1 of twee mistlichten achter?

Hallo iedereen,
Ik veronderstel dat het normaal is maar ik wou toch even iets controleren:
Als ik de mistlichten aan zet brandt er 1 mistlicht linksachter.
Dat klinkt logisch maar er zit op precies diezelfde plaats aan de rechterkant een lamp in de "nepmistlampbehuizing".
Die krijg ik op geen enkele manier aan.
Hebben ze de auto zodanig symmetrisch proberen te maken dat ze er zelfs een niet werkende lamp in hebben gezet of hoort die wel te werken?
Bedankt!

CDK

Forumguru
In NL werkt bij vrijwel alle auto's maar 1 mistachterlicht om verwarring met de remlichten te voorkomen

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat met Vagcom ook om te zetten is, dat de mistlamp aan de rechterkant werkt, en de linkerkant niet. Hoef je in de fabriek alleen maar een andere setting te gebruiken voor links- of rechtsrijdend verkeer.

Pendragon

Donateur
@Cordoba volgens mij is het wettelijk verplicht (bij 1 licht) dat deze links zit. In Engeland bijv. zal dat dan wel rechts zijn. Maar ja, daar zit het stuur ook aan de andere kant, dus of ze er dan standaard 2 in zetten vraag ik me af. Zal morgen eens kijken in mijn Superb.

Cordoba

Forumguru
@Pendragon: stuur en pedalen zitten inderdaad ook aan de andere kant. Overigens hoeft 1 mistachterlicht niet links te zitten: hij mag in het midden zitten, of links van het midden. Ik denk dat het ook verklaard waarom je bij de codes op je optielijst bijvoorbeeld ook ziet, voor welk land een auto gefabriceerd is. Ik denk dat de kans dat er iets fout gaat bij verschillende fittingen/bedrading/lampjes voor links of rechts verkeer, vrij groot is en dat je het ook niet makkelijk ziet aan de buitenkant. Als je dat allemaal hetzelfde maakt, heb je geen verschillende draadbomen naar de achterlichten nodig, geen verschillende platen met fittingen enz.

Pendragon

Donateur
Check check op mijn Superb en 2 lampjes.

Bijlagen

• uploadfromtaptalk1379920417324.jpg
    uploadfromtaptalk1379920417324.jpg
    122,6 KB · Weergaven: 102

leo442

Forumguru
Dikwijls zit er in het rechterachterlicht geen fitting gemonteerd op de plek waar het mistachterlicht zit. Dus controleer dat eerst even!

Dikwijls zit er in het rechterachterlicht geen fitting gemonteerd op de plek waar het mistachterlicht zit. Dus controleer dat eerst even!
Zoals ik in de openingspost meldde zit er dus effectief een lampje in de fitting.

Blijkbaar heeft de superb dus 2 mistachterlichten. Dan vraag ik me natuurlijk af of de rechter bij mijn Octavia kapot is of dat het zoals anderen suggereren voor Engeland enz is.
Kan iemand even de mistlichten van zijn Octavia III aanzetten en laten weten of er achter 1 of 2 lichten branden?

leo442

Forumguru
Zoals ik in de openingspost meldde zit er dus effectief een lampje in de fitting.

Blijkbaar heeft de superb dus 2 mistachterlichten. Dan vraag ik me natuurlijk af of de rechter bij mijn Octavia kapot is of dat het zoals anderen suggereren voor Engeland enz is.
Kan iemand even de mistlichten van zijn Octavia III aanzetten en laten weten of er achter 1 of 2 lichten branden?

Sorry, niet goed gelezen. Zal dan waarschijnlijk toch een kwestie zijn van aan zetten zijn in het systeem.

coolrunnings

Actief lid
Kan het niet zo zijn dat als je in de instellingen van de auto aangeeft dat als je deze in (ik dacht) travel-mode zet (als je bijvoorbeeld de oversteek maakt naar Engeland), dat dan de rechterlamp gaat branden???
Zelf nog niet getest, dus dit is alleen maar een gedachte.

Rosinfield

† In Memoriam
Kan het niet zo zijn dat als je in de instellingen van de auto aangeeft dat als je deze in (ik dacht) travel-mode zet (als je bijvoorbeeld de oversteek maakt naar Engeland), dat dan de rechterlamp gaat branden???
Zelf nog niet getest, dus dit is alleen maar een gedachte.

Zo clever zijn die Skoda's nou ook weer niet

Bovenaan Onderaan