Fabia vs. Rapid

staal

Actief lid
De Rapid zie je al niet veel, maar zou de Fabia niet een te grote concurrent kunnen zijn voor de Rapid? Vooral de Combi en de Spaceback lijken veel op elkaar.
 

Canon-Eye

Forumguru
Vor zover ik kon nagaan, worden op de Rapid spaceback geen dakrails leverbaar. En dat is voor mij wel een eis, gezien de aard van de dragers voor mijn kanosteunen.
Dus de keuze wordt daarmee wel vereenvoudigd...
 

Joske

Forumguru
Ik heb de Rapid steeds als overgangsvorm gezien tss se F2 en F3.. Vandaar dat ik denk dat hij er op termijn van tussen gaat. Tenzij ze deze als een sportievere variant zouden uitbrengen, dan heeft ie mss kans op overleven :).
 

Noord26

Forumguru
Ik weet dat er op de Rapid opties mogelijk zijn die niet leverbaar zijn op de Fabia. Denk aan Xenon. En dat een goed aangeklede Rapid Style uitvoering met oa Xenon en pano-dak een paar duizend goedkoper is als een Fabia.
 

Ridley

Forumguru
En als je dan echt goed binnen in de Rapid gaat kijken zie je waarom je gaat kiezen voor een F3. Beschermkappen op de stoelen (aan de zijkant) zitten er niet waardoor je recht op de rails kijkt. Hij is gewoon echt goedkoper afgewerkt. Ik heb nog getwijfeld na het aanbod van de dealer om een rijkelijk uitgeruste Rapid SB van 24k voor 18,5k mee te nemen. Maar als je dan echt goed gaat kijken naar afwerking en gebruikte materialen...
 

CDK

Forumguru
Helemaal mee eens @Ridley wij hebben het ook nog even overwogen omdat we dan in januari al konden rijden, maar om bovengenoemde reden hebben we besloten een week of 6 langer geduld te hebben :jaja:
 

Cordoba

Forumguru
De Rapid blijft marketing-technisch gezien een raar ding: kalere afwerking (zie post #5, en het topic over het niet spuiten van de rand bij het portier), maar tegelijk ook weer luxere opties mogelijk dan de Fabia. De grootte ontloopt elkaar weinig, en als je niet ingewijden vraagt welke van de 2 luxer/groter is, is de kans op foute antwoorden erg groot. Naar mijn idee is Fabia III - Rapid een typisch gevalletje broedermoord, vergelijkbaar met de VW Fox en de VW Polo die ook te dicht op elkaar zitten om naast elkaar op dezelfde markt te opereren.
 

Altos

Banned
Laatst een gesprek gehad met mijn dealer. We waren er wel uit dat de rapid opgebouwd is uit bestaande componenten uit diverse skoda's en dat de nieuwe F3 er daarom meteen frisser uit springt...en een rijk uitgeruste rapid komt me qua prijs iets te dicht bij de fijnere O3...maar da's dan weer mijn mening.
Ik denk ook dat de rapid er tussenuit vliegt als de F3 zijn start heeft gehad.
 

Wijnand850

Forumguru
Volgens mij is het verschil tussen de Rapid SB en de F3 combi vooral de ruimte op de achterbank (die bij de Rapid echt groot is) en de kofferruimte. De kofferruimte van de SB is kleiner dan die van de F3 combi. Je kiest dus of voor veel ruimte op de achterbank en minder bagageruimte of minder ruimte op de achterbank en een grote kofferruimte. Als de banken plat liggen maakt het weer nauwelijks verschil. Met het verschil in afwerking vind ik het nogwel meevallen, ik heb laatst een dag in een SB gereden en had niet het gevoel in een slecht afgewerkte auto te rijden. En er mogen dan hardere plastics gebruikt zijn, dat merk je alleen als je er aan zit. En het aantal keren dat ik het dasboard aai op een dag is niet zo groot...

Kortom, bij ons is tzt als vervanging van de O2C zowel de rapid SB als F3C in beeld en zal een direct vergelijk de doorslag geven.
 

Falcon

Donateur
De rapid gaat in mijn optiek een andere rol straks spelen in het gamma van skoda. Ik denk persoonlijk dat we deze auto als een sportieve coupe auto gaan terug zien.
 

henriz

Forumguru
De kofferruimte van de SB is kleiner dan die van de F3 combi. Je kiest dus of voor veel ruimte op de achterbank en minder bagageruimte of minder ruimte op de achterbank en een grote kofferruimte.
Als je beide wil en het niet erg vindt dat de auto er anders uit ziet dan is een Rapid met kont nog een optie. Die heeft meer bagageruimte dan de SB. Dan heb je dus en de ruimte op de achterbank en de bagageruimte.
 

micky

Forumguru
Goh, ik dacht dat de Rapid een ingekorte O3 was zeg maar de A3 sportback van Skoda, heb me er wel nooit in verdiept..
 

