Metaalachtig geluid (af en toe) à rechtervoorkant

tjones

Nieuw lid
Hoi allen,

Bij het (langzaam) rijden hoor ik soms aan m'n linkervoorwiel een metaalachtig schurend en soms rammelend geluid (O2, 105pk tdi). het zijn niet de schokdempers zoals je op veel plaatsen in het forum kan lezen, want ik hoor het gewoon bij vlak rijden, alsof er iets schreoft tegen het wiel. Bij de dealer hebben ze niets gevonden en ergens een plaat vaster gevezeen, maar zonder resultaat.

Ik merk het vooral als ik traag rijd en dan bvb de ramen open zet (bvb. hoor je het goed in ondergrondse garage). Ik heb ook d indruk dat het geluid niet toeneemt of afneemt met de snelheid. Vreemd is dat het doet zich niet altijd voor doet, als is de frequentie wat gestegen. Heeft er nog iemand iets gelijkaardigs ?

Op 18000 km zijn m'n kogellagers al vervangen vooraan, omdat er een trillend geluidwas bij bepaalde snelheden, maar dit is opgelsot.

tJones
 

KMA

Lid
bij 18000 km de kogellagers vervangen!? Waarom dat dan?
Heb je wat meer info, bouwjaar, kmstand,type uitvoering enzo. Wat is schreoft en gevezeen ?
Aanlopende remblokjes misschien? Ik heb het met mijn leon gehad. Daarbij vielen de remblokjes af en toe tegen het niet afgesleten opstaande randje van de remschijf. Dit verdween vanzelf en is niet erg.
 

ougie

Forumguru
Het zal wel te simpel zijn, maar bij mij zat er een klein kiezelsteentje tussen de remschijf en een afdekplaatje. Dit maakte af en toe een schrapend geluid. Dit is door de ANWB verholpen en jij bent zelfs naar de dealer geweest, dus een kiezeltje zal het wel niet zijn. Maar toch, je weet nooit, ook een monteur is maar een mens. Misschien toch even kijken of er nergens een steentje tussen zit.
 

tjones

Nieuw lid
Re: metaalachtig geluid (af en toe) à rechtervoork

Aan een steentje had ik ook al gedacht, ik parkeer meestal op een stuk met kiezelsteentjes voor m'n deur. Zal toch is eventjes kijken of ik niets zie...
Die kogellagers hebben ze inderdaad op 18000 km al vervangen.
 

anboni

Nieuw lid
Re: metaalachtig geluid (af en toe) à rechtervoork

Ik heb iets dergelijks 'n tijdje geleden ook gehad (op m'n huidige Leon dan). Ik dacht zelf zeker te weten dat het ergens aan de voorkant zat (links, in mijn geval), maar volgens de monteur die 'n stukje meereed was het de achterkant. Daar bleek dus 'n remblokje verkeerd te zitten ofzo. Die hebben ze vervangen, en toen was het weer mooi stil.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: ougie</font><hr />

Het zal wel te simpel zijn, maar bij mij zat er een klein kiezelsteentje tussen de remschijf en een afdekplaatje. Dit maakte af en toe een schrapend geluid. Dit is door de ANWB verholpen en jij bent zelfs naar de dealer geweest, dus een kiezeltje zal het wel niet zijn. Maar toch, je weet nooit, ook een monteur is maar een mens. Misschien toch even kijken of er nergens een steentje tussen zit.

[/ QUOTE ]
Ik heb al twee keer een steentje er tussen gehad. Bij mij wist de dealer meteen wat het was dus ik denk dat het vaker voorkomt.
 

tjones

Nieuw lid
Re: metaalachtig geluid (af en toe) à rechtervoork

Ik heb nog eens een afspraak gemaakt met m'n dealer. Dan kunnen ze ondertussen nog eens kijken naar de remmen. Mijn twee koplampen moeten vervangen worden (terugroepactie), er komt condens in (vreemd dat ik nog niemand anders met dit condens probleem ben tegengekomen).
 

