IJs bikken van de voorruit;

Renzo4000

Forumguru
269209_kill-it-with-fire.jpg
 

serum

Senior Member
Ik ben dus meer van het authentieke krabben en het viel mij op dat de voorruit van deze OIII een PITA is om schoon te krabben. Het ijs zit er domweg vaster op dan op alle andere auto's waar ik de laatste ~honderd miljoen miljard km in gestuurd heb. Klaarblijkelijk moet je goed uitgerust voor de dag komen met -resume- vlammenwerper, straalkachel, chemische middelen of zilverfolie om de ruit te ontdoen van ijs. Was vroeger dan echt alles beter? (je weet wel, ECHT vroeger; van voor de bijtelling, uit de tijd van de choke en de naalddruk).

En op de achtergrond weerklinkt het melancholische lied van Wim Sonneveld, Het Dorp.
 

peterrapid

Forumguru
@serum kan het niet zijn dat jij ook een beetje ouder geworden bent en zodoende het ook wat moeilijker is om te krabben :deuk: of misschien is het ijs nu gemuteerd door alle chemische troep in de lucht en het gemunt heeft op alle nieuwe O3's :tegek:

En eerlijk ik mis echt geen choke of een wagen zonder stuurbekrachtiging maar daarentegen begrijp ik wel de hang naar vroeger, niet alles was beter maar in ieder geval wat goedkoper en eenvoudiger.
 

Canon-Eye

Forumguru
of misschien is het ijs nu gemuteerd door alle chemische troep in de lucht
Ik heb het sterke vermoeden dat er in de late jaren '60 meer chemische troep in de lucht zat dan nu. Althans in de meer geïndustrialiseerde delen van het land.

Ik zat toen om het andere weekend vanuit de Randstad in het noorden van Nederland (Fries/Groningse grensgebied) en het was uitermate opvallend dat de wat oudere auto's aldaar er gemiddeld veel beter uitzagen dan de wat jongere auto's in het "welvarende" westen. Niet onbegrijpelijk, want met al die fabrieken in bv. het Rijnmondgebied zat er toen zo veel troep in de lucht dat het daar bij wijze van spreken verdund zwavelzuur regende...

Na alle milieumaatregelen t.o.v. industrie en verkeer is de lucht wat dat betreft toch wel schoner geworden.
Maar misschien heeft juist dát het aanvriesprobleem verergerd? :pieker:
 

Gizzmo

Forumguru
Is het niet gewoon dat het de laatste tijd geen opgevroren vocht is, maar regen welke bevroren oid.
Kreeg mijn ruit gister ook moeilijk schoon, maar het was wel doorzichtig ijs wat er op zat, ipv matwit.
En ik weet wel dat met elke auto ijs er moeilijker afgaat dan dat melkwitte laagje.

Het is maar een idee.
 

micky

Forumguru
Met dat lauw water kan je wel eens pech hebben hoor zelf eens bij de Leon een steenslagpuntje daardoor een volledige scheur zien worden. Ik hou het op de krabber en ontdooimiddel.
dan was hij vroeg of laat toch wel gescheurd, eeuuhhh dan had hij nu al een scheurtje en had je hem moeten laten vullen, alleen een steenslagputje kan onmogelijk door warm water een barst worden als er geen beginend scheurtje is...
Trouwens, het water hoeft ook helemaal niet heet te zijn, gewoon lauw is meer dan genoeg.
 

Altos

Banned
Hier is krabben het zelfde gebleven als de laatste 15 jaar helaas. Ik probeer het ook zoveel mogelijk te vermijden maar dat gaat helaas niet altijd. Verder geen verschil gemerkt bij de O3 of andere auto's. Wel gebruik ik een plexiglas plaatje welke ooit overbleef vanuit een oude werkgever, dat ding in de tankklep vind ik niet fijn.
 

VWim

Forumguru
Ik zat toen om het andere weekend vanuit de Randstad in het noorden van Nederland (Fries/Groningse grensgebied) en het was uitermate opvallend dat de wat oudere auto's aldaar er gemiddeld veel beter uitzagen dan de wat jongere auto's in het "welvarende" westen. Niet onbegrijpelijk, want met al die fabrieken in bv. het Rijnmondgebied zat er toen zo veel troep in de lucht dat het daar bij wijze van spreken verdund zwavelzuur regende...

