Aanjager stopt ermee

R.Heikamp

Forumguru
Hallo ik heb sinds vorige week een probleem.

Ik was bezig met een lange rit naar Denemarken op 2/3 de van de rit stopte de aanjager ermee. Toen tijdens een tussenstop even wat gedronken, toen we weer weg gingen dee die het weer een kwartiertje.
Dit even aangekeken en dit doet die nu continu als je de auto start (koud) dan blaast die maar ben je een tijdje onderweg dan slaat die uit, vandaag een familie bezoek 100 km heen en terug heenweg dee die perfect en de terug weg maar 20 min.
Wat kan dit zijn ?

Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Op welke standen doet ie het precies wel en niet?
Stand 1 t/m 3 worden geregeld mbv een zgn. kachel voorschakel weerstand, stand 4 is rechtstreeks 12 volt op de aanjager.

Mogelijke oorzaken: stukke voorschakelweerstand (komt vaak voor), of kabelbreuk. Het is te hopen dat het de eerste is. In dat geval lees dit topic even: 1e 3 standen van de aanjager werkt niet

R.Heikamp

Forumguru
Het doet zich voor op alle 4 de standen (weet dat van de weerstand). Het lampje van de AC blijft wel branden als het probleem zich voordoet.

Bij de andere mogelijkheid (kabelbreuk) heb ik nog een vraagje.
Hoe kan er een breuk in de kabel zitten als die kabel verder niet (hoort te) bewe(gen)egt?

En waarom doet die het iedere keer als je de auto opnieuw start weer even?

Ps. Ik zou de auto morgen even uitlezen.

Blackokkie2

Forumguru
Ik heb zoiets ook een keer gehad met een Ford Mondeo middenin een snikheet Maranello, 200km terugrijden naar de camping zonder ventilatie, systeem was helemaal uit. In het serviceboekje alvast de dichtstbijzijnde dealer opgezocht, de volgende dag de auto gestart om daarheen te gaan en alles deed het ineens weer, nooit weer problemen gehad. Nooit achter gekomen wat het geweest is, ook niet na uitlezen bij dealer.

R.Heikamp

Forumguru
Ik heb zoiets ook een keer gehad met een Ford Mondeo middenin een snikheet Maranello, 200km terugrijden naar de camping zonder ventilatie, systeem was helemaal uit. In het serviceboekje alvast de dichtstbijzijnde dealer opgezocht, de volgende dag de auto gestart om daarheen te gaan en alles deed het ineens weer, nooit weer problemen gehad.

Exact hetzelfde alleen blijft het probleem zich voordoen als ik de motor uit en weer aanzet doet die het weer even dat is het rare.

Cordoba

Forumguru
Ik krijg het idee, dat het een overbelasting, oververhittingsbeveiliging is. Kijk eens wat voor zekering er in de zekeringkast zit voor de aanjager: mogelijk is er een NTC geplaatst in plaats van een zekering: als een NTC te zwaar belast wordt, wordt zijn weerstand extreem groot, waardoor er (bijna) geen stroom loopt, koelt de NTC af, dan loopt er weer gewoon stroom. Wissel voor de zekerheid de zekering van de aanjager met een andere zekering van dezelfde waarde.

R.Heikamp

Forumguru
@Cordoba ik ga morgen even een blik werpen in de zekeringkast.

bevindt de aanjager zekering zich op de accu of op de zijkant van het dashboard.

Cordoba

Forumguru
Volgens mij in de zijkant van het dash, maar dat moet je even uitzoeken. Als je twijfelt of je de juiste zekering hebt: fan aan zetten en als ie draait even de zekering eruit trekken. (of andersom: zekering eruit trekken en fan aanzetten, en dan de zekering er weer indrukken, als de fan begint te blazen bij het terugplaatsen van de zekering heb je 100% zeker de juiste). Een NTC heeft normaal een metalen behuizing, daar kun je eigenlijk ook direct aan zien dat het geen gewone zekering is, de zekering kan ook beschadigd zijn, en daarom zulk vreemd gedrag vertonen.

R.Heikamp

Forumguru
Ik heb zekering 58 (elektrische ramen) gewisseld met die van de aanjager waren bijde van die witte 25 ampère zekeringen ik ga het even aankijken wat hij nu doet

R.Heikamp

Forumguru
Het ging een hele tijd goed maar helaas kwam het probleem afgelopen zondag weer terug, had de rit continu de ac aan stand 2 18graden op vooruit en voeten.
maar ik merkte aan het klimaat dat hij gestopt was ik draai de uitvoer opening naar de voorkant (luchtroosters in dash) en helemaal niets draaide de snelheid naar stand 4 en heel zachtjes aan versnelde de blaassnelheid maar op stand 4 blaasde die met de snelheid van stand 2 en een kwartier later dee die het op stand 4 ook niet meer.

na een paar uur de auto weer gebruikt en dee het weer zoals normaal

wat zou het kunnen zijn ?

Joske

Forumguru
Ik denk toch aan de reeds genoemde voorschakelweerstand, dat die misschien niet 100% stuk is maar toch te warm wordt waardoor de aanjager niet goed aangestuurd kan worden. Kan natuurlijk ook de aanjager zelf zijn, kan je vrij gemakkelijk bij. (handschoenkastje uitbouwen)

Ronnie

Forumguru
Aan het verhaal te oordelen gaat het hier over een climate control?
Dus geen afzonderlijke verwarming en airco?

Cordoba

Forumguru
@Joske dit kan niet de voorschakelweerstand zijn: bij de hoogste stand van de fan (4) zit er geen voorschakelweerstand meer tussen, en zou ie dus zonder probleem moeten werken. Gezien de verschijnselen denk ik aan óf de fan zelf (bijv. te warm gelopen, en door slijtage, speling in het lager loopt ie dan iets aan, en dus heel langzaam), of een slecht contact, bijv. bij een stekkerverbinding. Ook het langzaam lopen kan daarop wijzen: door een slechte stekkerverbinding kan daar een overgangsweerstand ontstaan, die dan werkt als een voorschakelweerstand (dus langzaam draaiende fan). Door beweging of afkoeling kan één en ander tijdelijk weer schijnbaar normaal functioneren, maar ik zou wel checken wat er aan de hand is. Je kunt bijv. beginnen met 12 Volt op de fanmotor zetten om te kijken of ie dan wel op volle snelheid draait.

Bovenaan Onderaan