Okki

Donateur
Hoi allen,

Bij het (langzaam) rijden hoor ik soms aan m'n linkervoorwiel een metaalachtig schurend en soms rammelend geluid

Ik had dit vandaag ook weer. Verleden week al een paar keer een geluid gehoord. Nu met stapvoets een parkeerplaats opdraaien weer. Raam open en geluisterd. Lijkt een vastzittende rem(blok) of zo, maar het klinkt wel erg metalig! Ik schrok er een beetje van!:shocked:

Morgen maar even langs de dealert. Ben dit niet gewend na zoveel probleemloze kilometers in een O1 (zie tellerstand links)
 

redfoxert

Senior Member
Laat maar eens weten wat het geworden is! Ik heb er ook nog af en toe last van. Laatste tijd alleen korte ritjes gemaakt dus ik kan alleen over een paar weken geleden spreken. Misschien vanmiddag weer.
 

Okki

Donateur
Afgelopen vrijdag avond even snel bij de garage langsgeweest. Konden zo niets vinden
(waren snel klaar, wielen er niet vanaf)
Vanochtend met (zeer) langzaam rijden (file) hoorde ik weer een schrapend geluid links voor. Toch maar even een afspraak gemaakt bij de garage om beter naar te kijken. Wil niet wachten tot 30.000 km. beurt (over ca. 8 weken)

Ophanging en remmen zijn mij te belangrijk om dit weken zo te laten.
We keep you informed!
 

neoproject

Actief lid
Ik heb het drie weken geleden gehad met mijn fabia, een enorm schurend geluid. We hebben het wiel eraf gehaald, remmen losgemaakt maar er was niks te zien. het schurend geluid kwam wel voor wanneer we aan het wiel draaide. Toen ik opweg was naar de garage om het te laten nakijken hoorde ik plots een geluid in mijn wieldrempel vooraan en vervolgens achteraan. ik denk dat het een steentje was dat zich tussen men remmen had genesteld...
 

Gieliovd

Forumguru
Tja... als het de remmen niet zijn dan blijven er weinig dingen over als je het hoort bij het ronddraaien van het wiel.

Dan ga je richting wiellagers, homokineet, aandrijfassen, versnellingsbaklagers....
 

Okki

Donateur
We zijn eruit:

Auto is net terug van de garage. Er bleek een behoorlijk steentje aan de bovenkant tussen de remblok en de remklauw te zitten. Gelukkig opgelost :yeah:
 

Vlaar032

Senior Member
schuren

Ik had het een keer toen zat er een steentje tussen de plaat achter de remschijf en de schijf zelf...O ik zie het al, het is al opgelost!
 

Okki

Donateur
Ik had het een keer toen zat er een steentje tussen de plaat achter de remschijf en de schijf zelf...

Nou, gezien het soort geluid dat het maakte, denk ik dat het hierbij ook het geval was, echter de garage legde het zo aan mij uit. Lijkt me echter niet dat een steentje bij de remklauw het geluid maakt als een pannedeksel waarover heen geschraapt wordt, maar ja.... zij hebben het gerepareerd, dus zal het wel.
 

wouterb

Nieuw lid
metaal op metaal geluid

Ook ik heb een metaal op metaal geluid bij zware belasting (caravan 1200Kg, 4 personen) motor is een 2.0 TDi
De dealer heeft aangegeven dat het de "trilplaat" tussen de motor en de versnellingsbak is....
Volgende week op vakantie, als het weg is dan zal ik het melden.:winkie:
 

skodaboy

Forumguru
schurend metaalachtig geluid

sinds deze middag heb ik bij mijn 02 4X4 "last" van een schurend geluid af en toe in één van de wielen.
ik dacht eerst ook aan een steentje tussen de remschijf en de plaat die er achter zit,
ik hoor het geluid ook niet als je zo aan een wiel draaid,
dus dan toch maar de wielen er af gehaald,maar ik zie niks speciaals of abnormaal.
dus ben ik nadien opnieuw rijden en geluid was opnieuw af en toe hoorbaar :crazy: ik begrijp niet goed wat of van waar het geluid dan komt.

iemand misschien een idee? :xyxthumbs:
 
Bovenaan Onderaan