Welk interieurfilter / pollenfilter kopen?

andrehj

Forumguru
Omdat de onderhoudstermijn van 30.000 km eigenlijk te lang is voor het pollenfilter, wilde ik zelf even het filter wisselen. Dus eerst een nieuwe bestellen. Maar er blijken enorm veel types in omloop te zijn, en die hebben (volgens de specs) ook nog eens allemaal iets verschillende afmetingen, terwijl ze toch allemaal geschikt zouden zijn voor een S2). Een uurtje Googlen leverde de volgende filters met actief koolstof op:
  • Skoda 1K1 819 653B
  • Airmatic IF1111
  • Bosch 1 987 432 397
  • Corteco 21653008
  • Febi 21314
  • Knecht LAK 181
  • Mahle LAK 181
  • Mann-Filter CUK 2939
  • Vemo V10-31-1001-1
Daarom maar de vraag of iemand zijn ervaringen met after-market filters wil delen. Welk merk heb je gebruikt? Paste het filter goed? Heb je problemen ondervonden?
 

andrehj

Forumguru
Volgens mijn info (ETKA, met oude prijsfile) kostte het originele filter vorig jaar € 24.50 (nu zal de prijs wel weer verhoogd zijn). Als ik dan zie dat ik bij diverse webwinkels al een merkfilter (Bosch of Mann) heb voor rond de 11 euro, vind ik dat best een groot verschil.
En extra verzendkosten heb ik niet, want ik moet bij die webwinkels toch al wat setjes ruitenwissers bestellen. En het bespaart mij een ritje naar de dealer.
 

ertromp

Forumguru
Tussen de beurten door wissel ik zelf het interieur filter.
Ik gebruik daarvoor het filter van Mann. Voor de Octavia is dat dezelfde als de Superb blijkbaar dus ook de CUK2939.
Deze past perfect. Kwestie van onder het dashboard kastje een schuif te verwijderen en het filter eruit te halen.
Veel automobielfabrikanten maken gebruik van toeleveranciers zoals Mann of Bosch of Febi.
Dus wat is origineel Skoda?
 

Joske

Forumguru
Mister auto checken, is goedkoper ;)

en haal er het even uit ;)

is 5 seconden werk, onder je handschoenkastje 2 schuifjes naar binnen schuiven en filter er uit trekken. Let er op hoe het er uit gekomen is, zo moet het er ook terug in. (betrffende goede werking filter/airflow)
 

Berry1912

Forumguru
Ik ga ff aan de arbeid en kijk morgenochtend naar het filter. Ik neem aan dat ik een koolstoffilter ga plaatsen toch.
 

Highway

Forumguru
Koolfilter zou ook onaangeneme luchtjes (stank) verwijderen. Hoe goed dit werkt en hoe lang - geen idee nooit getest gehad.
 

ertromp

Forumguru
Overdreven die koolfilters.je rijdt neem ik aan ook wel eens met de ramen open? Moet je kijken wat er dan door je auto gaat.
Als je alleen maar snelweg / tunnels rijdt vindt ik het interessant.
 

Fucky

Senior Member
en waar zit dat ding in een O3?
ben benieuwd o9f ie ook vervangen moet worden na 2 jaar en 20K
 

ertromp

Forumguru
Zo'n interieur filter moet ook in de O3 minimaal jaarlijks vervangen worden
@Joske zal hopelijk inbouw uitbouw hier kunnen posten voor de O3?
 

CDK

Forumguru
Ik heb vorige week in m'n S2 ook dat filter vervangen, er zat een koolfilter in en die heb ik ook terug geplaatst. De onaangename lucht die het interieur in kwam is weer weg hierdoor :thumbsup:
 

Berry1912

Forumguru
Filters besteld voor de O2 en de Faab. Beide in koolstof omdat de prijs tov een papierenfilter best mee viel.
Ik ben visboer dus ik hoop dat ik dan niet meer stink als ik een 1/2 uurtje in de auto heb gezeten.:cry:
 

Joske

Forumguru
Zo'n interieur filter moet ook in de O3 minimaal jaarlijks vervangen worden
@Joske zal hopelijk inbouw uitbouw hier kunnen posten voor de O3?
euhhhhh.... jammer genoeg niet neen :(

Elsawin is nog steeds niet geüpdated, de meest recente versie (officieel of illegaal, maakt al niet uit) bevat geen O3..

maar jij hebt toch onlangs nog maar tekeningen gepost uit Erwin? :angel:

(amai... daar zou ik ook wel graag toegang toe hebben zeg :dankje: maar het geld per jaar is het mij niet waard)
 
Bovenaan Onderaan