lichtverklikker spontaan dood

darkprojectx

Forumguru
Mijn auto is laatst bij de schadehersteller geweest om hem vrijwel nieuw te maken,
echter doet nu de lichtverklikker het niet meer.
Is deze softwarematig uit te lezen middels VAG COM of is dit nog een relais?
De binnenverlichting gaat wel aan wanneer de deur open gaat.

Joske

Forumguru
kan je mss nog wat meer info toevoegen over de motorcode/bouwjaar/uitvoering?
en wat heb je van schade gehad?

Bakkertje

Forumguru
Werkt je interieurverlichting nog wel?
Die werkt namelijk met dezelfde schakelaar in het slot van de deur.

Bakkertje

Forumguru
@Joske Oeps goed lezen blijft moeilijk..

Als het licht het wel doet maar de verklikker niet blijven eigenlijk alleen de verklikker zelf, de lichtschakelaar en het contactslot over. Wellicht dat VCDS iets laat zien qua foutmeldingen..?

Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Denk dat inderdaad uitlezen wel iets aan het licht moet brengen. Geraak uit de stroomschema's voor de moment niet goed uit, aangezien ik meer concrete info nodig heb van de TS :). Weet ook niet goed waar het "geluid" van de verklikker uitkomt eigenlijk?

Bakkertje

Forumguru
Even gegoogled en hieronder de bevindingen:

De verklikker zit volgens onderstaand draadje (over een polo, maar volgens mij is dat redelijk vergelijkbaar) in het instrumentenpaneel. Als het element stuk is hoor je ook het klikken van de richtingaanwijzer niet meer.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=61880

De autoradio schijnt ook nog problemen te kunnen geven.

Wat is er allemaal gedemonteerd bij het herstellen van de schade?

Joske

Forumguru
Kan natuurlijk ook aannemelijk zijn @Bakkertje, dat er het een en ander losgekomen is achter de radio of niet goed terug aangesloten. Maar voorlopig blijft het gissen aangezien we niet meer info hebben over de topicstarter ;)

darkprojectx

Forumguru
fabia 2.0 8v, motorcode azl, bouwjaar 2005, facelift versie.
ze hebben de achterbumper herspoten, en de bestuuderskant achterdeur is gedemonteerd geweest.
Mogelijk ook de bestuurdersdeur wegens het herplaatsen van een stootstripje.

Interieur verlichting doet het dus nog wel, ook met het openen van de deur.
Ook de richtingaanwijzer is nog hoorbaar, tevens werkt de comfortmodule ook nog (1x richtingaanwijzer aantikken is 5x knipperen).

Uitlezen zal ik vanavond even thuis doen, dat heb ik op mn werk niet bij :')

Joske

Forumguru
fabia 2.0 8v, motorcode azl, bouwjaar 2005, facelift versie.
ze hebben de achterbumper herspoten, en de bestuuderskant achterdeur is gedemonteerd geweest.
Mogelijk ook de bestuurdersdeur wegens het herplaatsen van een stootstripje.

Interieur verlichting doet het dus nog wel, ook met het openen van de deur.
Ook de richtingaanwijzer is nog hoorbaar, tevens werkt de comfortmodule ook nog (1x richtingaanwijzer aantikken is 5x knipperen).
(bedoel je 3 maal knipperen ? ) ;)

ben wel een schema tegengekomen waarbij er 3 verbindingen onder de rubber zitten van de bestuurdersdeur (de verbinding tussen deur en auto, kan het niet beter uitleggen dan dat ;) ).
Misschien die eens nakijken? Zal ondertussen eens kijken of ik het terugvind in Elsa en kan verduidelijken met een tekening :)

darkprojectx

Forumguru
@Joske, nee eigenlijk bedoel ik 2x knipperen, dan ben ik allang van de ene naar de andere baan verhuist ;)
maar inderdaad, normaal staat deze insteld op 3x knipperen :)

de verklikker zelf, is dat nog een echt relais of is deze software matig?

Joske

Forumguru
De verklikker zelf: geen idee.. maar ik dacht aan een relais, maar zal nog eens verder kijken

ik bedoelde dit, weet niet of je er iets mee bent (zie bijlage)

Bijlagen

• verdeeldoos fabia 1.pdf
    24,2 KB · Weergaven: 29

Faabtsi

Actief lid
Laatst bij een audi A4 cabrio uit 2002 gehad! Was ook de "gong" kapot! Kun je uitlezen via de vagcom dan adres 17 instrumenten en dan segment testje doen dan komt het als het goed is vanzelf naar boven ;) bij de audi hebben we toen de hele klok moeten vervangen.

Maar in elk geval succes ermee
En we horen graag je bevindingen.

Cordoba

Forumguru
Eigenaardig. Binnenverlichting gebruikt dezelfde microswitch als lichten-verklikker, dus als de binnenverlichting normaal werkt, is dat niet het probleem.

De volgende logische verdachte is het speakertje in het instrumentenpaneel, maar omdat de knipperlichten wel duidelijk hoorbaar zijn (gebruiken hetzelfde speakertje als ik het goed heb) lijkt dat ook niet aan de orde. Kortom, alles is in orde.;)

:pieker: Symbooltje van dimlicht brandt wel op het dash als je je dimlicht aanhebt? Blijkbaar komt het signaal van vrlichting die aan staat niet aan bij het speakertje. Losse verbinding tussen lichtschakelaar en instrumentenpaneel lijkt mij de eerste optie, anders mogelijk een onderbreking op de printplaat.

Faabtsi

Actief lid
Als ik het goed heb dan gebruikt het knipperlicht een ander "speakertje" als de licht zoemer! De licht zoemer gebruikt dacht ik de zelfde als de waarschuwing tanken en als de motor te warm word doe maar eens een sigment met de vagcom dan kom je er vanzelf achter

Antera

Donateur
ff aansturen met VCDS in instrumenten dan weet je snel genoeg of ie kapot is of er wat anders aan de hand is

darkprojectx

Forumguru
Vanavond met vagcom uitgelezen, ook het instrumentenpaneel maar de skoda is foutcodeloos.
Lijkt me toch iets hardwarematigs dan?

Antera

Donateur
Niet uitlezen want kapotte zoemer ziet hij niet. Zoemer aansturen in module 17 dan weet je het zeker

Bovenaan Onderaan