1.6 tdi greenline en paardentrailer

robinkmar

Nieuw lid
Hallo,

Ben benieuwd of er mensen zijn die ervaringen kunnen delen m.b.t. het trekken van een paardentrailer (met paard) gebruikmakend van een superb combi 1.6 tdi greenline. (denk aan parkeren, wegrijden van natte / modderige parkeervelden, in -en uitvoegen op snelwegen, inhalen etc.

Zijn er misschien ook mensen die ervaring hebben met het chippen van de 1.6 tdi greenline????(hoorde iemand zeggen van 105 pk naar 130 pk)

Reden voor deze motorisering is van financiele aard!!!!
:crazy:
Alle info en opmerkingen is/zijn welkom

Alvast bedankt

Is de 2 liter TDI geen optie? dan weet je zeker dat je altijd goed van de plek komt. de 1.6 zal ook gaan maar moet je meer op toeren gaan rijden = boven de 2000 houden voor maximale trekkracht altijd

Race Eend

Forumguru
De 1.6 TDI is zelfs prima naar 140pk en 320Nm te brengen (de waarden die een 2.0 Liter motor standaard heeft).

Prima te doen dus, met 320Nm kun je een paarden trailer goed trekken.

Miez1

Forumguru
Ik heb ervaring met een boottrailer van 1410kg aan de haak. Deze gaat makkelijk de boothelling op en af, het standaardkoppel is dan voldoende. Op de snelweg gaat invoegen ook zonder drama. Het enig punt is dat je op de snelweg 100km./u wilt vasthouden, dat dit niet altijd in zijn 5 lukt, je moet dan soms terug naar 4 en weer even een aanloopje nemen(afhankelijk van wind en klimmen etc).

De motor is in de basis op zijn taak berekend, verwacht echter geen wonderen.

Grtz.

Miez

Canon-Eye

Forumguru
dan weet je zeker dat je altijd goed van de plek komt
Volgens mij wil je met een paardentrailer (als er een paard in staat) helemaal niet "goed van de plek".
Prioriteit één met een paard aan boord is immers: rustig en vooral geleidelijk optrekken en afremmen, dus ver vooruit kijken wat er opdoet. Voor mezelf sprekend zeg ik erbij dat ik dan ook beslist niet sneller dan 90 wil rijden, want een paard heeft nu eenmaal een behoorlijke massa die min of meer los in de trailer staat, althans niet echt onbeweeglijk gezekerd is (in tegenstelling tot bv. die boot van Miez1).

Ik vond m'n O2 1.9TDI DSG met z'n 105 pk'tjes (vorige auto) een uitermate prettige auto voor dit doel, dus die 105 pk is op zich echt wel voldoende.
Trouwens, zelfs met de Fabia GL heb ik afgelopen zomer een - weliswaar wat kleiner - paard (nl. een Haflinger van ca. 550kg) vervoerd, totaal aanhangergewicht ca. 1250 kg (ja ik weet het, 250 kilo te veel), en binnen Nederland gaat dat geheel probleemloos; kon gewoon 85-90 volhouden. Je moet er geen echte berg mee op willen natuurlijk, maar de bruggen over de grote rivieren kan hij prima aan en dat weiland kom ik ook wel uit als het niet al te drassig is...

Laatst bewerkt:

robinkmar

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie.

Huidige auto is 2.0l 4x4 vitara, moet partner ervan overtuigen dat 1.6 tdi ook voldoet voor de trailer etc.

robinkmar

Nieuw lid
dank voor je reactie.

kun je mischien wat meer info geven m.b.t. tunen naar 140 pk
(heb ergens vernomen dat dit via skoda kan met behoud van garantie...???)
Hoe zit het echter met slijtage etc (vraag je niet teveel van deze 1.6 motor??)
Alle info is welkom

Miez1

Forumguru
De tdi heeft natuurlijk een hoger bruikbaar koppel waarmee je op de normale weg in mijn beleving beter (en zuiniger !) uit de voeten komt, ik denk dat je daarmee veel bespaard (argument). Rij er eerst een mee zonder tuning, dan kun je altijd nog upgraden.

Alles gute !

