[Fabia Combi MK1] Pioneer autoradio geheugen leeg nadat motor uitgezet is

dlmh

Senior Member
Beste allen,

Ik heb de Pioneer DEH-8400BT uit m'n oude Mazda overgezet naar m'n pas aangeschafte Fabia Combi uit 2002. Het verwijderen van de oude Symphony was, zelfs met de daarvoor bestemde sleutels, een behoorlijke klus en ook het plaatsen van de Pioneer bleek nogal een onderneming.

Nadat ik de eerste keer de radio aanzette was deze terug gezet naar fabrieksinstellingen, dus moest ik tijd, datum, etc. weer invoeren. Nu blijkt echter dat ik dit telkens moet doen als de radio geen stroom heeft gehad.

Iemand suggesties wat ik hier aan kan doen?

Jee13

Forumguru
in de kabelboom van de Pioneer zit een rode en een gele draad, dit is de continue 12v en de geschakelde plus, deze even omdraaien en alles werkt

Cordoba

Forumguru
Als het goed is, zit er halverwege de rode en de gele draad zelf een stekker, waar beiden aan elkaar gekoppeld zijn, als je op dat punt geel aan rood koppelt, en het andere rode draadje aan de overgebleven gele draad, moet het allemaal goed werken.

turboturbo

Forumguru
:lezen::sterretjes:

een behoorlijke klus en ook het plaatsen van de Pioneer bleek nogal een onderneming.
Bij mijn Fabia ging het een stuk makkelijker toen ik bijna aan het eind van de klus erachter kwam dat je het bakje onder de radio (die ook 1 din opvult) er zo uit kunt trekken, en dat de radio dan ineens een heel stuk gemakkelijker los komt (lees: het zwikkie valt vanzelf naar beneden, dan snap je niks meer van het nut van zo'n sleuf slot ...:pieker:

Laatst bewerkt:

dlmh

Senior Member
Als het goed is, zit er halverwege de rode en de gele draad zelf een stekker, waar beiden aan elkaar gekoppeld zijn, als je op dat punt geel aan rood koppelt, en het andere rode draadje aan de overgebleven gele draad, moet het allemaal goed werken.

Dit was inderdaad het geval. Radio werkt weer naar behoren! Dank, allen!

dlmh

Senior Member
Overigens heeft mijn Pioneer een ander soort aansluiting voor de antenne dan de Symphony. Is daar een simpel adaptertje voor te krijgen?

Tevens zit er een ruis in de speakers die ik in mijn Mazda niet hoorde. Vermoedelijk is de bedrading niet al te best meer, of zijn de speakers aan vervanging toe. Aangezien ik toch vrij veel muziek luister in de auto wil ik best wat investeren in nieuwe speakers. Iemand aanbevelingen? En kent iemand bedrijven in regio Utrecht die dit kunnen inbouwen?

Ronnie

Forumguru
Tevens zit er een ruis in de speakers die ik in mijn Mazda niet hoorde.
Heb je een phantoomvoeding op je antennekabel gezet?
Deze is nodig als voeding voor de antenneversterker in de voet van de antenne.
Daarna zal de ruis weg zijn........

dlmh

Senior Member
Heb je een phantoomvoeding op je antennekabel gezet?
Deze is nodig als voeding voor de antenneversterker in de voet van de antenne.
Daarna zal de ruis weg zijn........

De ruis hoor ik ook als ik via m'n iPad muziek luister (over USB). Lijkt me niet dat de antenne hier dan ook van invloed op is?

dlmh

Senior Member
Even een update: de ruis is eigenlijk alleen te horen als er geen muziek wordt afgespeeld, met een volume hoger dan 30%. Als je het volume opendraait wordt de ruis uiteraard ook harder. Ik weet niet of niet nu dus wordt veroorzaakt door de radio, of door de speakers, maar het is me in de Mazda nooit opgevallen. Bij hogere volumes en veel bas begint er in ieder geval een hoop mee te trillen in de Fabia, dus een investering in isolatiemateriaal en dan ook maar meteen nieuwe speakers lijkt me geen kwaad kunnen.

Cordoba

Forumguru
Komt de ruis niet door een storing op een signaal dat binnenkomt? Als ie het in de Mazda niet deed, en nu wel kan het niet aan de specs van de 'radio' zelf liggen. Andere mogelijkheid is natuurlijk dat de speakers in de Mazda de frequentie van die ruis niet konden weergeven.;)

dlmh

Senior Member
De antenne is nog niet aangesloten, ik moet eerst nog een verloopstekker hebben (met fantoomvoeding). De bron is een iPad die met USB is aangesloten, dus de ruis zal daar niet vandaan komen (analoog zou een ander verhaal zijn).

Wellicht is het me nooit opgevallen in de Mazda, dat is natuurlijk heel goed mogelijk. Overigens vind ik het geluid nog best prima uit de speakers, maar moet een en ander wel beter geisoleerd worden. Maar als je dan toch de panelen eraf hebt kun je natuurlijk net zo goed meteen upgraden...

turboturbo

Forumguru
Bij mijn Fabia zijn de speakers ook geüpgraded. Inclusief extra demping materiaal, is me verteld (en heb ik gezien)
Echter de buitenspiegels trillen nog steeds mee hoor, bij bepaalde frequenties :D

Marque

Nieuw lid
Kan het zijn dat er bij het type Fabia Combi van 2004 geen achterspeakers aanwezig zijn standaard? Vandaag heb ik een nieuwe autoradio geïnstalleerd en dacht even dat de adapterkabel niet goed was. Blijkt dat de oude radio ook geen 'rear' speakers liet klinken.. Bij de connectors die uit de auto komen lijken ook de buitenste aansluitingen te ontbreken (bij de voorste connector) (zie foto).

Iemand ervaring mee?

Dank en groet!

EDIT: ik geloof dat ik mijn antwoord al gevonden heb via deze reactie..

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan