Roomster Style 1.4 benzine

EdK

Forumguru
Hier mijn bevindingen van het afgelopen weekend met mijn nieuwe Roomster.

Uitvoering:

Roomster Style 1.4 benzine
Capucino beige metallic kleur
Style grey stoel bekleding
Dashboard onyx/silver maw boven zwart en onder zilvergrijs
Voorstoelen beide in hoogte verstelbaar.
Armsteun in kleur van interieur
Maxidot display
Pakket overhead 2
ASR
Beschermstrip achterbumper ( foutje van me dealer en dus gratis )

Eerste indruk:

De instap is ondanks mijn lengte (1.96 ) gewoon goed.
De beenruimte achter stuur is goed en stoel staat niet eens in achterste stand ( fabia wel )
Versnellingsbak ( pook ) schakelt als een mes in een pakje boter ( direct en soepel )
Armsteun is een genot en na goede instelling gezocht te hebben is zelfs in stadsritten goed te schakelen.
Alle bedienigseenheden zitten op juiste plek alleen is het wel even wennen aan nieuwe opzet van cruisecontrol.
Instellen van elektrische spiegels is even wennen vanwege dat je eerst links instelt maar dan tevens de rechter mee instelt en dan je dan in stand R de rechter spiegel fijn tuned.
Instellen van verwarming met de temperatuur instelling werkt goed ondanks dat je hiermee de uitblaas temp regelt en dus niet de ruimte temp.
De stoelen achter zitten goed en genoeg beenruimte voor een ieder, middelste stoel mag je niet als volwaardig zien en is leuk als je voor kort ritje een vijfde persoon moet meenemen. Maar voor ritje naar buitenland is dit niets !
De motor is pittig ondanks zijn 1.4 liter alleen wel iets meer lawaai dan bij de Fabia maar de grom die uit het blok komt is mooi te horen.
Mocht het lawaai op langere duur gaan irriteren dan eens kijken wat er met extra isolatie is te realiseren.
Verbruik van brandstof ligt iets hoger dan bij mijn Fabia maar momenteel na 300Km is verbruik 6.7 op 100 Km en vind ik voor auto van dit formaat nog redelijk verbruik.
Kofferbak is een zee van ruimte en dit vond ik bij de Fabia combi al, maar kan nu 3 Technische Unie bakken kwijt in de ruimte en er blijft ondanks dat genoeg beenruimte voor achterste passagiers over.
De hoedenplank kier is nu gesloten met de optie waar ik onlangs over sprak, die optie kost je 25 euro en dekt inderdaad de kier af maar de oplossing kan me nog niet echt bekoren !! Het dekt af and thats it !!
De wagen stuurt direct schakelt heerlijk en vering is mijns inziens net stug genoeg.
Indien de spiegels goed zijn ingesteld dan heb je geen last van de dode hoeken en kom je dus ook niet voor verrassingen te staan zodra je afslaat of van baan verwisseld.
De speakers zijn met mijn eigen Pioneer radio van goede kwaliteit en hebben een goede bas maar toch ook helder van geluid.
Een Skoda flop kan ik deze wagen echt niet noemen, en heb dit weekend meerdere keren leuke reactie's gehad van mensen die niet konden geloven dat dit Skoda was.

Ik zal proberen mijn bevindingen het eerste half jaar periodiek hier bij te voegen en hoop dat anderen hier ook wat aan hebben.

mvg,

EdK
 

Sant

Lid
Leuk om deze ervaringen te lezen. En ik vind dat wij daar best wel wat aan hebben. Bedankt.
Afgelopen zaterdag hebben wij de Roomster 1.6v Style Tiptronic besteld met dezelfde kleur, dezelfde bekleding en hetzelfde dashboard en ook met een MaxiDot display. Verder hoop ik dat de Climatronic het zeker zo goed gaat doen als de huidige automatische airco in mijn Scenic waar wij uitermate tevreden over zijn. En daar mijn vrouw, zij gaat ver naar voren zitten, tijdens de proefritten beslist last had van de niet verschuifbare armsteun, heb ik die moeten laten vallen.
Gr
Sant
 

Sant

Lid
En ook nog het volgende:
Onze (nog) huidige Scenic is onze eerste automaat. En zo'n automatische bak willen we absoluut niet meer kwijt, dus hebben we een Triptronic besteld.
 

