Lastige keuze, Skoda Fabia combi, Skoda Superb of Skoda Octavia

Hoogie

Nieuw lid
Hallo allemaal.

Wij zijn nieuw op het Skoda forum omdat we aan het kijken voor een andere Skoda.
Hebben momenteel een Citigo van 2013 maar vinden deze qua bagageruimte achteraf te klein.

We zijn een gezin waarbij twee kinderen nog meegaan op vakantie. Wel vakantie in Nederland dus altijd extra bagage. Voor de rest wordt de auto gebruikt voor boodschappen en uitjes. Buiten de vakanties wordt de auto dus weinig gebruikt.

Onze keuzemogelijkheden zijn.

Fabia Combi Combi
€ 13.950

1.2 TSI Ambition 63 kW/86 pk
19.000 km Bouwjaar 2013
Carrosserie
Combi
Motorinhoud
1.2 l
Motorvermogen
86 pk (63 kW)
Brandstof
Benzine
Versnelling
Handgeschakeld
Kleur
Cappuccino Grey Metallic
Gewicht
1.036 kg
Eerste toelating
21-11-2013
Superb Hatchback 5-drs
€ 13.950

TSI 118 kW/160 pk
119.000 km Bouwjaar 2009
Carrosserie
Hatchback 5-drs
Motorinhoud
1.8 l
Motorvermogen
160 pk (118 kW)
Brandstof
Benzine
Versnelling
Handgeschakeld
Kleur
Platin Grey
Gewicht
1.429 kg
Eerste toelating
08-01-2009
Octavia Combi Combi
€ 15.450

1.2 TSI Elegance 77 kW/105 pk
95.000 km Bouwjaar 2011
Carrosserie
Combi
Motorinhoud
1.2 l
Motorvermogen
105 pk (77 kW)
Brandstof
Benzine
Versnelling
Handgeschakeld
Kleur
Anthracite Grey Metallic
Gewicht
1.180 kg
Eerste toelating
10-06-2011
Graag jullie advies! Alvast bedankt.

peterrapid

Forumguru
Welkom,

Nu moet ik wel zeggen dat ik jou keuze moeilijk kan begrijpen, eerst en vooral zou ik eerst eventjes met je gezin in alle wagens eens gaan zitten om te zien welke ruimte voor jou en je gezin voldoet en daarna kijken welke motorversie jou het meest kan bekoren in prijs, verbruik en opties. Maar je hebt echt 3 totaal verschillende wagens hoor dus testen is de boodschap.

fiestaman

Forumguru
Als ik het zo lees, denk ik dat de fabia combi een goede zet is.
Weinig km dat je doet, buiten de vakantie maar je blijft in NL.

De wagen heeft weinig km's, recenter dan de andere.
Maar als je meer "status" wil, is de superb natuurlijk beter :)
Maar jij beslist natuurlijk zelf.

Cordoba

Forumguru
Mijn inschatting is ook dat een Fabia combi de juiste lijkt. Eventueel kun je die ook nog voorzien van dakkoffer of trekhaak en aanhanger voor de vakantiebagage.

Vraag is een Octavia hatchback (met grote kofferklep net als de Superb) ook een geschikt alternatief? Dat lijken mij de meest geschikte auto's op basis van de afmetingen. Ik zou zeggen, kijk verder ook naar gewicht, brandstofverbruik enz. en daar komt de Fabia combi volgens mij ook het dichtst in de buurt van de Citigo, terwijl je wel fors meer bagageruimte hebt.

Canon-Eye

Forumguru
Als de kinderen "nog" meegaan met vakantie, dan houdt dit vermoedelijk in dat ze niet heel klein meer zijn - puberleeftijd of zo? Hoeveel ruimte dit vergt in het passagierscompartiment hangt natuurlijk van hun (en jullie!) lichaamsbouw af. Als de voorstoelen niet in de achterste stand hoeven en de kinderen ook nog niet richting de 2 meter gaan, dan ben je met een Fabia combi vermoedelijk goed bediend. Maar als jullie alle vier flink aan de maat zijn (c.q. als de kinderen binnen afzienbare tijd flink uitschieten) dan lijkt de Octavia de betere optie, want die is zowel in vaste als variabele kosten toch altijd nog voordeliger dan de Superb.

Dus inderdaad: met de hele familie er op af en gewoon proberen - maar dan niet voor alleen een blokje om maar een behoorlijke rit van minstens een uur!

(En dan hebben we het nog niet over de vakantiebagage gehad - 't is maar net wat je allemaal mee sleept...)

ArjanHoek

Forumguru
Zou voor de Fabia combi gaan.
Redelijk veel ruimte, kost niet veel maandelijks, past een dakkoffer makkelijk op.

CDK

Forumguru
Met de gouden middenweg (O2) lijkt je het beste af te zijn, mits het financieel haalbaar is. Succes met je keuze!

mmsol78

Actief lid
Uit financieel oogpunt zou ik de fabia kiezen, relatief ruim van binnen en voor een privé rijder meer dan voldoende.
De fabia is ook in gebruik (weinig) erg voordelig. Je hebt alleen de eerste jaren meer afschrijving op deze auto. De Octavia/Superb zijn al grotendeels afgeschreven, hier zit niet echt meer een waardeverlies in.

CDK

Forumguru
.....ruim van binnen en voor een privé rijder meer dan voldoende.
Dat hangt er nog maar vanaf of dat voor de TS ook van toepassing is, een Fabia is een leuke en voor z'n klasse een ruime auto, maar een allround gezinsauto durf ik het persoonlijk toch niet te noemen. Dus om nu te stellen dat het voor de gemiddelde privérijder volstaat...?

