Ruitenwissers

niek

Lid
Kan me niet voorstellen dat dit alleen bij mijn Roomster een bron van ergernis is, maar zet het toch maar in dit onderdeel. Ik heb op dit moment de wissers van Halfords er op, die nou niet echt uitblinken als het gaat om geluid. Maar de bron van ergernis is vooral dat bij hoge snelheid (boven de 100) de wissers over de ruit heen stuiteren ipv vegen. Vooral op een mooie dag als gisteren met stortregen niet prettig. Zou het helpen om een ander merk wissers er op te zettten of heb ik dan nog het stuiterprobleem?
 
  • Leuk
Waarderingen: Kinv

niek

Lid
Andere ruitenwissers er op is geen probleem, maar ik vraag me wel af of ik dan ook van het gestuiter af ben..?
 

Hugh

Lid
nog nooit problemen mee gehad en zeker niet met de aero twin van bosch die blijft beter op het raam zitten is mijn ervaring.
 

EdZ

Donateur
Ook Bosch op m'n Roomster en geen probleem. Ik koop nooit meer B-merken voor ruitenwissers gezien mijn ervaringen uit het verleden. Ook met mijn Focus en B-merk ruitenwissers gingen ze schrapen/stuiteren. Bosch erop gezet en weg problemen. Kost wel wat meer maar in dit geval z'n geld dubbel en dwars waard. En ze gaan langer mee....let er alleen wel op dat ze bij een grote beurt niet zinloos worden vervangen, ik ben zo wel eens een zgan set Bosch kwijtgeraakt...
 

Hugh

Lid
ach duur wat is duur voor mijn Octavia 33 euro voor een set voor het voor raam en een enkele voor achter incl. verzenden.
 

EdZ

Donateur
Ik ging uit van Halfords-prijzen :-) Een setje vóór kost dan geloof ik €50
 

EdK

Forumguru
Vaak zijn de orginele bij de dealer ook goed van prijs en schijnt gewoon bosch te zijn in een skoda zakje
 

De Stip

Forumguru
Heb je een ster in je ruit, dan krijg je bij reparatie een setje gratis bij Carglass. Twee vliegen in een klap. Het stuiteren kan ook komen, doordat de ruit vervuild is met siliconen of Rainx. Maak je ruit eens schoon met wat ammoniak. Helpt gegerandeerd!
 

Joske

Forumguru
of je ruitenwissers zelf eens ontvetten, wrijf er maar eens met een keukenrol over, ook al heb je net de auto gewassen. Er komt meestal nogal wat zwarte troep af.

persoonlijk gebruik ik ook enkel Bosch ruitenwissers, nooit last mee en gaan bijzonder lang mee. Bestel ze samen met andere spullen (als ik klein onderhoud doe) mee op mister-auto en laat ze afleveren in een ophaalpunt waardoor de afleverkosten nog wat meer gedrukt worden.
 

Blackokkie2

Forumguru
Heb je een ster in je ruit, dan krijg je bij reparatie een setje gratis bij Carglass. Twee vliegen in een klap. Het stuiteren kan ook komen, doordat de ruit vervuild is met siliconen of Rainx. Maak je ruit eens schoon met wat ammoniak. Helpt gegerandeerd!
Hm, Carglass mag niet meer aan mijn auto komen, stelletje lakschrapers.
 

turboturbo

Forumguru
Dat stuiteren komt volgens mij ook door het ouder wordende rubber. Dat wordt dan stugger en wil eigenlijk niet meer goed omklappen. Ik heb er ook vaak last, zeker bij flinke wind (dat lijkt het idd te verergeren)

Mijn dealer heeft alleen Valeo's in het assorti, en die zijn de eerste maanden nog wel stil. Daarna wordt het snel minder. Ik heb die van Würth geprobeerd, zelfde laken en pak. Nu wilde ik Bosch gaan proberen, maar toen stuitte ik ergens op wissers die je zelf op maat kunt knippen en en ering schuift. Even kloten en een kapotte vinger als je niet oppast, maar wel voor 2 euro per set klaar. En dan 'hoeven' ze ook maar een paar maanden mee te gaan, voor dat geld :pardon:
 

Vlaar032

Senior Member
Had dat gestuiter gisteravond ook...Eerst gecheckt wat er was, door de wissers even rechtop te doen en het op een parkeerplaats even laten 'wipen' want ik dacht dat het mechaniek naar z'n grootje was, maar zonder de wissers op de ruit deed het verder rustig zijn werk.
Toen idd maar de ruit gepoetst met een ruitendoekje wat ik nog had van de wasstraat. Aha...Echter daarna regende het niet meer, dus niet meer gecheckt. Maar vanmorgen regende het wel: en geluid weg. Pfff, gelukkig!
Bij de Halfords kan je het beste de wissers nemen met dat 'vleugeltje' er op, volgens mij zijn dat typenummers met een 's' er achter. Die drukken zich wat extra aan door de rijwind.
 