EdK

Forumguru
Tja we zijn weer 3000 km verder en dus wat ervaringen rijker die ik dus nu weer eens op papier zet voor jullie.

Ten eerste heb ik vanwege het aanhoudende mooie weer wat aan de zonnewering gedaan.
Eerst eens bij halfords gekeken maar alles met van die zuignappies en dan ook nog niet je volledige ramen beschermd tegen de zon en dus steeds verplaatsen om de achterin zittenden uit de zon te houden is ook niets
Dus maar eens verder gaan zoeken !! En uiteindelijk bij Skodadealer terecht gekomen en de sunnyboys aangeschaft !! Welke wil u hebben ?? Ach doe meteen maar rondom anders blijf ik naar u toe rijden !! En moet zeggen dat het een uitkomst is !! ten eerste doet het zijn werk tegen de zon waar het uiteindelijk voor gemaakt is, maar tevens is er bijna niet meer in je wagen op de achterbank te kijken wat dus tevens weer een stukje diefstal preventie is !!
Nee echt het is een redelijke financieele uitgave maar wel zijn geld waard !!

Dan had ik in het forum erover dat als je je raam opendeed na een vochtige dag of nacht dat het water vanaf het dak je wagen binnenkwam terwijl dit niet gebeurde als je gewoon de deur opendeed.
Wel dit is ook opgelost door de aanschaf van windscreens , niet iedereen vind dit mooie dingen. maar ze zijn ook ideaal tijdens het rijden met je raam een klein stukje open ivm bv roken !! zit niet in volle wind en werkt perfect als afzuiging van de rook en eventueele as die je kwijt moet !!

Het verbruik van de Roomster ligt op zo'n 7.3 op 100Km maar dit komt ook vanwege het feit dat ik er voornamelijk woon/werk verkeer mee rijdt en 2/3 van het traject is file rijden ( jippie ) Maar zodra ik wat langere ritten reed en geen files had dan kwam ik al ras op een verbruik van 6.6 op 100Km.

Dan is er op beenruimte door medepassagiers alleen maar positief gereageerd, ik met mijn 1.96mtr lengte heb bestuurders stoel op achterste stand staan, om een voor mij ontspannen zit te krijgen maar voorheen was het dan als er andere meereden en achter me zaten dat men vroeg of ik de moglijkheid had om naar voren te schuiven, wel nu is het net andersom !! nu krijg ik af en toe de mededeling dat ik nog wat naar achter kan met mijn stoel !! ondanks dat deze in achterste stand staat.

Enigste minpuntje vind ik wel momenteel dat de 12 volts aansluiting tussen de voorstoelen te ver naar achter is gepositioneerd en als ik mijn GPS gebruik dat het snoer net lang genoeg is om vanaf het dashboard naar de 12volts aansluiting te komen. Maar ben mij op de nieuwe pioneer HD3BT aan het orienteren en als ik wat reviews heb kunnen vinden over dit apparaat en deze vallen positief uit dan is de kans groot dat deze in de plaats komt van de radio en de nu gebruikte GPS.

De airco doet gewoon netjes zijn werk met deze warme dagen en als de wagen de gehele dag in de zon heeft gestaan dan is deze na 2 a 3 minuten weer lekker op een koele temparatuur.

Voor de rest eigenlijk geen gebreken gehad en alles werkt nog naar behoren zoals het hoort.

Dan zijn de reactie's van de kennissen , collega's , vrienden en vriendinnen op 1 persoon na alleen maar positief en de ene persoon is een persoon die SKODA in algemeen gewoon niets vind !!

