Fabia vs. Rapid

dj.verhulst

Forumguru
ik vind de spaceback niet zo mooi., hij is wel iets lichter dan wel, er zijn redelijk wat demo waar ze vanaf willen omdat ze nieuwe willen met de 2015 kleuren en uitrusting.

met tunen kan je zelf behoorlijk winnen qua vermogen
http://www.jdengineering.nl/1-2-tsi-86pk-90pk-105pk/ dan ga je naar 140 PK maar niet de stillere 6 bak...

de hogere niveau van afwerking, meer stilte, hoogwaardige onderstel van de O3 spreken me erg aan, dus ik ga nu eerst daar kijken of ik er met mijn budget uit kom of niet, dan neem ik een besluit , toch door rijden en sparen of toch een rapide
 
E

Ex-lid 2926

Hoe ik zelf het verschil ervaar?
Ik heb de introductie van de Fabia III meegemaakt. Als ik vanuit mijn eigen Octavia II in de nieuwe Fabia III stapt merk ik natuurlijk direct dat de Fabia een kleinere auto is, maar ik heb absoluut niet het gevoel dat het een auto van een lager niveau is. Een Fabia is goedkoper, maar ziet er niet goedkoper uit.
De Rapid is ook kleiner dan de OII, is goedkoper dan een Octavia (III) en dat zie en voel je ook direct. De auto straalt niet de klasse en het afwerkingsniveau uit die de overige Skoda modellen inmiddels hebben bereikt. Daarbij wil ik niets afdoen aan de kwaliteiten van de Rapid. Een sportief aangeklede Rapid SB (mooie wielen, sportstoelen, panoramadak) ziet er goed uit, maar is inmiddels ook stevig aan de prijs.
Als de nieuwe Fabia's volop leverbaar zijn verwacht ik nog slechts een bestaan in de marge voor de Rapid, zoals helaas ook geldt voor de Roomster. Wat mij betreft is het wachten op een compacte SUV/Crossover zoals succesnummer Captur, 2008 en de aankomende Fiat 500X. Die auto's zijn momenteel zeer in trek bij de (vooral iets oudere) particuliere koper.
 

dj.verhulst

Forumguru
ik denk wel dat de rapide een bestaan kan hebben,, je krijgt voor iets meer geld een aanzienlijk grotere koffer
als je alleen bent of alleen een partner heb en geen kinderen, of ruimte vretende hobby's of huisdieren is de fabia beter, maar zodra je een gezin heb is de balans snel om http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=80256&id2=70975


heb een vergelijking opgesteld tussen twee ver gelijkebare uitvoeren en motoren.

denk ook dat de Fabia niet zo zeer als Fabia/Polo/Ibiza beater moet zien, maar voor vreemde merken rijders.
die een Octavia te duur vinden en en Fabia te klein voor hun gezin of werk ( spullen mee nemen )
 

Joske

Forumguru
dan zie je ook dat er duidelijke motorische verschillen zijn in de 1.2TSI motoren van de nieuwe Fabia en de Rapid. Afhankelijk hoe belangrijk bepaalde consumenten dat vinden natuurlijk.. Bewezen techniek is vaak ook betrouwbaarder natuurlijk ;).

Persoonlijk als de F1 Combi van vrouwlief vervangen moet worden neig ik opnieuw naar de Fabia. Omwille van de looks en de meer praktische kant van de wagen, plus "modernere" technieken. :)
 

dj.verhulst

Forumguru
ik vond de F1 Combi de mooiste,, heb er 2 gehad, daar had eigenlijk een 1.2 TSI in moeten zitten, dan had je echt een wereld wagen gehad.
 

dj.verhulst

Forumguru
Die F2,, wil niet mensen op de tenen trappen maar dat vond ik niet wat,, ben benieuwd hoe de F3 Combi eruit gaat zien, mogelijk dat die trouwens niet komt,, want dan blijven er weinig argumenten over voor de Rapide omdat die wel een grotere koffer heeft, misschien wel wat kleiner dan de Rapide maar toch aanzienlijk meer dan de hatchback F3
 

Ridley

Forumguru
Vandaag even bij de dealer om de bestelde F3 combi even in het echt te bewonderen. Tijdens bakje koffie over de Rapid begonnen. Rij even een stukje en ervaar het verschil met de Fabia. Zodoende even gestuurd met een demo Rapid HB. Dochter op de achterbank: pap wat klotst er toch allemaal? Waren de portieren die vol water stonden.... Gelijk maar even gemeld bij terugkomst. Ik vond de Rapid prettig sturen, door de langere wielbasis als de Fabia wel minder een 'rijdersauto'. Wat me opviel was het motorgeluid wat beduidend harder klonk als in mijn huidige F2. Zoals al aangegeven vind ik de afwerking binnen ook wat minder als een F3, ook al zaten we in een bomvolle Elegance uitvoering. Het voelde gewoon wat gedateerd aan t.o.v. de F3.

Daarnaast zeg ik ook eerlijk: was de F3 niet gekomen was dit een serieuze opvolger geweest van de F2.
 

peterrapid

Forumguru
@Ridley alle Rapid's hebben zelfde fout, onze heeft het ook gehad, een ontwerpfoutje van Skoda. Maar ik moet eerlijk toegeven die Rapid met het 110PK blokje is echt een knap autootje die menig mensen doet versteld staan van de prestaties en wegligging. Heb nog geen F3 aan de tand kunnen voelen dus heb daar nog geen mening over behalve als je het interieur ziet tov de Rapid dat dit wel een pak moderner oogt.
 

dj.verhulst

Forumguru
vergeet het onderstel niet,, de nieuwe F3 staat op het nieuwste onderstel wat de huidige polo nog niet heeft! normaal is dat anders om.
en de Rapide staat op een nog ouder onderstel, al vond ik de rapide best goed rijden, maar de afwerking en details laten toch wel zien dat men druk is geweest met de rode potlood.
 

dj.verhulst

Forumguru
ik ben gisteren naar een dealer geweest,, en als je oppervlakkig kijkt lijkt de gewone Rapide met een set mooie lichtmetalen wielen sterk op de O3 ,, alleen als goed kijkt zie je dat ie wat smal is voor z'n lengte.
en het veel eenvoudigere dashboard.

ik vraag me alleen af wat ze nu willen gaan doen met de Rapide, aan gezien een F3 combi stukken moderner is en niet echt veel duurder en ook weinig hoeft te te geven op het gebied van ruimte
 

EdK

Forumguru
ik vraag me alleen af wat ze nu willen gaan doen met de Rapide
Wel in iedergeval die "e" verwijderen zodat het weer Rapid is ......:D:dankje:

En heb onlangs ook in een Rapid Spaceback gereden daar mijn Yeti voor een 60K beurt mocht met tevens de APK.
En was de 1,2TSI uitvoering met veel extra's , en buiten het moeilijker in en uitstappen omdat je weer lager bij de grond zit is het een wagen die mij wel kon bekoren en zeker in lijstje staat als vervanger als het zover is.

Tsja mbt de afwerking is het wel een stapje minder, maar volgens mij was dat ook de gehele opzet van Skoda toen ze deze op de markt brachten.
Een wagen die zich moet positioneren kwa prijs tussen de Fab 2 en de Octavia 2.
En met die opzet hebben ze een mooie wagen op de markt gezet, alleen nu met de Fab3 en de Oct3 zal hij zeker van binnen een flinke update mogen hebben om weer in zijn segment te komen en hierdoor aantrekkelijker worden.
 
Bovenaan Onderaan