Miez

Canon-Eye

Forumguru
Een demo met trekhaak vinden lijkt me een uitdaging...
Als dat lukt: trailer eraan, paard daarin en een testrit over alle soorten wegen, dan weet je waar je aan toe bent.

Race Eend

Forumguru
dank voor je reactie.

kun je mischien wat meer info geven m.b.t. tunen naar 140 pk
(heb ergens vernomen dat dit via skoda kan met behoud van garantie...???)
Hoe zit het echter met slijtage etc (vraag je niet teveel van deze 1.6 motor??)
Alle info is welkom

Tuning buiten een dealer om levert risico voor je garantie op. Alleen via een dealer kun je echt zwart-op-wit je garantie behouden. De ervaringen met de ABT tuningen op de 1.6 TDI modellen zijn wat wisselend geloof ik (last van nagelen vd motor etc).

JDEnigneering (waar ik voor werk), tuned de 1.6 TDI modellen via de OBD poort. Hier de resultaten:
http://vimeo.com/59222831

harrop

Lid
@Miez1 Ik heb een trailer met boot die totaal ongeveer 1.100 kilo zijn. Ik rijd in een Skoda Superb Combi 1.6 TDI van 06-2013 (getuned door JD). Ik had een vraag over de boothelling. ik heb vorige week met de boot erachter een behoorlijk stuk gereden maar door lage kogeldruk (ik denk ongeveer 25 kilo) reed het allemaal niet lekker. Ik had dezelfde ervaring als jou dat in de 5 rijden niet echt lekker gaat; heb je zelf ook een superb 1.6? Heb je een advies over de juiste kogeldruk?

Miez1

Forumguru
@harrop, iK heb de Superb 1.6 inmiddels helaas niet meer. De ideale kogeldruk zit m.i. rond de 75-80 kg, daarmee reed de combi voor mij prima. Ik denk als je de kogeldruk verhoogd, het karakter al heel anders zal zijn. Alleen de 5-bak stond het niet toe om in alle (vlakke) omstandigheden in zijn 5 te blijven rijden, vals plat of wind liet de snelheid dan terugzakken. Verder voor mij een uitstekende trekker in nagenoeg alle omstandigheden.

Verder wil ik je welkom heten op dit gezellige en informatieve forum! Je doet iedereen er een plezier mee om jezelf even voor te stellen in het voorsteltopic:thumbsup:

Alles gute!

Miez

mwhite

Forumguru
ik rij 1.6tdi wel (getuned) met caravan van 1100kg incl. belading en is 120km geen probleem.
wel in de 4de versnelling de 5 gebruik ik zelden met de caravan...

jonbongoofy

Forumguru
hamvraag is natuurlijk hoe vaak ben je onderweg met je trailer? De combi zou bij mij niet opkomen als ik veel met de trailer onderweg was. Bij af en toe voldoet een auto al snel (en een diesel bijna altijd) Ook van belang is natuurlijk wat voor trailer hangt erachter? 1,5 of 2 paards en wat staat er in die trailer?

oco1979

Forumguru
verschil tussen je huidige wagen(benzine) en nu de 1.6 tdi is wel totaal verschillend.
Vooral bij het aanzetten ga je verschil merken(voor dat de turbo zen max. koppel zal afgeven.)
Bij je huidige benzine heb je geen turbogat.
Die 1.6tdi kan bij aanzetten iets minder zijn.
Maar als je opweg bent en toerental boven de 1500tr/min bleeft houden ,moet dat wel gaan met 250Nm.
Klein detail,je hebt wel pas 250Nm bij volgas!!!!! kan nu ook zijn bij 75 procent gaspedaal je dat al hebt.
Al te zien hoe ze software hebben ingesteld.
Vermogen is afhankelijk van je gaspedaalstand.
Daarmee dat je sommige wagens kan hebben dat ze zo fel staan als je nog maar een beetje gaspedaal bediend.
Neem nu dat je die chipt en je hebt bij 1750tr/min gaspedaal 50 procent 200Nm beschikbaar.
Ga je dan bij gechipte motor bij idem toerental en gaspedaal 300Nm beschikbaar.

indien ik verkeerd ben,laat u maar gaan om het wel juist te zeggen.

Want verstaanbaar voor iedereen uitleggen is niet altijd gemakkelijk. :pieker:

Bovenaan Onderaan