Dat is, voor zover mij bekend, niet gelegen in het verschil in luchtvervuiling door mensen, maar in het verschil van de zilte zeelucht. Die bevat zout en dat zorgt domweg voor meer/snellere corrosie.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Tja, dat is weer eens het helaas vaak voorkomend debiteren van een causaal verband waar dat niet gerechtvaardigd is (want nergens op gebaseerd). Wie weet verzorgen de berijders daar hun auto beter, staat de auto vaker binnen, zijn de berijders ouder. Al dat soort zaken kunnen (mede) een rol spelen.
 

Canon-Eye

Forumguru
maar in het verschil van de zilte zeelucht. Die bevat zout
niet gerechtvaardigd is (want nergens op gebaseerd)

Vergis je niet in het zoutgehalte van de lucht in NW-Groningen en Friesland: waddenkust, hè. Is toch een ander soort "binnenland" dan pakweg de Achterhoek.

Trouwens, ik heb de situatie - met name in de jaren '80/'90, toen alleen Audi nog maar was begonnen met 2-zijdig verzinkt plaatstaal - in het westen zienderogen op zien knappen. *)
En dát kon dus echt niet komen doordat daar opeens minder zout zou binnenwaaien, dus dat moet wel degelijk (ook) iets te maken hebben met verminderde uitstoot door de industrie. Denk maar even aan de raffinaderijen/chemische complexen in Pernis en Botlek, de welbekende superfosfaatfabriek in Vlaardingen, etc.
Vooral laatstgenoemde was berucht: er waren in de jaren '60/'70 wijken in Vlaardingen waar de dames hun nylonkousen niet buiten te drogen konden hangen omdat de gaten er dan in vielen...
(En ik heb van 1956 tot 1973 in Vlaardingen gewoond, dus ben hier goed bekend mee).

*) In 1962 of zo verscheen het boek "Dode lente" van Rachel Carson, over de gevolgen van de (industriële) milieuvervuiling. Mede door dit boek is er veel in gang gezet op het gebied van milieubescherming. Hoe je daar ook over denkt, dit heeft toch duidelijk effect gehad...
 

Rosinfield

† In Memoriam
@Kanonsoog: Dat zal allemaal best, maar doet niet terzake wat mijn punt betreft, het veronderstellen van een causale relatie zonder dat dat is gerechtvaardigd op basis van (experimenteel onderzoek van de) feiten. Het kan best zo zijn, maar je kunt er eigenlijk zo niets zinnigs over zeggen. Al was het alleen maar omdat allerlei andere factoren, zoals ik eerder noemde, (ook) een rol kunnen spelen. Enigszins chargerend, het is als het opwerpen van de stelling dat het smelten van het asfalt de ijsjes-verkoop stimuleert ;). M.a.w. je kunt hier hooguit spreken van een veronderstelling of hypothese, maar niet simpelweg stellen dat het een het ander veroorzaakt
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat kan ik dus blijkbaar wél zo stellen.
Ik heb het immers zojuist gedaan...
q.e.d. :D

Maar je hoeft het met die stelling (gebaseerd op niet-wetenschappelijke maar destijds wel vaak herhaalde waarnemingen) niet eens te zijn natuurlijk - dat spreekt vanzelf! ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
ja da's waar, je sprak van een vermoeden immers. Beetje beroepsdeformatie van mijn kant. Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. Zo denken mensen bv ook heel vaak dat bv het toevoegen of juist weglaten van een bepaald voedingsbestanddeel, leidt tot de toe- of afname van bepaalde kwalen, terwijl er alleen maar sprake is van een samenhang en niet is gecontroleerd voor andere factoren die een rol (kunnen) spelen. Sorry voor het berijden van dit stokpaardje dus!
 

Rosinfield

† In Memoriam
En evt buren te woord staan die je aanspreken op het verpesten van de lucht. Heb ook zo'n buurman die rustig zijn dieselbus een kwartier laat staan draaien. Ik vind het een hoog aso gehalte hebben en vraag me los daarvan af of dat wel goed is voor je motor?
En ik snap het ook echt niet, ben altijd in een paar minuten klaar met krabben. Men is ook niet veel meer gewend aan ontberingen :)
 
Bovenaan Onderaan