Wel dit is weer een bijdrage aan bovenstaande verhaal !!

mvg,

EdK
 

tuppertrut

Nieuw lid
Hd3bt

Houd er rekening mee dat er momenteel levertijden van minimaal 4 weken zijn voor de hd3bt. Volgens pioneer staan er alleen in nederland al 500 in backorder (waaronder die van mij).
 

EdK

Forumguru
Bedankt voor de melding , hd t al vernomen maar als ik zo ver ben dat ik tot aanschaf overga dan is er bij een ieder genoeg op voorraad
Zal zeker na de vakantie periode worden omdat dan de prijzen wel weer zullen zakken om toch nog te verkopen !
Voor vakanties altijd grote vraag naar zulk soort dingen !!
En geen bloedspoed want heb nu de Garmin streetpilot 2610 die gewoon werkt maar zit alleen te klooien met 12V aansl
 

EdK

Forumguru
Hoe zit zo'n sunnyboy bevestigd? Klinkt wel interessant!

ongelooflijk simpel !! de zijramen achter vanwege dat de ramen oom open kunnen met 5 platte haakjes die je achter het rubber schuift en op aangegeven positie's aanbrengt. Daarna klik je het zonnescherm er gewoonweg in.
De kleine zijraampjes en het achterraam breng je 1 klem aan en dan klemt deze tussen bekleding en het haakje ook muurvast.
Meerdere kuilen gehad en drempels maar ze blijven netjes zitten en schuren niet !!
Het is niet het goedkoopste systeem maar is wel in een keer af !!
Rondom voor roomster is 300 euro !!

http://www.milotec.de/pdf/octaviaII/66590.pdf
http://www.milotec.de/pdf/octaviaII/66390.pdf

bij bovenstaande links krijg je een idee hoe het gemonteerd zit
 

EdK

Forumguru
vervolg verslag !!

10 maanden verder en eindelijk eens weer een lange kerstvakantie dus wat tijd om bepaalde dingen bij te werken zoals deze gebruikservaring !!

Wat is er nieuw bijgekomen ?? wel in bovenstaande verhalen sprak ik over een 2 dins navigatiesysteem en met voorkeur die van pioneer ! Maar na wat verhalen gelezen te hebben over het in nederland oppererende dievengilde en hun interresse in 2dins navigatie systemen heb ik me bedacht en uiteindelijk toch maar weer voor een Garmin systeem enwel de Nuvi serie !
Dit werkt ook naar believen en nog geen spijt van deze aanschaf !! Uiteindelijk toch maar wel de oude vertrouwde kaarten gekocht want op een dag deed het navigatiesysteem niet wat hij moest doen en dan blijft het verdomd handig die papieren kaarten !
Een maand of drie terug begon ik eens na te denken over winterbanden met temperaturen ver boven nul . En heb uiteindelijk de stalen velgen met winterbanden laten bekleden en Aluvelgen van skoda ( Atria 16 Inch ) met conti banden erom aangeschaft en moet zeggen dat de inch meer in combinatie met de iets bredere band een nog beter weggedrag hebben gegeven !!
Dan ben ik nog een maal teruggeweest voor een schade die was toegebracht door derde aan mijn achterbumper !! Niets anders dan lof voor de tegenparty die netjes een telefoonnummer onder mijn ruitenwisser had achtergelaten !
Maar ondanks dat het een lichte schade was en niet onzichtbaar weg te werken was is er besloten een nieuwe achterbumper voor te bestellen !!
Deze moest na levering bij dealer ook nog in kleur gespoten worden en al met al koste het de tegenpartij 600 euries excl de 19% BTW
Dus maw kijk uit waar je je wagen parkeert en kijk ook uit met achteruit rijden want het kan een kostbare reparatie worden.

