Raammotor of mechanisme stuk?

MattS

Lid
Hi Allemaal,

Na de vorige goede feedback te hebben gekregen op het forum probeer ik het gewoon nog weer eens.

Sinds gisteren heeft het elektrische raam aan de bestuurderskant van mijn Fabia I uit 2001 kuren.
Dwz, ik stapte in, deed eerst de ramen beide open aan de voorkant (de wagen was nogal warm want in de zon gestaan) en toen ik de portier dichtdeed aan de bestuurderskant, maakte dat al een wat vreemder, harder geluid dan normaal. Toen ik vervolgens het raam omhoog deed, gebeurde er niets, behalve dat het een krakend geluid maakt (kan er geen ander woord voor verzinnen). Het raam is overigens niet stuk.

Aangezien ik een stuk terug moest rijden heb ik geprobeerd het raam met de hand omhoog te trekken. Naar beneden, ging het nog wel elektrisch/op het motortje, maar ook met het zelfde gekraak. Ook zakte tijdens het rijden het raam steeds naar beneden.

Mijn vraag aan de experts hier: op de beschrijving afgaande, wat denken jullie? Motor stuk, of mechanisme in zn geheel (waarvan ik heb begrepen dat dat aanzienlijk meer werk is)? En kan iemand mij een beetje een richtlijn geven van beide opties me ongeveer zouden gaan kosten (arbeid in uren + onderdelen in €)?

Zou ik erg mee geholpen zijn!

Thanks, Matthijs

MattS

Lid
Thanks @Elmarrr had inderdaad al wel wat bekeken, zag daar nuttige tips bij staan. Ik heb alleen helaas geen tijd om t nu zelf te doen. En ik was benieuwd naar de ervaringen hier, zodat ik een beetje goed beslagen ten ijs kom als ik naar mn dealer/garage ga en hij met een inschatting komt. :)

Dus natte vingerinschattingen voor wat betreft arbeid en materiaal zijn nog steeds welkom :)

milanseegers

Forumguru
Krakend geluid klinkt als je mechaniek. Deze is relatief eenvoudig te vervangen. Ze zouden in een uurtje klaar moeten zijn.
Mocht het de motor zijn dan zijn ze sneller klaar.

Hi Allemaal,

Na de vorige goede feedback te hebben gekregen op het forum probeer ik het gewoon nog weer eens.

Sinds gisteren heeft het elektrische raam aan de bestuurderskant van mijn Fabia I uit 2001 kuren.
Dwz, ik stapte in, deed eerst de ramen beide open aan de voorkant (de wagen was nogal warm want in de zon gestaan) en toen ik de portier dichtdeed aan de bestuurderskant, maakte dat al een wat vreemder, harder geluid dan normaal. Toen ik vervolgens het raam omhoog deed, gebeurde er niets, behalve dat het een krakend geluid maakt (kan er geen ander woord voor verzinnen). Het raam is overigens niet stuk.

Aangezien ik een stuk terug moest rijden heb ik geprobeerd het raam met de hand omhoog te trekken. Naar beneden, ging het nog wel elektrisch/op het motortje, maar ook met het zelfde gekraak. Ook zakte tijdens het rijden het raam steeds naar beneden.

Mijn vraag aan de experts hier: op de beschrijving afgaande, wat denken jullie? Motor stuk, of mechanisme in zn geheel (waarvan ik heb begrepen dat dat aanzienlijk meer werk is)? En kan iemand mij een beetje een richtlijn geven van beide opties me ongeveer zouden gaan kosten (arbeid in uren + onderdelen in €)?

Zou ik erg mee geholpen zijn!

Thanks, Matthijs

Toevallig gisteren het raammechanisme vervangen. Ik ben in totaal 3 uurtjes bezig geweest met in en uitbouwen en het vervangen van het raammechanisme. Er zitten ergens kunststofdelen en die knappen na verloop van tijd. Volgens mij was ik 59 euro kwijt voor dat mechanisme. Overigens op Youtube staan 2 filmpjes hoe dit te doen...(redelijk onhandige duitser overigens....)

MattS

Lid
Ben er dus mee bij de dealert geweest en die is er uiteindelijk 50 min mee bezig geweest, dus dat is prima. Materiaal was -uiteraard- stuk duurder, ruim 100€. Alles werkt weer als een zonnetje.

Dank voor de tips!

Bovenaan Onderaan