Lane assist, fijn of niet?

pimk68

Lid
Hoi allemaal,

Wie heeft ervaring met Lane assist?
Laatst gereden in een Mondeo met deze optie, werkte perfect, maar hier lees ik er niet veel over, dan alleen dat 't verdacht werd van veroorzaken van slingerend rijgedrag.

Herkenbaar?

Groet Pim

gio92

Lid
En daarbij ook belangrijk: weet iemand of je deze optie ook aan of uit kan zetten wanneer je dat zou willen. Ik vraag me hetzelfde af voor Front Assist. Ik wil de adaptieve cruise contol graag hebben maar dit is inclusief front assist. Ik lees dat sommige zich daar soms rot van schrikken of onverklaarbare meldingen krijgen. Wie weet of deze opties aan- of uit te zetten zijn wanneer je dat wilt? (Dus niet zozeer een definitieve aan/uit behalve voor eventueel front assist)

Laatst bewerkt:

pimk68

Lid
Tja, wellicht heb je gelijk, maar ik zie het meer als veiligheid.
Soms ben je niet even oplettend en dan kan het een boel ellende schelen.

Bij Ford kon ie gewoon uit trouwens, bij Skoda ook?

030

Forumguru
De auto gaat imho te vaak corrigeren waardoor hij best zwaar en vermoeiend gaat sturen over lange afstanden.

Daarnaast geeft hij altijd een correctie op een spitsstrook ter hoogte van een afslag. Wat logisch is natuurlijk, maar prettig is anders.

Tot slot ben je een deel van het stuurgevoel kwijt. Met name tijdens zware regen, veel wind en gladheid kan dit vertekenen.

pimk68

Lid
Vermoeidheid en het verbod om vluchtstroken te stoppen dan alleen bij panne?
Even snel ander muziekje kiezen op dat 5,8" scherm en dus heel even de ogen van de weg?
Een kind dat net je nieuwe achterbank dreigt onder te kotsen en dus ook heel even aandacht vraagt?

En er zijn er vast meer, wellicht ben ik minder perfect dan anderen.
Sorry :cry:

dj.verhulst

Forumguru
ik vind dat nieuwe systeem van Mercedes eigenlijk interessanter

bmw-nightimage48023_b.jpg

ook met goede ogen en concentratie kan je dingen beter waarnemen en de veiligheid verhogen

micky

Forumguru
ik heb het en ben er best tevreden over, perfect is het niet. wel de adaptieve correctie uitstaan, dit voorkomt dat er de hele tijd aan je stuur getrokken wordt, dus nu reageert hij alleen als je een lijn overgaat of dicht benaderd zonder dat je richting aan geeft, reageren op spitsstroken en dergelijke zijn mij compleet vreemd.

Reacties over al dan niet fit zijn hebben niets met te maken met waarom je dit systeem neemt/gebruikt, het is er net als bij ABS om je te helpen als het om wat voor reden dan ook (bijna) fout dreigt te gaan.
Geen enkele chauffeur heeft 100% van de tijd 100% de concentratie op de weg, dat is gewoon onmogelijk, voor die paar keer dat iemand om wat voor reden is afgeleid is dit systeem

Flit

Lid
Vermoeidheid en het verbod om vluchtstroken te stoppen dan alleen bij panne?
Even snel ander muziekje kiezen op dat 5,8" scherm en dus heel even de ogen van de weg?
Een kind dat net je nieuwe achterbank dreigt onder te kotsen en dus ook heel even aandacht vraagt?

En er zijn er vast meer, wellicht ben ik minder perfect dan anderen.
Sorry :cry:

Niemand is perfect. Als je echter als eerste reden op noemt vermoeidheid, moet je niet in de auto stappen of een pauze met espresso inlassen. Gezien de hedendaagse mogelijkheden om wel te stoppen had je die vermoeidheid al lang aan voelen komen.

In ieder geval is het daar niet voor bedoeld.

micky

Forumguru
Niemand is perfect. Als je echter als eerste reden op noemt vermoeidheid, moet je niet in de auto stappen of een pauze met espresso inlassen. Gezien de hedendaagse mogelijkheden om wel te stoppen had je die vermoeidheid al lang aan voelen komen.

