[Felicia] Radio blijft aan!!

Hallo jongens,en dames de ouwe nozem hier.
Ik heb mijn Felicia'tje Combi uit 2000 binnen men heeft de radio voor me aangesloten maar deze blijft aan als de contactsleutels er uit zijn.
Weet iemand hoe ik dit eenvoudig kan wijzigen naar "contact uit radio uit"
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groetjes ouwe nozem

Zwapp

Forumguru
Is dit een aftermarket radio? Dan zal de radio er weer uit moeten en de gele (geschakelde voeding) en de rode draad (continu voeding) gekruist moeten worden.
Meestal zitten op dezw draden al een mannetje/vrouwtje verbinding dus omsteken zou voldoende moeten zijn.

Is het echter een originele skoda radio zou ik niet weten hoe dit precies moet...

Succes!

R.Heikamp

Forumguru
Wat @Zwapp zegt op onderstaande foto zie je hoe het moet zitten of mocht het zo al zitten dan moet je de gele weer aan de gele en de rode weer aan de rode verbinden.

Het wil ook voorkomen dat er geen connectortjes aan zitten, in dat geval doorknippen en met kroonsteentjes + isolatie tape gaan werken. (wel even accupool los, je weet maar nooit)

Het is vrij simpel zelf te doen.

Mocht u er niet uitkomen komt u gerust een keer naar Veenendaal dan doe ik het wel even voor u.
imagexcas.jpg

Ps. mocht dit het probleem niet verhelpen, dan zou het kunnen dat op bijde kabels constant 12 volt staat.
In dat geval is het een kwestie van een kabeltje trekken naar de zekeringenkast, Felicia kennende onder het dashboard bij de bijrijder.
En daar een geschakelde + zoeken en aftappen.
Hier onder een uitleg over alle mogelijke draden bij de ISO connector.

99342.jpg

laat even weten of het gelukt is.

EdK

Forumguru
Denk niet dat je het gaat redden met het omstekkeren van de rode en gele draad.
En waarom niet ? wel ik hoor je nu niet ( nog niet ) klagen over dat al de zenders na uitzetten verdwenen zijn uit het geheugen.
En zodra je de rode en gele gaat wisselen zal je waarschijnlijk wel met die klacht komen of dat er niets veranderd is.

Vermoed dat de gele en rode nu gekoppeld zijn rechtstreeks aan een vaste 12V spanning en dat dus de gele niet aan een geschakelde ( door contactslot ) 12V zit.
Dit zal vermoedelijk komen doordat er geen geschakelde 12V+ in dashboard achter de radio zit, en deze zal dan ergens vandaan gehaald moeten worden bij bv de zekeringkast ( nieuw draadje trekken ) en op de gele draad aangesloten moeten worden van de radio

Zwapp

Forumguru
Volgens mij hoeft het niet perse zo te zijn dat je alle zenders kwijt bent.
Want je hebt juist de keuze bij een after market radio of je hem wel of niet geschakeld wil hebben aan je contact.
Maar kan het mis hebben hoor!

Desperado

Forumguru
Volgens mij heeft EdK het bij het rechte eind. Komt me erge bekend voor van mijn Felicia. Hoe het precies zit weet ik niet meer, dat is inmiddels 10 jaar geleden.

The bone collector

Senior Member
Bij mijn 2 Felicia's was het ook niet automatisch. Ik ben er maar niet verder op gaan zoeken, toen. De radio aan en uitzetten heeft ook zijn charme :)

Cordoba

Forumguru
Overigens bij sommige (aftermarket) radio's kun je zelf via menu kiezen wat je wil:
- contact uit, radio uit
- radio aan/uit via knop op de radio, reageert niet op contact aan/uit.

EdK

Forumguru
Maar dan moet je wel zeker weten of je wel of niet een geschakelde plus hebt.
En als ik botten spaarder mag geloven dan is dat niet het geval...

Wat @Zwapp zegt op onderstaande foto zie je hoe het moet zitten of mocht het zo al zitten dan moet je de gele weer aan de gele en de rode weer aan de rode verbinden.

Het wil ook voorkomen dat er geen connectortjes aan zitten, in dat geval doorknippen en met kroonsteentjes + isolatie tape gaan werken. (wel even accupool los, je weet maar nooit)

Het is vrij simpel zelf te doen.

Mocht u er niet uitkomen komt u gerust een keer naar Veenendaal dan doe ik het wel even voor u.
imagexcas.jpg

Ps. mocht dit het probleem niet verhelpen, dan zou het kunnen dat op bijde kabels constant 12 volt staat.
In dat geval is het een kwestie van een kabeltje trekken naar de zekeringenkast, Felicia kennende onder het dashboard bij de bijrijder.
En daar een geschakelde + zoeken en aftappen.
Hier onder een uitleg over alle mogelijke draden bij de ISO connector.

99342.jpg

laat even weten of het gelukt is.
Overigens bij sommige (aftermarket) radio's kun je zelf via menu kiezen wat je wil:
- contact uit, radio uit
- radio aan/uit via knop op de radio, reageert niet op contact aan/uit.

Super al deze tips,het is een Pioneer radio een moderne.
Ik ga kijken of ik het allemaal snap en dan ga ik aan de slag.
Ik hou jullie op de hoogte.

groetjes van de ouwe nozem.

R.Heikamp

Forumguru
Super al deze tips,het is een Pioneer radio een moderne.
Ik ga kijken of ik het allemaal snap en dan ga ik aan de slag.
Ik hou jullie op de hoogte.

succes er zitten 99% zeker connectortjes aan dus radio eruit halen met behulp van de meegeleverde pennen en de stekkertjes omzetten succes;) (heb zelf ook een recente pioneer DEH 4500bt)

Ik heb de stekkertjes omgewisseld,er is helaas geen verschil geel/rood en geel/geel en rood/rood niks maakt verschil.
Helaas!!
iemand nog suggesties??:pieker:

Joske

Forumguru
anders eens een foto nemen van achter de radio incl. bekabeling? misschien zie je toch nog iets over het hoofd van aansluitingen die moeten gebeuren en waar de audiofielen van het forum vast wel een antwoord op zullen hebben ;)

Bovenaan Onderaan