Rosinfield

† In Memoriam
De ruimte valt mij reuze mee. Dacht dat ik tov de Yeti zou moeten inleveren, maar dat is niet het geval. De grotere ruimte van de Yeti blijkt vooral (meest) loze ruimte. Uiteraard verschilt dit per (gezins)situatie. Wij hebben 2 honden achterin (zee van ruimte) en de bagage op de achterbank. Denk dat het met kleine kinderen best zal lukken. Zijn ze wat groter, dan wordt het een beetje krap achterin. En idd, de zuinigheid is ook een voordeel, evenals het beduidend geringer aantal gereden kms

henriz

Forumguru
Vanwaar de vele adviezen voor de Fabia? Die snap ik niet.
Is het de leeftijd? Stel je gaat er 4 jaar mee rijden. Een Fabia van nu 1 jaar oud schrijft in 4 jaar toch heel wat meer af dan een Superb van nu 5 jaar. Of niet?
Is het de km stand? 119.000 km kan een moderne TSI toch makkelijk aan? En weer uitgaande van mijn voorbeeld van 4 jaar gebruik. Bij weinig kilometers heb je bij verkoop relatief maar heel weinig aan die 119K toegevoegd.

De Superb zal natuurlijk flink meer drinken en meer kosten in de mrb. Maar afschrijving meegenomen zie ik niet hoe de Superb nou zo heel veel duurder kan zijn dan de Fabia. En je kunt de komende jaren in stijl op vakantie. Wel even checken of de Superb wel in je garage past.

(enorme disclaimer: ik heb nog nooit privé een auto in bezit gehad, dus ik weet echt niet waar ik het over heb)

Octavia32

Forumguru
Het is nog niet helemaal duidelijk hoe groot jouw kinderen zijn en ook hoe groot jullie zijn (de ouders) als je kinderen hebt van een jaar of 5 kun je voor de fabia gaan zijn ze al een jaar of 9 zou ik voor de Octavia gaan en tenslotte zijn het tieners dan zeker de superb. Waarom deze beargumentatie als je zelf al 1,90+ bent gaat de stoel te ver naar achter en heb je de knieën van je kind in de rug. Dit heb ik proef ondervindelijk gemerkt. Ik had eerst een Octavia II en nu rijd ik een superb, mijn zoon is inmiddels 14 en al langer dan zijn moeder.

Mocht je de superb overwegen check het forum mbt 1.8 tsi deze lusten nogal wat olie namelijk. Laat bij een 1.8 TSI voor aanschaf een inspectie doen en met name de carter druk.

Hoogie

Nieuw lid
Bedankt weer iedereen voor de reacties.

De kids welke nu nog meegaan zijn 15 en 10. Zelf ben ik 1.84 dus niet echt heel groot en de vrouw des huizes ook niet.

Als mogelijk andere optie hebben we ook nog deze:

Passat Sedan
€ 13.950

1.4 TSI 90 kW/122 pk automaat
59.000 km Bouwjaar 2008
Carrosserie
Sedan
Motorinhoud
1.4 l
Motorvermogen
122 pk (90 kW)
Brandstof
Benzine
Versnelling
Automaat
Kleur
Alpinewit Metallic
Gewicht
1.385 kg
Eerste toelating
27-10-2008

Thokozanoah

Forumguru
Ik ben zelf vanuit huize een VW man, maar ik zou toch echt (vanuit de 4 opties) de Octavia kiezen.....een combi van relatief goedkoop in verbruik en mrb cq vaste kosten zoals verzekering en een zee aan ruimte en comfort genoeg. Ligt ook goed in de markt bij evt verkoop. Maar denk ook aan het feit waar je de auto in onderhoud hebt, ik heb niet verder gezocht dan naar een Skoda ivm de vriendelijkheid van mijn dealer, daar kan ik nog binnen wandelen en word ik aangesproken bij naam. Bij de VW dealer in de buurt wordt bij elk wissewasje eerst een werkorder gemaakt en betaal je voor ruitenwissers vervangen al gauw 20 euro arbeidsloon.....

Laatst bewerkt:

Hoogie

Nieuw lid
Hallo Thokozanoah,

je bedoelt zoiets ?
Terug naar zoekresultaten

8285753-1-0-2.jpg
8285753-2-0-2.jpg
8285753-3-0-2.jpg
8285753-4-0-2.jpg
8285753-5-0-2.jpg
8285753-6-0-2.jpg
8285753-7-0-2.jpg

Octavia Combi Combi
€ 15.450

1.2 TSI Elegance 77 kW/105 pk
95.000 km Bouwjaar 2011
Carrosserie
Combi
Motorinhoud
1.2 l
Motorvermogen
105 pk (77 kW)
Brandstof
Benzine
Versnelling
Handgeschakeld
Kleur
Anthracite Grey Metallic
Gewicht
1.180 kg
Eerste toelating
10-06-2011
BTW verrekenbaar
Ja
Garantie
6 maanden

henriz

Forumguru
@Hoogie Hier uitgebreid de auto's laten zien die je overweegt kan er natuurlijk toe leiden dat iemand je voor is en een van de auto's koopt. Aan de andere kant maakt het je keuze wel veel makkelijker als straks 3 van de 4 auto's al verkocht zijn. :D

Bovenaan Onderaan