In ieder geval is het daar niet voor bedoeld.

zo werkt het helaas echt niet altijd in de praktijk, ik moet vaak voor mijn werk een heel eind rijden (vorige week naar Zwitserland 3 dagen 2800km) en daarbij ook nog wat werken, mijn vermoeidheidsherkenning melding gaat maar zelden aan, toch ben ik lang zo fit niet aan het eind van de dag als aan het begin van de dag, ik kan niet maar keer op keer pauzes inlassen, Lane assist zou voor de gewone automobilist die 15000 per jaar rijdt ook echt niet nodig moeten zijn, maar als je voor je werk zo'n 70-80.000km per jaar rijdt is het een welkome vangnet voor het geval dàt. Overigens ben ik nog nooit in slaap gevallen achter het stuur, velen is dat wel overkomen.

Flit

Lid
zo werkt het helaas echt niet altijd in de praktijk, ik moet vaak voor mijn werk een heel eind rijden (vorige week naar Zwitserland 3 dagen 2800km) en daarbij ook nog wat werken, mijn vermoeidheidsherkenning melding gaat maar zelden aan, toch ben ik lang zo fit niet aan het eind van de dag als aan het begin van de dag, ik kan niet maar keer op keer pauzes inlassen,...

Vermoeidheid staat toch los van 2800km rijden in 3 dagen? Beroepschauffeurs moeten niet voor niets verplicht stoppen om de zoveel tijd. En die maken meer kilometers per dag. Veel uren draaien is niets mis mee, doe wat je het liefste doet.

Als iemand een werkgever kent die met plezier nieuws gaat brengen naar een huisadres dat door semi-passief toedoen vanuit zijn kant (vermoeidheid, teveel werkdruk, etc..) een echtgenoot in het ziekenhuis is beland; melden bij de arbeidsinspectie.

Wat er in de praktijk gebeurd blijft je eigen keuze. Het zou mijn werkgever in ieder geval niet (meer) zijn. Ik kom liever fit thuis bij de kleine spruiten.

jonbongoofy

Forumguru
Ik vond Lane Assist icm dodehoekwaarschuwing altijd fijne opties van mijn mazda cx5. Alleen bij wegwerkzaamheden moest je hem altijd even uitschakelen omdat hij dan het spoor bijster raakte.

martijn v o

Forumguru
Ik heb het ook en het is een heerlijk hulpsysteem en niet meer dan dat.
Als je het maar een keer nodig hebt is het het al waard. Ik ben ooit in het verleden wel eens onbedoeld een streep over gereden zonder dat dit de bedoeling was.
Wat ik ook fantastisch vindt en daar hoor ik weinig over, en wat ook de veiligheid ten goede kom is de columbus MIB.
De stembediening werkt echt voortreffelijk, ik gebruik hem ook om de radio zender te wisselen.

Flit

Lid
Het kan zeker een redmiddel zijn. Echter als je bewust (over)vermoeid in een auto stapt of al zit kun je alle hulpmiddelen van de wereld hebben, daar zijn ze niet voor bedoeld.

dj.verhulst

Forumguru
Vermoeidheid staat toch los van 2800km rijden in 3 dagen? Beroepschauffeurs moeten niet voor niets verplicht stoppen om de zoveel tijd. En die maken meer kilometers per dag. Veel uren draaien is niets mis mee, doe wat je het liefste doet.

Als iemand een werkgever kent die met plezier nieuws gaat brengen naar een huisadres dat door semi-passief toedoen vanuit zijn kant (vermoeidheid, teveel werkdruk, etc..) een echtgenoot in het ziekenhuis is beland; melden bij de arbeidsinspectie.

Wat er in de praktijk gebeurd blijft je eigen keuze. Het zou mijn werkgever in ieder geval niet (meer) zijn. Ik kom liever fit thuis bij de kleine spruiten.

ik ken wel wat bedrijven waar ze tegenstrijdige dingen willen,, en dan wat geërgerd reageren als je melding maakt
en dan met dingen komen als hart voor de zaak .

micky

Forumguru
Het kan zeker een redmiddel zijn. Echter als je bewust (over)vermoeid in een auto stapt of al zit kun je alle hulpmiddelen van de wereld hebben, daar zijn ze niet voor bedoeld.
We gaan toch niet echt blijven volhouden dat zo'n systeem geen goed vangnet is? het gaat niet alleen over minder scherp zijn, nogmaals elke chauffeur heeft momenten waarbij hij/zij minder bedachtzaam is en daar is het dus voor ;)

Bovenaan Onderaan