Draadje in rechter achterruit

De Stip

Forumguru
Ik vroeg me vanmorgen af, waarvoor nou eigenlijk dat draadje in het glas van je rechter achterruit is. Eerst dacht ik dat het iets met verwarming te maken had, maar vanochtend stond de achterruit verwarming aan en bij het raam met dat genoemde draadje zag ik geen verbetering.
Of is het dan toch iets van een antenne? En houdt dat in, dat die lelijke spriet op je dak wellicht niet nodig is?

Monteurtje

Forumguru
Spriet op dak heb je in principe wel nodig voor beter ontvangst. Maar een antenne vin van een Superb (zonder radio antenne) werkt prima op een Octavia Combi.

hemi24

Forumguru
Beter bekend als diversity-antenne.

Tijdens radiogebruik wordt er via de tweede antenne gezocht naar een beter zender, of als je navigeert zoekt de tweede antenne naar de TMC berichten op andere zenders.

redyak

Lid
In de superb zit in de vin ook nog je GPS antenne. Die uit ervaring erg gevoelig is voor vocht. Ik heb recentelijk een gps ontvanger onder de voorruit weggewerkt omdat ik geen satellieten meer had.

ertromp

Forumguru
Spriet op dak heb je in principe wel nodig voor beter ontvangst. Maar een antenne vin van een Superb (zonder radio antenne) werkt prima op een Octavia Combi.
Is dit 1 op 1 uit te wissel met de antenne/vin van de Octavia MJ 2010? (zelfde soort aansluitingen?)
En is het dan een kwestie van de hemelbekleding losnemen?

redyak

Lid
Ik heb ook geprobeerd eerst mijn hemelbekleding weg te halen in de SuperB maar dat was niet eenvoudig.

Monteurtje

Forumguru
@ertromp. Ja de antenne voet van een Superb zonder spriet kun je zo monteren. Stekkers zijn hetzelfde. Je moet wel de juiste bestellen. er zijn ook vinnetjes voor de superb zonder gps antenne. Die zijn nog kleiner.
Bekleding tussen de D-stijlen weghalen. Dan hemelbekleding met beleid naar beneden drukken. Zover dat je arm er tussen kan. Steeksleutel 22, moer losdraaien. Stekkers loshalen. Antenne verwijderen. Andere monteren. Door een 2de persoon de vin goed aan laten drukken. En dan even priegelen om moer er weer op te krijgen. Vastdraaien en bekleding weer goed monteren.

Onderdeelnummer van een vin zonder spriet met GPS en telefoon antenne: 3C0 035 507 N. Kan zijn dat die inmiddels gewijzigd is. Dit nummer is 3 jaar oud ongeveer.

Bovenaan Onderaan