De Volkswagen Amarok voor Defensie

ertromp

Forumguru
Pon gaat de Volkswagen Amarok leveren aan Defensie: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2013/12/09/46209917/Nieuwe_terreinwagens_voor_Defensie

Nieuwe terreinwagens voor Defensie
9 december 2013, 12.53 uur

De Volkswagen Amarok DC 103kW gaat een groot deel van de huidige terreinwagens binnen de krijgsmacht vervangen. De huidige Mercedes Benz en Landrover-terreinvoertuigen maken in de loop van 2014 en 2015 plaats voor 1.667 nieuwe pickups. De Defensie Materieel Organisatie sloot hiervoor op 5 december een contract met de Nederlandse firma Pon.

1 basistype
Met de keuze voor deze Volkswagen brengt de krijgsmacht het brede scala aan voertuigen voor vredesbedrijfsvoering terug naar 1 basistype pickup. Momenteel gebruiken de militairen van de Koninklijke Landmacht, de Koninklijke Luchtmacht en de Koninklijke Marechaussee voor regulier vervoer, oefeningen of nationale operaties doorgaans Mercedes Benz terreinwagens. Het Korps Mariniers ruilt haar Landrover Defenders ook in voor Amaroks.

Besparing aanschafkosten

Met de keuze voor de Amarok bespaart de krijgsmacht allereerst op de aanschafkosten. Het is feitelijk een civiel voertuig, dat in grotere aantallen wordt geproduceerd dan militaire wagens. De militaire aanpassingen bestaan uit de toevoeging van onder meer een militaire radio, wapenklemmen en sjorogen voor lucht- of zeetransport.

Besparing onderhoudskosten
Defensie bespaart met de Amarok ook op het onderhoud. Dat besteedt Defensie voortaan uit aan dealers van Pon, zowel binnen als buiten Nederland. De krijgsmachtdelen hoeven hiervoor geen eigen monteurs meer op te leiden. Het uitgebreide dealernetwerk van Pon garandeert namelijk snelle hulp bij pech in de veelgebruikte oefengebieden in onder meer Duitsland, Noorwegen en Spanje.

Persoonlijk vind ik het een achteruitgang. Heb 15 jaar voor Defensie gewerkt maar de MB is echt onverwoestbaar en betrouwbaar in terrein.

Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
dyslexie Erik?

Pon gaat de Volkswagen Amorak leveren aan Defensie: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2013/12/09/46209917/Nieuwe_terreinwagens_voor_Defensie

:D

tis maar dat Google Analytics de mensen naar Skodaforum krijgt met juiste termen te analyseren ;) ;)

P.S. betreft de MB, kan ik je geen ongelijk geven.. de Amarok is nog zeer nieuw en de betrouwbaarheid moet zich nog bewijzen denk ik.. een gok van Defensie me dunkt (en waarschijnlijk gewoon ook een goede deal van/voor PON)

michelover

Forumguru
Er komt altijd een tijd dat er iets nieuws gekocht moet worden. Ik denk dat dit wel een verstandige keuze is. En dan bedoel ik alles van een merk en niet zoals nu van alles wat. Nou die hoge heren uit de Audi A6 trappen en in een Superb dan zijn we lekker bezig bij defensie.

ertromp

Forumguru
dyslexie Erik?

Pon gaat de Volkswagen Amorak leveren aan Defensie: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2013/12/09/46209917/Nieuwe_terreinwagens_voor_Defensie

:D

tis maar dat Google Analytics de mensen naar Skodaforum krijgt met juiste termen te analyseren ;) ;)

P.S. betreft de MB, kan ik je geen ongelijk geven.. de Amarok is nog zeer nieuw en de betrouwbaarheid moet zich nog bewijzen denk ik.. een gok van Defensie me dunkt (en waarschijnlijk gewoon ook een goede deal van/voor PON)
Ik krijg het na zoveel jaar MB gewoon niet fatsoenlijk uit m'n strot. :D

Kiswum

Forumguru
Ik heb zelf ook velen jaren met MB's gereden en ik weet ook hoe sterk deze auto's zijn.
Ik hoop dat deze VW's hun robuustheid kunnen bewijzen, want ik had nooit van dit merk gehoord :)

Volgens mij zijn de gebruikte "burger" auto's van Defensie nog steeds Peugeots, worden dit ook VW's zodat de onderhoud van alle auto's naar Pon garages gaan? Op deze manier kan een grotere deal worden gesloten en wellicht meer worden bespaard.

(Generalen van Defensie worden toch niet in Audi's vervoerd, maar toch in Peugeot 608'en?)

Pendragon

Donateur
MB was echt een super auto. Veel gebruikt in Joegoslavië, maar dus ook al vrij oud, dus vervanging snap ik wel. Of de VW een goede keuze is, we zullen het zien. Wel een goede deal voor Pon.

De Stip

Forumguru
De MB 290 GD voldoet nog steeds prima, maar is aan vervanging toe. Plus outsourcing is met name voor dit soort auto's binnen de organisatie een uitkomst. Dat word al jaren gedaan met de vele lease auto's, de Scania trucks enz.
Uiteraard gaat er niets boven deze oer terreinwagen van Mercedes, maar omdat ze vaker buiten het terrein rijden dan erin, is dit wellicht een goede keuze. Voor het echt zware (terrein) werk worden er nog andere voertuigen aangeschaft en kan men binnen de organisatie wat dat betreft, z'n werk naar behoren uitvoeren.

cvprig

Lid
Bij de luchtmacht(top) rijden er al Superb's. Daarnaast zijn er ook enkele Fabia's gesignaleerd met een KP/KV kenteken. Dus men doet al aan (PON) voertuigen spreiding....

ertromp

Forumguru
De Superb wist ik dat die in gebruik is bij Defensie:

KV-17-79_zps2e22dd33.jpg

Maar de Yeti nog niet gezien. Leuk die foto van @Ronnie :thumbsup:

Pon doet goede zaken blijkbaar met Defensie. Waarschijnlijk lekker laag ingeschreven op een aanbesteding van materieel. Wie gaat daar voor betalen??????

Falcon

Donateur
Toch vraag ik mij af, wat deze Koormama's (dyslexie kick's in) precies dagelijks gaan doen? Want dat er beperkingen tegen over de MB aanwezig zijn, is gewoon simpelweg een feit.

Op de Vliehors gaan ze in iedergeval huilen als ze hiermee de duinen over moeten :wavecry:

Bovenaan Onderaan