Fabia vs. Rapid

dj.verhulst

Forumguru
zonder investeringen zouden ze alleen het prijs wapen kunnen gebruiken, een leuke rapid en f3 kosten snel een 16 a 18 K ,, als de de 1.2 TSI wil met de nodige zaken die het leven aangenaam maken.

het verschil moet groter worden anders zou ik voor een F3 gaan,, moet die trouwens nog wel rijden
 

EdK

Forumguru
Wel heb laatst is ff een F3 zitten samenstellen maar met een 1,2 motor en wat simpele optie's erbij ging ik toch al echt over de 20K heen hoor....
Neem ik de 1 litermotor TSI dan blijf ik wel onder de 20K, maar ik weet niet wat ik van die 1 liter motor moet denken / verwachten in de F3.
Is het wel of niet voldoende ?
Denken we hier momenteel hetzelfde over als toendertijd de Yeti met de 1,2 TSI uitkwam en een ieder het idee had van die motor is veel te licht voor zo'n wagen....

Maw is er al iemand die een proefrit heeft gemaakt met de F3 combi met hierin de 1 liter motor ??
En wat is hierbij je ervaring ?
 

dj.verhulst

Forumguru
die 1000cc geen turbo lijkt me geen vuurbraker 75 pk in een auto van 1000 a 1050 kg en weinig koppel....

maar een F3 combi met 1.2 TSI in First Edition Ambition pak je voor een 18,5 K daar zit zo'n beetje alles wel in.
maar als je meer wil dan vlieg je over de 20 K heen
 

Ridley

Forumguru
En daarbij: de first editions lopen al reeds op hun eind qua beschikbaarheid. Dat wordt dus volle prijs bij aankleden. Zou weer even wachten met bestellen tot Tour de France weer begint. Tourmodelletje zijn dikwijls ook wel rijkelijk uitgerust.
 

Altos

Banned
Eens, maar met plusminus 4000 km op de teller zal de grote schade nog niet geleden zijn.
Je zult versteld staan hoeveel schade sommigen mensen in luttele kilometers kunnen maken, voor mij ook absoluut geen demo auto! Je kunt geluk hebben maar dat is eerder geluk dan wijsheid ben ik bang.
 

dj.verhulst

Forumguru
je heb ook zoiets als garantie

en een heet gebakerd hot hatchback trekt een ander publiek dan een O3 met doorsnee motor, die kans is gewoon heel veel kleiner, en optische schade is prima te zien.

heb in het verleden al genoeg demo's gekocht en nooit iets gerelateerd gehad.
 

Ronbe

Senior Member
Heb vorige week gereden in de Rapid spaceback 1.2 tsi 86pk. In vergelijking met mijn huidige Fabia 2 met dezelfde motor is de Rapid de duidelijk fijnere wagen. Zijn grotere wielbasis maakt hem een stuk stabieler dan de Fabia 2. De Fabia 3 is allicht moderner als de Rapid, wat natuurlijk niet vreemd is, want de Rapid is ook al 2 jaar op de markt. Met als actiemodel de Rapid style edition voor 16.690 toch wel een voor mij heel aantrekkelijke auto. Rijk uitgerust met mooie zaken als panoramadak en 16 inch lichtmetaal een hele vooruitgang ten opzichte van mijn huidige Fabia 2. Ook een heel stuk voordeliger als een vergelijkbare Fabia 3 waar je al snel 3.000 euri meer voor moet neertellen. Ik denk dat ik voor de Rapid ga.......
 

dj.verhulst

Forumguru
ik denk dat er tussen een F2 en een rapid minder verschil zit,, ze delen techniek.
maar de afwerking ? ( hoe vind jij die ? )
als je een klein leer pakket neemt dat heb je alles wat je veel vastpakt gewoon goed voor elkaar.
 

Ronbe

Senior Member
Ze hebben gedeeltelijk dezelfde techniek. Maar veel zaken zijn anders, spoorbreedte is breder, wielbasis is 15 cm langer, ander soort stuurbekrachtiging. Dit merk je aan de rijeigenschappen die zijn van de Rapid naar mijn beleving een stuk beter. De afwerking van de Rapid is in mijn ogen prima, moderner als de Fabia 2 en minder modern als de Fabia 3. Overigens is het plastic van de Fabia 3 net zo hard als de Rapid. Bij de Rapid Style edition is dat leer wat je noemt standaard, met nog veel meer opties.
Overigens heeft skoda de productie van de Rapid opgeschroefd. In Nederland zijn ze bijna niet aan de man te brengen, maar in landen als Duitsland en Oostenrijk verkopen ze heel behoorlijk...
 

dj.verhulst

Forumguru
zijn daar de prijs verschillen groter ?

zo'n rapid rijd heel behoorlijk,, zou alleen iets stiller mogen zijn, maar de uitvoering met 6 bak en iets meer vermogen zit je zo dicht bij de O3,, dan maak je weer een stap omhoog
 

reiger44

Nieuw lid
De spaceback 1.2 tsi die ik rijd is erg stil, ik laat de motor regelmatig afslaan omdat ik hem niet stationair hoor lopen. Dus weet niet hoe je hierbij komt.
Verder de 5-bak voldoet ook prima, ook bij 130km, met muziek aan en kan prima een gesprek voeren. Mag ook wel toch voor een auto uit 2014.
 

staal

Actief lid
Ik rij een Rapid 1.2 (105) heerlijke motor, heerlijke wegligging, ik denk dat verlagen hem wat stabieler zal maken, maar dat doet bijna iedere auto.
Echter een minpunt en dat is gekraak van bv het harde plastic (dashboard, hoedenplank, en gekraak vanuit de achterzijde als je scheef een drempel afrijdt) Ik heb het weleens zitten vergelijken met een O3 maar voor 20k ben je nog lang niet bij de opties die ik op de Rapid heb zitten. (Lichtmetaal,Airco,Comfort Pakket,Navi)
 
Bovenaan Onderaan