw of paars.

Alleen de automatisch hoogste verstelling .... ik zag dat daar ook aftermarket setjes te krijgen voor zijn.
zie: http://www.xsafelights.com/pdf/inbouwhandleidinghoogteregeling.pdf

Maar dat moet veel makkelijker kunnen....
 
Net contackt gehad met skoda.

Er zijn fabia,s 2 met H4 en andere weer met H7, ligt aan waar gemaakt.

Dus dat wordt wachten met bestellen.

Verder zet ik de xenon eronder zonder hoogte regeling, bij apk checken ze het niet eens.
 

Fabia II Sport

Actief lid
Met corner functie heeft als het goed is een H7.

De hoogte verstelling MOET aanwezig zijn bij een APK, volgens de nieuwe richtlijnen moet er bij gas ontladingslampen (Xenon) hoogte verstelling op zitten.

Maar even voor de APK de oude lampjes terugzetten en na de APK weer de xenon er in.

En nu maar wachten dat de Fabia Sport geleverd wordt .... nog als het goed is 2 weekjes.
 

bing69

Actief lid
Met corner functie heeft als het goed is een H7.

De hoogte verstelling MOET aanwezig zijn bij een APK, volgens de nieuwe richtlijnen moet er bij gas ontladingslampen (Xenon) hoogte verstelling op zitten.

Maar even voor de APK de oude lampjes terugzetten en na de APK weer de xenon er in.

En nu maar wachten dat de Fabia Sport geleverd wordt .... nog als het goed is 2 weekjes.
Zal wel 3 weken zijn zie ik net, hij is 15/10 besteld.

Spannend, bij mij ook nog 2 of 3 weken. Welke kleur heb je??
 

Fabia II Sport

Actief lid
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/EF5B...8F3F8D307/0/APKkeurmeesternr34oktober2006.pdf

Maar even de volgende regel:
- voorzien moeten zijn van een niveauregeling die
de verticale helling van de lichtbundel automatisch
aanpast aan de belading van het voertuig.
Dit is niet van toepassing op voertuigen waarbij de
verticale afstelling van de lichtbundel op andere
wijze wordt aangepast aan de beladingstoestand
van het voertuig.​

En dan het 2de gedeelte, het wieltje links op het dashboard (lichtbundel verstelling) moet dan toch ook volstaan.

De koplamp wassers heb ik er al bij besteld.

Lezen mensen dit dan anders, laat het even weten.

Het is niet de intentie om er een kerstboom van te maken, maar onze andere auto heeft standaard al xenon en ben er een beetje aangewent.
Dus de licht kleur zal ongeveer 6000 tot max 8000 Kelvin worden, anders wordt het te blauw.
 
Bovenaan Onderaan