Hetzer

Forumguru
Rapid blijft gewoon Rapid...
Word echt geen sportieve coupe, blijft gewoon een no nonsense model, veel ruimte voor relatief weinig geld.
Rapid is echt voor een andere doelgroep
De Fabia is hipper, luxer en er zijn meer moderne opties beschikbaar dan op de Rapid.

De Rapid blijft gewoon in het gamma, tussen de Faab en de Octi
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
@Hetzer: waar haal je vandaan dat een Fabia hipper, luxer en meer moderne opties beschikbaar heeft? Men kon op de Fabia3 juist opties niet leveren die ik zou willen en op een Rapid wel. Ook is de Rapid SpaceBack duidelijk op de markt gezet om de doelgroep die hip wil zijn aan te spreken. Luxe verschil kon ik ook niet ontdekken tussen beiden.
 

Hetzer

Forumguru
Mooiere materialen in het interieur, de Fabia is echt veel beter afgewerkt dan de Rapid.
Je kunt binnenkort, ook de afwerkstrip op het dashboard, in meerdere kleuren bestellen evenals het stuur.
Kleuren combinatie's dak, a-stijlen, wielen etc, Mirror link, led lampen, knipper lichten in de spiegels,
Front assist, driver activitty assist etc. is toch ook niet leverbaar op de Rapid?
Al met al iets hipper, sportiever, dus voor een andere doelgroep in het algemeen.
 
Laatst bewerkt:

Wijnand850

Forumguru
Als je beide wil en het niet erg vindt dat de auto er anders uit ziet dan is een Rapid met kont nog een optie. Die heeft meer bagageruimte dan de SB. Dan heb je dus en de ruimte op de achterbank en de bagageruimte.
Klopt. Alleen vind ik de Rapid hatchback echt niet mooi. Om het netjes te zeggen :D.
 

Ridley

Forumguru
Gelukkig verschillen de smaken, ik vind persoonlijk de spaceback minder als de HB. Dealer gaf aan dat hij ze bijna niet over de bühne kon krijgen, omdat klanten eerder richting de F2 neigden of richting de Octavia in een wat karige uitvoering.
 

reiger44

Nieuw lid
Heb vorige maand mijn Fabia II ingeruild tegen een spaceback. en ik moet zeggen dat ik tevreden ben. Afwerking van de spaceaback is ook in orde.
In het forum van de Fabia II heb ik de laatste jaren veel klachten gelezen over de afwerking (slecht gespoten bij portieren en achterklep)- water in achterlichten. Dus ja, waar hebben we het over.
Smaken verschillen vooral, en dat moet niet de reden zijn om deze auto op futiliteiten af te schrijven. Ook deze komen bij de Fabia voor.
Ook ik raak niet dagelijks mijn dashboard aan, bij de Fabia III zijn de plastics ook hard!!
Qua ruimte is de spaceback de winnaar wat mij betreft, ik heb een puber van 15 en een pre-puber van 12 en zij kunnen vooral goed zitten. Mijn fietsenrek en mij dakkoffer gaan ook gewoon mee.
 

dj.verhulst

Forumguru
Ik heb in een Rapide 1.2 TSI met 86 pk gereden,, moet eerlijk zeggen wat een geweldige wagen.
Heb ooit een F1 1.4. 100 pk gehad, de Rapide is in alles beter.

het enige, zou eigenlijk voor een 1.2 105 Pk willen gaan dan heb je de 6 bak, net wat rustiger op de snelweg, maar dan zit je zo dicht op de O3 die ook nog een stuk stiller is en er veel van zijn en de meeste 1.2 105 pk hebben. en de vering is wat beter afgesteld.

ik ga niet voor nieuw maar jong gebruikt.
rapide met 1.2 86pk daar zijn er veel van de 105 minder en is gelijk duurder
O3 met 1.2 105 daar zijn er ook veel van zit in de zelfde mrb als de rapide 1.2 105 pk !

wat me wel opvalt je moet wel een redelijke uitrusting type kiezen anders heb je het kale stuur,, het kleine leerpakket is wel een must.

en met navi fleurt het dashboard op met het multidot screen in de cockpit.
 

reiger44

Nieuw lid
Schaf je een spaceback aan dan inderdaad met zoveel mogelijk opties. Demomodellen staan te koop met deze extra's.
Heb zelf Ambition buissenes line, met 17 inch alu velgen, armsteun, verstelbare stoelen, navi, klein leder, sunset, reserve wiel.
Belangrijkste opties voor mij. Verschil tussen 105 en 86 kan je opvangen door hem te laten tunen.
 
Bovenaan Onderaan