niek

Lid
Nou heb ik inderdaad mijn vooorruit gedaan met Rainx, vind het zelf wel prettig. Al moet je natuurlijk met stortregen nog wel vegen. Ik had altijd wel een vaag vermoeden dat dit er missschien iets mee te maken heeft. Misschien dat die Rainx inderdaad er voor zorgt dat mijn wissers lekker stuiteren en piepen. Zal de ruit eens flink ontvetten, mocht dat niet werken dan maar nieuwe wissers van Bosch bestellen.
 

EdK

Forumguru
Wel denk dat de rainX geen effect heeft hierin, mijn wasstraat zonder krassen geeft mij dit elke keer op de ramen
in het keuzepakket en mijn orgineel Skoda wissers hebben nog geen ene maal gestuiterd over de ramen.
 

Wilko

Senior Member
. Nu wilde ik Bosch gaan proberen, maar toen stuitte ik ergens op wissers die je zelf op maat kunt knippen en en ering schuift. Even kloten en een kapotte vinger als je niet oppast, maar wel voor 2 euro per set klaar. En dan 'hoeven' ze ook maar een paar maanden mee te gaan, voor dat geld :pardon:

Waar heb je die precies vandaan, Turboturbo?
Ik gebruik ze ook, maar was wel wat meer kwijt.
 

turboturbo

Forumguru
Bij Conrad. Ik moest daar destijds m'n babyfoon bestellen, dus verzendkosten had ik al gedenkt ;)
Ik heb er een heel zooitje van in de schuur liggen - ik kan voorlopig vooruit :)
 

Captain Hook

Forumguru
Wat info m.b.t. de ruitenwissers(bladen) t.b.v. een Roomster.

De Roomster heeft twee 530mm lange ruitenwisserbladen vóór. En bij de Skoda garage vragen zie hiervoor 49 euro.
Aangezien je geen afgestuurde raketgeleerde nodig hebt om de ruitenwisserbladen te kunnen vervangen, is dit prima zelf te doen. En valt er het nodige te besparen.

Ben je heel erg handig, dan vervang je slechts de rubbers. Deze zijn per meter te koop op b.v. eBay. En voor het luttele bedrag van 4 a 5 euro (!) en wat handigheid kun je nieuwe wisrubbers in de bestaande wisarmen monteren. Hier ben je wel ff mee bezig.

Een tussenmogelijkheid is om een originele Bosch Aerotwin ruitenwisserblad (Bosch Wischblatt Satz Aerotwin A051S - Länge: 530/530 )set (2 stuks) via b.v. amazon.de te bestellen. Voor 18 euro (!) heb je twee stuks. En dat is een kwestie van eraf en erop klikken.

In kombinatie met de eerder genoemde DIY interieurluchtfilter vervangingsactie heb je bijna weer een volle tank brandstof bespaard. :D
 

Wilko

Senior Member
Ik had het gestuiter recentelijk ook, maar na even goed onderzoeken lijkt het aan de stand te liggen waarmee de ruitenwisser in rust tegen het glas ligt. De ruitenwisser die naar beneden in ruststand wordt gedrukt ligt feitelijk een beetje scheef tegen de ruit. Het stukje rubber dat de ruit raakt vervormt en staat niet meer haaks, maar een beetje schuin tegen het glas. Blijft het lang in die stand staan, of wordt het materiaal ouder, dan blijft het onder die hoek staan. Het gestuiter is dan ook maar 1 richting (omhoog), en in de slag terug naar beneden glijdt het wel vloeiend over de ruit.

Om nu elke keer de ruitenwissers met de hand rechtop (haaks op de ruit) te gaan zetten als de auto een tijdje stil staat vind ik ook weer onhandig, maar het zou waarschijnlijk wel iets uitmaken.

Ik heb nu overigens net een 20-tal setjes (van 2) op maat te knippen siliconenruitenwisserbladen uit China binnen. Ben benieuwd hoe die het gaan doen t.o.v. de Bosch bladen die ik tot nu toe gebruikte. Totaalprijs was minder dan 1 setje Bosch bladen.
 

De Stip

Forumguru
Gewoon een nieuwe voorruit bij Carglass erin laten zetten, mits online geregeld, krijg je de wissers er nog steeds gratis bij :)
 
Bovenaan Onderaan