Koplampen vaker automagisch sproeien in winter?

Jstruijk

Senior Member
Wat mij opvalt is dat is dat de koplampsproeiers voor mijn gevoel nu veel vaker ook in werking worden gesteld dan bv in de zomer. Of het gerelateerd is aan buitentemp en of mijn gevoel ook overeenkomt met de praktijk weet ik niet, maar voor mijn gevoel worden de koplampen echt vaak gesproeid nu.
Kan dit kloppen? Is de interval ook dynamisch op basis van externe factoren of vast?

• Leuk
Waarderingen: CDK

Joske

Forumguru
Vast interval.. Na starten auto én koplampen aan: eerste keer en tiende keer sproeit hij ook de xenons.

Met al die troep op de baan gebruik je zelf frequenter vermoed ik ;)

peterrapid

Forumguru
@Joske ik heb nochtans ook bijna de zekerheid dat het nu meer gebeurt bijna 1 op 3 dat de koplampen worden meegereinigd, zou het niet kunnen te maken hebben met de lichtsensor die meestuurt ?

• Leuk
Waarderingen: CDK

micky

Forumguru
tuurlijk, ze sproeien alleen als de dimlichten branden, overigens mij ook veel te vaak, ik doe niets dan bijvullen momenteel

Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Vast interval.. Na starten auto én koplampen aan: eerste keer en tiende keer sproeit hij ook de xenons.

Met al die troep op de baan gebruik je zelf frequenter vermoed ik ;)

Deze voorwaarde zit in de module en is te wijzigen middels VCDS

Er zit volgens mij geen link in met buitentemperatuur of regensensor voor zover ik gezien heb in VCDS

• Leuk
Waarderingen: KJvO

Joske

Forumguru
zou het niet kunnen te maken hebben met de lichtsensor die meestuurt ?
ahja.. de xenons moeten ook daadwerkelijk branden natuurlijk ;)

dus de schakelaar moet op AUTO staan, voor de rest sproeien ze werkelijk enkel zoals ik beschreven heb. Zo staat het tenminste in mijn handleiding :)

micky

Forumguru
@Petrolhead snap ik en voor af en toe een goede optie, maar ik rij heel veel en lange afstanden, soms sproei ik bij zoutspray meerdere keren per half uur, dus ik vind dit geen optie, in Duitsland moet ik soms na 2 dagen de tank al weer aanvullen, ik ga er maar even induiken om het met VCDS aan te passen, want dat is mogelijk.

Jstruijk

Senior Member
Dan zou het idd zo maar eens kunnen zijn dat mijn gevoel klopt, maar dat het ook normaal gedrag is. In de ochtend staan natuurlijk de lampen aan en even sproeien van de ramen resulteert dan dus altijd in sproeien van de koplampen...

AndreM

Forumguru
@Petrolhead snap ik en voor af en toe een goede optie, maar ik rij heel veel en lange afstanden, soms sproei ik bij zoutspray meerdere keren per half uur, dus ik vind dit geen optie, in Duitsland moet ik soms na 2 dagen de tank al weer aanvullen, ik ga er maar even induiken om het met VCDS aan te passen, want dat is mogelijk.

Dus jij bent diegene die van pomp naar pomp rijd voor een nieuwe jerrycan ruitensproeiervloeistof?

Neptukker

Forumguru
:ot:
Kan me een artikel uit het duitse AutoBILD herinneren welke over een Renault Laguna duurtester ging. Daar ging (zoals ik me herinner) bij iedere ruitensproeibeurt ook de koplampen mee. In winterse omstandigheden was het ruitensproeiervloeistofverbruik (3x woordwaarde) dusdanig hoog dat de brandstofkosten lager waren.

Noord26

Forumguru
Wat mij opvalt is dat is dat de koplampsproeiers voor mijn gevoel nu veel vaker ook in werking worden gesteld dan bv in de zomer. Of het gerelateerd is aan buitentemp en of mijn gevoel ook overeenkomt met de praktijk weet ik niet, maar voor mijn gevoel worden de koplampen echt vaak gesproeid nu.
Kan dit kloppen? Is de interval ook dynamisch op basis van externe factoren of vast?

Je koplampen branden zelf ook vaker nu het verhoudingsgewijs langer donker is als in de zomer. Dus zal het er ook meer gesproeid worden als wanneer het langer licht is. Dankzij de lichtsensor. Logisch..

Kire

Actief lid
Bij mij is het met een vast interval. Verlichting staat altijd aan (heb dit op z'n Zweeds laten instellen). Ik verbruik per maand gemiddeld zo'n 10 liter, nu in de winter met al die zoutmeuk het dubbele. Ik koop de vloeistof bij mijn wekelijkse boodschappen, gelukkig maar een paar euri.
Beter dan zo rond te rijden
images

Bovenaan Onderaan