EcoTSI 1.0 voor Fabia?

Noord26

Forumguru
Iemand enig idee of, en zo ja wanneer, de nieuwste 1.0 ecoTSI's beschikbaar komen voor de Fabia? Het broertje, de Ibiza, wordt alleen nog maar geleverd met 3-pitters (MPI, TSI en TDI) motoren. Het 3 pittertje schijnt zelfs fijner te presteren als de 'oude' 1.2 TSI..
 

Noord26

Forumguru
Klopt, zonder een turbo, de MPI. De voorloper van de TSI nog. Niet aan te raden.. ;)

Maar of je een benzine zonder turbo kiest, benzine met turbo of een diesel in je Seat Ibiza; het zijn allemaal 3 cilinders. Had verwacht dat deze tegelijk bij de Skoda modellen leverbaar zouden zijn.
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Ondanks dat deze 1.0 TSI het op papier en in de tests prima doet, moet je dit misschien helemaal niet erg vinden. Nu komen de kinderziektes er bij de andere merken uit, en krijgt de Fabia (over een jaar of zo) een mooi uitontwikkelde motor.
 

Noord26

Forumguru
Ondanks dat deze 1.0 TSI het op papier en in de tests prima doet, moet je dit misschien helemaal niet erg vinden. Nu komen de kinderziektes er bij de andere merken uit, en krijgt de Fabia (over een jaar of zo) een mooi uitontwikkelde motor.

De basis wordt gevormd door de 1.0 3-cil zonder turbo uit oa een Citigo. Die basis zit wel goed. Persoonlijk ben ik nog wat sceptisch met zeer kleine turbo motoren in een middelgrote tot grote auto. Maar gezien de rijtesten van oa een VW Golf met deze motor en de bekende EcoBoost modellen van Ford is er totaal niets mis mee.

Het is gewoon zonde dat de wetgeving tegenwoordig puur uit gaat van BPM op basis van CO2 uitstoot.
 

SUBR

Lid
Ik heb kort met een Seat Leon met deze motor (handbak, 6V) kunnen rijden; niets mis mee. Soepel blok met meer dan voldoende power (115 PK, 200 Nm).
 

Canon-Eye

Forumguru
Het is gewoon zonde dat de wetgeving tegenwoordig puur uit gaat van BPM op basis van CO2 uitstoot.
Wat mij toch al een stuk beter lijkt dan op basis van prijs of gewicht.

Dat zouden ze met de bijtelling ook moeten doen - gewoon een vast bedrag in Euro's per gram CO2 zonder de prijs van de auto erbij te betrekken. Dat stimuleert de ontwikkeling van zuinige modellen zonder al die idiote kunstgrepen uit te lokken die de uitstoot net wel of net niet onder een bepaalde drempelwaarde brengen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het is gewoon zonde dat de wetgeving tegenwoordig puur uit gaat van BPM op basis van CO2 uitstoot.
Wat mij toch al een stuk beter lijkt dan op basis van prijs of gewicht.

Dat zouden ze met de bijtelling ook moeten doen - gewoon een vast bedrag in Euro's per gram CO2 zonder de prijs van de auto erbij te betrekken. Dat stimuleert de ontwikkeling van zuinige modellen zonder al die idiote kunstgrepen uit te lokken die de uitstoot net wel of net niet onder een bepaalde drempelwaarde brengen.
 

laagvlieger

Forumguru
Aangezien dit blok ook in de Golf, Golf Variant en de zwaardere Golf Sportsvan ligt, zou het zelfs een potentiële motor zijn voor de Octavia ...
 
Bovenaan Onderaan