@micky probleem hoeft niet persé in foutmeldingen te zitten, maar kan ook bestaan uit het feit dat bepaalde instellingen (denk aan bochtverlichting, CH/LH en dergelijke) teruggaan naar de fabrieksinstellingen en dus opnieuw ingesteld moeten worden. De gevolgen/veranderingen ten gevolge van een poosje spanningsloos, kunnen bij andere merken wel eens heel anders zijn als bij Vag. Daarnaast: een 'lege' accu levert altijd meer spanning dan géén accu, een restspanning van een paar Volt kan soms al verschil maken, om in elk geval je instellingen te behouden. Ik geloof dat officieel de norm is, dat pas na 10 minuten spanningsloos allerlei zaken niet meer in het geheugen staan.
Wat het omwisselen van die accu's betreft: ook al zijn ze in principe (af-fabriek) gelijk, zeker na een jaar of langer gebruik, krijg je de invloed van het gebruik op de toestand van de accu.
Naarmate een accu vaker en dieper is ontladen, verliest ie wat van zijn capaciteit, vandaar dat een accu dus na jaren op een gegeven moment ook te weinig capaciteit over kan hebben om een auto nog te starten (en dat is vooral bij koude, omdat kou tijdelijk de accucapaciteit ook vermindert). Als de capaciteit van je accu verandert, verandert dus ook het optimale bijlaadtraject voor je accu. Als ik het goed begrepen heb, past de ECU-het bijladen (dus de belasting voor de dynamo) aan, aan de accutoestand. Bij het invoeren van een nieuwe BEM-code, is dat voor de ECU een teken van een nieuwe accu, en moet de ECU dus opnieuw gaan 'leren' wat de echte accucapaciteit is.