Grotere banden, foutmeldingen :(

Goedendag,

ik heb net grotere banden geplaatst.
205/55/17

net op de snelweg viel de snelheidsmeter weg, het gele stuurtje ging branden , en het handrem icoontje gingen knipperen.

Iemand een idee?

Noord26

Forumguru
Wijken deze banden niet meer als 5% af van de originele bandenmaat? Zit er op een F1 ook bandenspannings-controle-systeem?

Noord26

Forumguru
Die combinatie velg/band in 17" is veels te groot voor je auto! Als je teller eerst netjes bij 120/km/h ook daadwerkelijk 120km/h zou rijden is het nu als je 120km/h op je teller rijdt maar liefst 136,5 km/h. Dat zou kunnen verklaren waarom je auto foutmeldingen gaat vertonen.

Je mag voor de APK 5% afwijken, je zit nu op 13-14% (te groot)?

Noord26

Forumguru
Van 185/60R14 naar 205/55R17 blijft een te grote afwijking in de ogen van een APK-keurmeester. En zou verklaren waarom je auto kuren begint te vertonen. Loopt dat overigens niet aan op een slecht wegdek?

Waarom?

:) was een koopie!

Maar ik wilde hoger, zodat de trekhaak de grond niet zo snel raakt.
En de breedte voor het oog.

Maar dan moet ik dus hoog, maar smal kiezen...
suggesties?

Voor, heb ik trouwens 205/45/17
is niet eens hoger dan de vorige band, alleen breder.

Is er een sensor die de foutmelding maakt?
Zo ja, kan ik die uitschakelen?

Edit: lees net dat als voor en achter niet dezelfde rolomtrek hebben je ABS en andere foutmeldingen kan verwachten...
(is er een sensor? kan ik dat uitschakelen?)

Noord26

Forumguru
Iets klopt er niet hoor. Want 205/45R17 is nog steeds ruim 10% meer als de vorige 185/60R14? Dus duidelijk wel hoger..

Je moet gewoon banden monteren met de juiste diameter (en die hebben dus automatisch de juiste omtrek). Als je de trekhaak niet zo snel de grond wil laten raken moet je de oorsprong aanpakken en niet verkeerde banden er onder gaan zetten? Door bijvoorbeeld hulpveren achter te plaatsen. Breedte is niet zo snel een probleem, als je maar de juiste ET-waarde aan houd. Maar gezien de keuze voor deze maten is daar ook geen rekening mee gehouden.

Je wilt sensoren uit gaan schakelen, omdat je verkeerde banden monteert- als onjuiste aanpak van een ander probleem (trekhaak die snel de grond raakt). Waar houd het op? :smirk:

Als je 205-40-17 monteert is er niets aan de hand, nagenoeg geen teller afwijking. Bij 205-35-17 heb je zelf een - stand. Check eens http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm. hier kan je alles invoeren en zie je alle verschillen. Ik heb 215-40-17 onder de Fabia 2 en heb geen teller afwijking ten opzichte van de origineel gemonteerde maat. Overigens kijkt een APK meester niet naar een tellerafwijking, heeft niets te maken met "veiligheid" Hij weet niet eens wat de originele maat is die onder de auto zat, is ook niet terzake doende.

Noord26

Forumguru
@ Utrecht: hoe kom je erbij dat een APK keurmeester niet naar tellerafwijking kijkt en niet weet wat er origineel onder je auto zit? Dat staat gewoon aan de binnenkant van elk tankklepje.

Daarnaast: je zegt dat 205/40R17 nagenoeg geen tellerafwijking geeft. Maar zet ik dat op die link van je en daaronder de originele 185/60R14 dan weet ik niet wat je nagenoeg geen tellerafwijking vindt- ik zie dan nog steeds ruim 3% afwijking? Men streeft naar maximaal 2% afwijking, afkeur is 5%. Dat is toch behoorlijk nog steeds?

Rallye

Forumguru
Edit: lees net dat als voor en achter niet dezelfde rolomtrek hebben je ABS en andere foutmeldingen kan verwachten...
(is er een sensor? kan ik dat uitschakelen?)

Ik ben toch enigszins verbaasd. Je denkt er serieus over om een ABS-sensor uit te schakelen omdat je een paar euro kon besparen op de banden? Brrrrr....

Heb je nagedacht over de mogelijke invloed van verschillende bandenmaten op je weggedrag? Zeker als je, zoals oorspronkelijk bedoeld, de auto achter hoger zet dan voor?

Noord26

Forumguru
De ET waarde is op gelet hoor ;)
Ik koop gewoon 2 losse banden met 205/55/17 om het verschil op te heffen.
Dank u :)

Rijd je niet met 4 dezelfde banden nu dan? Dat zou meteen verklaren waarom je auto foutmeldingen geeft. Als het verschil tussen de banden onderling te groot is, raken de ABS sensoren overstuur.

Niemand houd je tegen om natuurlijk dan aan de voorzijde ook deze bandenmaat te monteren, maar het is gewoon veels te groot, zoals eerder aan gegeven. Niet een klein beetje, maar echt veels te groot.

Het ziet er goed uit :)

Ja die ABS kan er wel af ;)

de set was 55 vs 45 en een koopie, dus het was niet per se de bedoeling om achter hoger dan voor te doen, maar toeval.

Bovenaan Onderaan