Besteld fabia 2 drive uitvoering. Hatchback

Canon-Eye

Forumguru
@om1 : inderdaad MAAR niet met draaiende motor, maar sleutel gewoon OP contact. (= aantal lampjes branden maar NIET starten) ;)
Op zich vind ik dat toch wel vreemd:
  1. hoe kan dat systeem nou stilstaand conclusies trekken ("gegevens overschrijven" volgens mijn instructieboekje) terwijl de ABS-sensoren die het karwei moeten doen, rijdendeweg moeten detecteren of er verschil in draaisnelheid oftewel rolomtrek ontstaat?
  2. uit eigen praktijk: ik heb de reset zowel met m'n vorige O2C als met de huidige F2GL meermalen rijdende uitgevoerd. Geen problemen mee gehad...
:sterretjes:

om1

Senior Member
Mijn Rapid boekje zegt alleen "contact aan" en zwijgt over motor laten draaien of niet.

Ik denk dat de knop indrukken zoiets betekent als: ga wanneer/zodra de auto rijdt meten totdat je een goede meting hebt, en gebruik dat dan als referentie.

Canon-Eye

Forumguru
Hmmm. Je moet de knop ingedrukt houden tot-ie "ping" zegt, dan zijn de nieuwe gegevens geladen volgens het manual. Er wordt niet gezegd dat je vervolgens moet doorstarten en wegrijden.
Daarom juist snap ik het niet. Als de auto stilstaat geven de ABS-sensoren geen pulsjes door aan wie of wat dan ook, dus wat dat betreft valt er niks te meten of te registreren...

Rosinfield

† In Memoriam
dat hoeft ook niet, lijkt me. je hebt dan gezorgd dat de banden de juiste spanning hebben en het systeem kent zo het uitgangspunt en weet vervolgens dat het bij een afwijking daarvan moet reageren.

Joske

Forumguru
Inderdaad zoals @Rosinfield zegt hoor. Kijk maar in het boekje, ik gebruik 'mijn methode' alleszins en dan gaat het lampje even aan, Ping en terug uit.

Canon-Eye

Forumguru
De spanning wordt nooit gemeten, want er zitten daarvoor geen sensoren in of aan de velgen.
Wie of wat verricht dan die meting, aan de hand waarvan?

om1

Senior Member
De spanning wordt nooit gemeten, want er zitten daarvoor geen sensoren in of aan de velgen.
Wie of wat verricht dan die meting, aan de hand waarvan?

Geen idee, ik ken de details van het systeem niet, maar ik weet wel dat boekjes vaak maar het halve verhaal vertellen. Aan de andere kant wist een verkoper mij te vertellen dat het een soort "waterpas" systeem was, maar dat lijkt me erg sterk, want geen weg is recht. Maar dat verkopers ook niet alles weten wist ik al....

piair1982

Forumguru
Afrollengte wordt onderling vergeleken. Aan de hand van de banden spanning kan de afrollengte verschillen. Als 1 band erg afwijkt in afrollengte dan gaat het systeem dit melden in je dashboard.

Canon-Eye

Forumguru
@piair1982 Ja, dat snapte ik al een tijdje - de core business van de abs-sensoren is het doorgeven van pulsjes waarvan het aantal/s kan worden gemonitord zodat uit afwijkingen conclusies kunnen worden getrokken. Maar dan moet er wel iets te tellen zijn - dáár zit de crux van mijn 'probleem'.

Als de auto stilstaat, het contact wordt ingeschakeld en je drukt op een knoppie zonder dat die auto ook maar een cm beweegt, kunnen die abs-sensoren volgens mij niks doorgeven. Dus terug naar de basisvraag: wat wordt er dan (dus op dat moment) precies gemeten?

om1

Senior Member
En vervolgen start dan het calibratieproces zoals omschreven in de link die ik hierboven gaf. Dit proces meet gedurende langere tijd mbv de ABS sensoren. Ik neem aan dat er een statistisch methode wordt gebruikt om foute metingen eruit te filteren (bv scherpe bochten, slecht wegdek, niet gelijkmatige belasting). Maar aan het eind van het proces is er dus een referentie. Als de referentie bekend is kan er gekeken of er afwijkingen voorkomen, die dan het lampje laten branden.

Joske

Forumguru
Dus meet het systeem al rijdend de afrollengte en vergelijkt die met de andere 3 banden. Het resetten (want dat is het dus eigenlijk) gebeurt dus dmv de knop.

Canon-Eye

Forumguru
OK. Toch gek dat op allerlei apparaten een resetknop ook daadwerkelijk Reset heet - en hier heet-ie opeens SET.
Verwarrend. Maar misschien dacht ik wel te ver door, dat kan 't natuurlijk ook zijn...:D

Bovenaan Onderaan