Parkeerschade - repareren of niet?

CDK

Forumguru
Wel balen zeg...., met zo'n jonge auto en dan al schade, maar je doet er niets aan helaas. Heb je er een foto van misschien? Is het niet weg te polijsten? Desnoods steek je het verzekeringsgeld in je zak....., zonder plaatje is het moeilijk oordelen natuurlijk. ;)
 

Joske

Forumguru
een kras die je kan doen verdwijnen met een natte vinger is normaal gesproken weg te polijsten ;)
 

Gunner

Forumguru
Normaal gezien moet je je daar geen zorgen om maken hoor! Gaat vast goed komen @Gunner
Ik denk het ook wel hoor, alleen maak ik me vooraf graag druk om dit soort zaken waar ik zelf geen controle over kan uitoefenen.

Wel balen zeg...., met zo'n jonge auto en dan al schade, maar je doet er niets aan helaas. Heb je er een foto van misschien? Is het niet weg te polijsten? Desnoods steek je het verzekeringsgeld in je zak....., zonder plaatje is het moeilijk oordelen natuurlijk. ;)
Heb geen foto maar er is echt lak weg op meerdere plekken. Voor polijsten is het helaas te laat.
 

Gunner

Forumguru
Ja, als het niet goed is doen ze het maar nog een keer ofzo.

Ben er al een beetje van bekomen, mede door de woorden hier. Maar ja, inderdaad balen dat je een nieuwe auto zo snel al mag overspuiten.
 

s-line

Forumguru
Zo lang jij hem niet goed vind,kunnen hun het gewoon over doen.
Je zou misschien iemand mee kunnen nemen bij aflevering, die er verstand van heeft.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb ook wel eens iemand (in de autospuiterswereld in de regio goed bekend staande spuiter) horen beweren, dat ie steeds moet kiezen tussen 'geen kleurverschil' bij aflevering na de schade, of 'geen kleurverschil' een jaar na het schadeherstel. Dit ging om oudere auto's waarbij de kleur onder invloed van de zon in de loop van de tijd iets veranderd. Als je in zo'n geval de nieuwe lakkleur exact gelijk maakt aan de verkleurde auto, zal na verloop van een half jaar ofzo kleurverschil ontstaan. De ambitie van deze spuiter was om niet direct na het schadeherstel de kleur gelijk te krijgen, maar dat na verloop van tijd het kleurverschil vrijwel nihil zou zijn. (doordat de verse 'schade-lak' dan ook vergelijkbaar verkleurd zou zijn).

Mogelijk dat dit bij moderne autolakken veel minder speelt (dit verhaal is uit de tijd dat er nog geen watergedragen lakken gebruikt werden).
 

rtwee

Senior Member
@ TS; als je kan aantonen (met getuige) dat de auto geen schade had voordat jij hem parkeerde, kan je aanspraak maken op een waarborgfonds. Weet niet precies hoe het zit, maar weet dat het 2 auto's terug van mij door de leasemaatschappij is gebruikt.
 

Cordoba

Forumguru
De kans is groot dat de schade kleiner is dan het eigen risico bij het waarborgfonds en in combinatie met alles wat je voor die beperkte vergoeding moet doen, is het waarschijnlijk de moeite niet waard.

Overigens is spotrepair, misschien een optie? Dat kost stukken minder als het mogelijk is, en zorgt dat het er toch weer strak uitziet.
 
Ik denk dat die ervaring van spuiter dus de kleurkeuze van wezenlijk belang is.
Hieronder wat plaatsjes van een zilver metallic O3 die ook na een schade is hersteld maar waar duidelijk kleurverschillen in zitten.

Bekijk bijlage 27859

Bekijk bijlage 27858

dat je dit als schadebedrijf durft af te leveren...die ging dus meteen terug idd. Ik zie helaas veel auto's met kleurverschillen rondrijden.
De achterbumper van mijn O2 is ook een keer gespoten en daar is niks van te zien (Antraciet), zelfs niet onder moeilijker hoeken en met aparte lichtinval...dus het kan zeker
 

Gunner

Forumguru
@ TS; als je kan aantonen (met getuige) dat de auto geen schade had voordat jij hem parkeerde, kan je aanspraak maken op een waarborgfonds. Weet niet precies hoe het zit, maar weet dat het 2 auto's terug van mij door de leasemaatschappij is gebruikt.
Het gaat me in eerste instantie niet om de kosten maar om de kwaliteit van het spuitwerk.
 

Gunner

Forumguru
Toch even een foto gemaakt;

schade_O3.jpg
 

Joske

Forumguru
ah in die context kan ik de foto anders bekijken :)

lijkt wel schade van een hond zo op het eerste zicht, zijn wel een aantal vreemde krassen bij elkaar alleszins
 

Gunner

Forumguru
Het is een close-up natuurlijk, dus het lijkt erger dan het is. Maar ik vind het ernstig genoeg om professioneel aan te laten pakken.
 

s-line

Forumguru
Tja dat wordt inderdaad spuiten,als het midden op de deur zit kan het prima om alleen de deur te spuiten. Als het meer aan de kant zit zal het aangrenzende deel ook mee gespoten worden ivm kleur verschil. Ik denk dat ze dit het liefst doen ook want raceblue is niet een bepaald lekker dekkend kleurtje dus wordt de te spuiten plek al snel wat groter. Maar prima te doen hoor! (Weet ik uit ervaring);)
 

Cordoba

Forumguru
Zo te zien geen auto, winkelwagen of iets dergelijks dat er tegenaan is gereden, maar lijkt meer op dat iets/iemand tegen aan gevallen of gestoten ook gezien het feit dat de krassen meer verticaal dan horizontaal zijn.
 
Bovenaan Onderaan