Speaker skoda fabia 1 kapot

Beste forum-leden,

Mijn naam is Dennis en heb al enige tijd en tot grote tevredenheid een Skoda Fabia 1 combi Elegance (2006) voor de deur.
Helaas is onlangs de woofer-speaker in mijn rechtervoordeur kapot gegaan en nu wil ik deze vervangen.
Ik kom er op het forum niet helemaal uit hoe dat te doen dus vandaar dat ik jullie de volgende vragen wil stellen:

1) hoe verwijder ik het rechter paneel in de voordeur?
2) wat voor box zit daar nu eigenlijk? Speaker, woofer, tweater :pieker:? (ik geloof woofer)
3) wat is origineel gemonteerd qua merk/type?
4) hoe vervang ik e.e.a?
5) wat er verder nog bij komt kijken...

Vast en zeker dat er deskundigen onder jullie zijn die me kunnen helpen.
Alvast dank!

Ronnie

Forumguru
Hier kun je wel wat mee denk ik.........

Bijlagen

• Fabia 1 Portierbekleding.doc
    103 KB · Weergaven: 107
  • Fabia 1 Portierinbouwplaat uit.doc
    298 KB · Weergaven: 101

turboturbo

Forumguru
Weet je zeker dat de speaker zelf stuk is? Ik heb het ook eens gehad, toen was het stekkertje / connector bij de speaker eens losgetrokken door het neergaande raam.

Dat heb ik echter niet zelf kunnen constateren en repareren, want om de binnenbekleding te verwijderen heb je een bepaalde tool nodig die ik niet heb en ook niet kon vinden op internet.
Kostte 40,- bij de dealer (uit en weer inbouwen van de binnendeur bekleding)

Joske

Forumguru
Weet je zeker dat de speaker zelf stuk is? Ik heb het ook eens gehad, toen was het stekkertje / connector bij de speaker eens losgetrokken door het neergaande raam.

Dat heb ik echter niet zelf kunnen constateren en repareren, want om de binnenbekleding te verwijderen heb je een bepaalde tool nodig die ik niet heb en ook niet kon vinden op internet.
welke tool ?

bedoel je dit?
https://www.google.be/search?q=plas...meo166clubforum.runboard.com%2Ft11179;800;600

daar heb ik alle binnenbekleding van de portieren mee kunnen verwijderen hoor, tenzij je iets anders bedoelt natuurlijk? :)

Cordoba

Forumguru
Als de speaker inderdaad kapot is, kun je óf een setje vergelijkbare speakers van dezelfde maat kopen bij een electronicawinkel(en dan beide zijden vervangen), óf een identieke speaker op de sloop scoren.

Kostte 40,- bij de dealer (uit en weer inbouwen van de binnendeur bekleding)

Ik weet haast wel zeker dat de speaker stuk is. Als ik het volume namelijk opvoer komt er uit de bass een soort "plop" geluid. Nu weet ik van het doorprikken van mijn vaders speakers vroeger dat de speaker dan stuk is. ( en een pak rammel van pa)

Als de speaker inderdaad kapot is, kun je óf een setje vergelijkbare speakers van dezelfde maat kopen bij een electronicawinkel(en dan beide zijden vervangen), óf een identieke speaker op de sloop scoren.

En daarom is ook 1 van mijn vragen: welk merk/type zit er origineel in zodat ik op internet kan zoeken naar óf nieuwe, of van een sloopauto.

Cordoba

Forumguru
Als je voor een nieuwe set voorspeakers gaat, is merk/type origineel niet van belang. Gewoon de oude demonteren en even de maten opnemen, dan heb je waarschijnlijk voor 30-40 euro al een beter setje wat je er zo in kunt hangen i.p.v. de oude.

Nou ja, ga eerst wel eens even wat slopen op de sloop.

Begreep ik nu wel dat de speakers met popnagels vast zitten? Ergens gelezen nml

theButlahh

Actief lid
Ik heb de speakers voor én achter toevallig afgelopen weekend vervangen met m'n pa. Let op, ik als leek had er wel veel moeite mee en zonder vaders was het me ook niet gelukt. De laatste wagen waar ik de speakers nog zelf verving was een Peugeotje 106 (werkelijk een makkie).

Ik had ook allerlei handleidingen, fotos en videos bekeken maar nog had ik moeite met de panelen verwijderen voor het eerst. Het andere paneel was daarna een eitje. Je voelt vanzelf tijdens het voorzichtig losdrukken/wrikken waar je moet wezen. Kwestie van even met beleid te werk gaan en vooral rustig blijven (voor mij ook lastig, dus was wederom blij met mijn koelbloedige vader).

Had voor voorin een setje 16,5 cm speakertjes gehaald voor 50 euro, achterin 10 cm speakers voor 40 euro (klinken beiden prima). Om deze te monteren heb ik 8 x M5 bouten van 50 mm lang gehaald, 24 moertjes en een hoop van die kartelringetjes (om de moeren goed vast te kunnen draaien). Toen hebben we de oude speakers eruit gehaald d.m.v. inderdaad de popnagels uit te boren en deze speakers volledig uitgehold met een kniptang (kan vast makkelijker met een decoupeerzaag) zodat alleen het omhulsel overbleef. Hierin hebben we vervolgens de speakers gelegd, bekabeling alvast aangesloten op de speaker en van achteren dit hele gevaarte bevestigd met de boutjes, moertjes en ringetjes. Daarna de bekabeling aangesloten op de auto (eerst getest) en toen gesoldeerd. Panelen weer vastdraaien en klaar!

De speakertjes achter spreken heel erg voor zich en zijn een lachertje, zeker als je eerst vóór hebt gedaan. Even het doek aan de kant trekken (kun je gewoon doen met de hand) om er goed bij te kunnen draai je wel het best even de gordels los, dit kan met dezelfde sleutel als waar je velgbouten mee vastzitten. Daarna is het gewoon speakers losmaken en andere speakers erin zetten en weer de boel terugplaatsen.

Kijk das handig. Een aantal vragen nav je reparatie:
1) hoelang was je bezig?
2)) heb je die speciale 'tool' gebruikt?
3) vast en zeker geen foto's van de reparatie?:(
4) welke handleidingen, foto's en video's heb je gezien? (Link?)

theButlahh

Actief lid
Kijk das handig. Een aantal vragen nav je reparatie:
1) hoelang was je bezig?
2)) heb je die speciale 'tool' gebruikt?
3) vast en zeker geen foto's van de reparatie?:(
4) welke handleidingen, foto's en video's heb je gezien? (Link?)
Ik ben er 2x 6 uur mee bezig geweest.. Ja klinkt lang maar ik was echt aan het hobbyen, heen en weer naar de bouwmarkt, kijken, dingen opzoeken etc.

Nee speciale tool niet gebruikt.

Helaas geen foto, ik twijfelde even maar niet alles verdiende ook de schoonheidsprijs, haha.

Ik heb geen linkjes meer maar als je googled op; front door Fabia 2004, speakers Fabia 2004, door panel Fabia 2004, etc. etc. Dan kom je alles wel tegen..

Succes!

Bovenaan Onderaan