Tja en dan worden eindelijk over 4 dagen mijn winterbanden gemonteerd en ben benieuwd hoe dit in het weggedrag met koude en natte dagen gaat worden !!
Tja ik weet dat het wat laat is en dat we al een koude periode achter de rug hebben maar tja de dealers hebben zaterdags alleen de showroom open en de werkplaats is dan dicht !! En doordat ik weer eens een periode met veel reistijd heb ( gelukkig reistijd ook betaald ) wordt het moeilijk om een datum met je dealer af te spreken !!


Verder nog geen gebreken aan de wagen gehad en nog een 4000 km te gaan voor de eerste beurt !!

Kan tot op heden alleen maar zeggen dat het een goed rijdende wagen is waar ik tot op heden nog geen moment spijt van heb !!
 

van_der_P

Senior Member
Op de foto van je auto zie ik dat je net als ik geen dakrails op het dak hebt.
Nu zitten er op het dak van die zwarte strips aan beide zijde. Aan de voorkant van het dak kan ik die indrukken, het lijkt alsof ze los zitten. Heeft de Roomster van jou dat ook ?
 

Hetzer

Forumguru
Op de foto van je auto zie ik dat je net als ik geen dakrails op het dak hebt.
Nu zitten er op het dak van die zwarte strips aan beide zijde. Aan de voorkant van het dak kan ik die indrukken, het lijkt alsof ze los zitten. Heeft de Roomster van jou dat ook ?

Die van mij heeft dat in iedergeval niet, ik kan deze strips niet indrukken.
 

EdK

Forumguru
Nu zitten er op het dak van die zwarte strips aan beide zijde. Aan de voorkant van het dak kan ik die indrukken, het lijkt alsof ze los zitten. Heeft de Roomster van jou dat ook ?

Nee deze zitten wel vast alleen lijkt het er op dat de strips iets te lang zijn afgesneden waardoor ze aan de vorkant iets opbollen !
Maar het schijnt dat je ze er vanaf kan halen en dan de goot die onstaat gebruiken om losse dakdragers op te monteren !!?

Dus als ze bij jou echt loszitten dan zou ik dat even bij de dealer kenbaar maken zodra je daar eens langsgaat voor een servicebeurt of dat je een accesiorre gaat aanschaffen
 

van_der_P

Senior Member
Nee deze zitten wel vast alleen lijkt het er op dat de strips iets te lang zijn afgesneden waardoor ze aan de vorkant iets opbollen !
Maar het schijnt dat je ze er vanaf kan halen en dan de goot die onstaat gebruiken om losse dakdragers op te monteren !!?

Dus als ze bij jou echt loszitten dan zou ik dat even bij de dealer kenbaar maken zodra je daar eens langsgaat voor een servicebeurt of dat je een accesiorre gaat aanschaffen

Het is precies wat ik bedoel. Dus hoef ik mij geen zorgen te maken.
Dank voor de reactie
 

Amphibious

Nieuw lid
ongelooflijk simpel !! de zijramen achter vanwege dat de ramen oom open kunnen met 5 platte haakjes die je achter het rubber schuift en op aangegeven positie's aanbrengt. Daarna klik je het zonnescherm er gewoonweg in.
De kleine zijraampjes en het achterraam breng je 1 klem aan en dan klemt deze tussen bekleding en het haakje ook muurvast.
Meerdere kuilen gehad en drempels maar ze blijven netjes zitten en schuren niet !!
Het is niet het goedkoopste systeem maar is wel in een keer af !!
Rondom voor roomster is 300 euro !!

http://www.milotec.de/pdf/octaviaII/66590.pdf
http://www.milotec.de/pdf/octaviaII/66390.pdf

bij bovenstaande links krijg je een idee hoe het gemonteerd zit
Goede middag,

Is er iemand die praktijk ervaring heeft met de zonneschermen van Skoda ?
(Voor de Skoda Roomster)
Ziehier de link naar de online Skoda shop: http://www.shop.skoda.be/catalogue.aspx?catID=1398.1404
> Is het practischer dan een folie ?
> Hoe 'donker' zijn deze ?
> Is het een handig systeem ?
> kan je de achterste ramen nog open doen ?
> Is het van goede kwaliteit

>> Is het zijn 300€ waard, immers kan je de ruiten laten folien bij carglass voor 400€ ?

Alvast bedankt,
met vriendelijke groeten
 

EdK

Forumguru
http://www.shop.skoda.be/catalogue.aspx?catID=1398.1404
> Is het practischer dan een folie ? Mijn inziens wel !! in de wintertijd kun je ze weg halen waardoor het minder donker in de wagen is !
> Hoe 'donker' zijn deze ? Van binnenuit naar buiten toe kun je bijna normaal alles zien ! Van buiten naar binnen is het moeilijk te zien als er spullen op de bank liggen , moet je echt met gezicht op raam gedrukt zitten !!
> Is het een handig systeem ? Dat bepaal je zelf , is iets persoonlijks
> kan je de achterste ramen nog open doen ? Ja je kunt achter ruiten gewoon openen , ook tijdens het rijden !! Dat is de reden ook dat ze met 5 klikhaakjes vastzitten !!
> Is het van goede kwaliteit Zonder meer van goede kwaliteit !

>> Is het zijn 300€ waard, immers kan je de ruiten laten folien bij carglass voor 400€ ? Ook dit is een overweging die je zelf bepaald !
 

Amphibious

Nieuw lid
http://www.shop.skoda.be/catalogue.aspx?catID=1398.1404
> Is het practischer dan een folie ? Mijn inziens wel !! in de wintertijd kun je ze weg halen waardoor het minder donker in de wagen is !
> Hoe 'donker' zijn deze ? Van binnenuit naar buiten toe kun je bijna normaal alles zien ! Van buiten naar binnen is het moeilijk te zien als er spullen op de bank liggen , moet je echt met gezicht op raam gedrukt zitten !!
> Is het een handig systeem ? Dat bepaal je zelf , is iets persoonlijks
> kan je de achterste ramen nog open doen ? Ja je kunt achter ruiten gewoon openen , ook tijdens het rijden !! Dat is de reden ook dat ze met 5 klikhaakjes vastzitten !!
> Is het van goede kwaliteit Zonder meer van goede kwaliteit !

>> Is het zijn 300€ waard, immers kan je de ruiten laten folien bij carglass voor 400€ ? Ook dit is een overweging die je zelf bepaald !
Goede avond,

Alvast bedankt voor het snelle antwoord !
Het systeem met die klikhaakjes, blijven zij hangen als je de zonnescherm eraf haald ?
Of 'verwijder' je ze in het geheel ?
Als ik het goed begrepen heb worden de schermen opgehangen voor het raam,
zodat deze nog kunnen bewegen.
Koop ik deze best online via de website van Skoda, via de garagist of 2de hands,
maw waar kan ik ze het goedkoopste aanschaffen ?

Met vriendelijke groeten.
 

EdK

Forumguru
Goede avond,

Alvast bedankt voor het snelle antwoord !
Het systeem met die klikhaakjes, blijven zij hangen als je de zonnescherm eraf haald ?
Of 'verwijder' je ze in het geheel ?
Als ik het goed begrepen heb worden de schermen opgehangen voor het raam,
zodat deze nog kunnen bewegen.
Koop ik deze best online via de website van Skoda, via de garagist of 2de hands,
maw waar kan ik ze het goedkoopste aanschaffen ?

Met vriendelijke groeten.


De haakjes blijven zitten zodra je de schermen weghaalt , maar haakjes zijn zo subtiel dat het niet opvalt tegen het raamrubber !! ( Beide zwart )

Als je garantie wilt hebben dan het beste kopen bij de dealer ( garagerist)
Op het internet bv te koop bij http://www.milotec.de/
Tweede hands ben ik ze nog niet tegengekomen ! Maar algemeen is dit het goedkoopst , maar kans op gebruikers slijtage is dan wel aanwezig !
 
Bovenaan Onderaan