Mijn nieuwe auto :-)

FNaRK

Actief lid
Goedemiddag,
ik begreep dat het een goede gewoonte is om jezelf even voor te stellen :cool: ... aldus ...

Afgelopen woensdag mijn eerste Skoda gekocht. Het is een Octavia Combi geworden, platin-grey, MY2011, 15.000 km. Uitgerust met een 1.4 Tsi in de Business uitvoering. Heb mijn Saab 9.3 ervoor moeten inleveren, toch wel met pijn in mijn hart. Was een 2.0T, getuned naar 220 PK. Heerlijke wagen, maar met die specs en het gewicht erg dorstig en duur in onderhoud :(
Met die overweging op zoek naar iets nieuws en dat is dus de Skoda geworden.

Korte impressie na 500 km....
Heerlijke auto, pittige motor (voor z'n 122 PK), stil, erg goed audio gedeelte (vind de Amundsen+ sowieso erg mooi)
Ruimte !! Maar dan af en toe weer jammer van die hoge drempel (moet iedere week de nodige duikspullen / luchtflessen in- en uit laden)
Zuinig !! Vandaag op en neer naar Zeeland, best stevig doorgereden en een gemiddeld verbruik van 1:17 !

Nadelen ?
Nog niet echt gevonden. Ben nog steeds bezig met de afstelling van mijn stoel. Inderdaad erg zoekerig / wiebelig op de snelweg.
En ik mis de mogelijkheid om POI's toe te voegen aan mijn Amundsen. Heb nu wel iets gevonden waardoor het toch schijnt te kunnen (reisdoelen via SD) maar daar zal ik nog wel een topic over openen.

Zo, en nu weer in de auto richting mijn schoonvader :yeah:

sitechris

Donateur
Wellicht dat verlagen en grotere wielen helpen om rechtuitstabiliteit te verbeteren. Ik heb daar ook last van bij mijn Octavia. Verder een prima auto.

FNaRK

Actief lid
Wellicht dat verlagen en grotere wielen helpen om rechtuitstabiliteit te verbeteren. Ik heb daar ook last van bij mijn Octavia. Verder een prima auto.

Ik had al begrepen dat het een structureel probleem is ... zal tzt eens kijken naar mogelijke oplossingen. Het rijdt nl. best wel onrustig.

Rallye

Forumguru
Maar dan af en toe weer jammer van die hoge drempel (moet iedere week de nodige duikspullen / luchtflessen in- en uit laden)

Bij iedereen die een Octavia Combi bestelt raad ik om die reden de verhoogde laadvloer aan. De verhoogde laadvloer is echter volgens mij ook achteraf in te bouwen. Misschien iets voor jou?

motomarz

Senior Member
Goedemiddag,
...
Nog niet echt gevonden. Ben nog steeds bezig met de afstelling van mijn stoel. Inderdaad erg zoekerig / wiebelig op de snelweg.
...

Hmm, een wiebelige stoel op de snelweg :eek:
:yeah:

Moet zeggen dat het mij nog niet opgevallen is, die zoekerigheid op de snelweg, ook niet met harde wind.
Verder is de verhoogde laadvloer inderdaad misschien wel een optie voor je.
Scheelt de hele drempel! (Maar verminderd wel de nuttig bruikbare hoogte onder de kofferbakafdekking.)

Level42

Forumguru
Nou ik heb vorige week mijn nieuwste (derde) Octavia Station ontvangen en dit is het enige negatieve dat me opviel. Ik rijdt altijd met een zware "kont" omdat ik veel en redelijk zware spullen achterin heb liggen. Mijn vorige Octavia, 1.9TDi businessline had 1" hogere wielen en minder hoge banden als de nieuwe. Ik vind dat meteen ook echt lelijk, die banden lijken wel dikke ballonnen op de nieuwe, en volgens mij veroorzaakt dat ook deels dit rijgedrag. Moet er meteen bij zeggen dat ik op de vorige hulpveren had, dus dat kan ook veel schelen. Ik vind het eigenlijk behoorlijk gevaarlijk,dat gezwaai aan de achterkant, toch eerder risico van uitbreken. Van het weekend reed ik de Moerdijkbrug op en kreeg een behoorlijke zwieper van de zijwind, daar had ik met de vorige echt veel minder last van.

Verder geloof ik dat we het wel goed gaan vinden met elkaar....De nieuwe 1.6TDi lijkt me nog wat krachtiger dan de 1.9 en hij is zeker stiller. De DSG7 is echt heel fijn. Klein minpuntje is dat hij soms wel erg laag in de toeren blijft, wordt een tikkie brommerig. En bij terugschakelen naar stilstand toe toch wat schokkerig, maar ik heb me al aangeleerd om hem het laatste stukje in de N te zetten...

Amundsen is mooi, maar echt hard zonder te gaan vervormen kan hij niet. Heb het idee dat de oude "normale" radio in mijn vorige dat wat beter aan kon. Wel HEEL vreemd dat hij de huisnummers van mijnmstraat nog niet kent, terwijl deze wijk al 16 jaar bestaat, dat kan dus echt niet....ga ik over klagen...

Als ik alles teruglees klinkt het allemaal nogal negatief,maar begrijp me niet verkeerd, de Octavia was al een hele fijne auto en met alle nieuwe dingenmvoor mij nog meer dan ooit.

FNaRK

Actief lid
Mijn vorige Octavia, 1.9TDi businessline had 1" hogere wielen en minder hoge banden als de nieuwe. Ik vind dat meteen ook echt lelijk, die banden lijken wel dikke ballonnen op de nieuwe, en volgens mij veroorzaakt dat ook deels dit rijgedrag..

Ik heb de 16" (205 / 55) eronder liggen ... wat zou de invloed ziijn van andere velgen / banden op het rijgedrag ?

[Amundsen is mooi, maar echt hard zonder te gaan vervormen kan hij niet. Heb het idee dat de oude "normale" radio in mijn vorige dat wat beter aan kon
Heb de Amundsen+, gaat flink hard zonder vervorming. Heb wel gemerkt dat ik de bass wat omlaag moet draaien bij hoger volume :super:

Cyrus

Actief lid
Onder mijn vorige OII zat standaard 195/65/15 ("ballonbanden") en dat reed voor geen meter. Vervangen door 205/55/16 en laten uitlijnen. Zoekerig weggedrag meteen verdwenen. En een stuk minder onderstuur.

Mijn huidige OII heeft standaard 205/55/16 (Elegance BL-uitvoering) en die is bij aanschaf ook uitgelijnd. Daarmee ook geen zoekerig weggedrag, maar prima stabiliteit.

dirkie996

Forumguru
Onder m'n nieuwe Octi zitten ook 205/55R16 (Crateris velgen) en ik heb totaal geen last van instabiliteit op snelwegen bij 130km/u. Ik kan gerust m'n stuur loslaten, de octi blijft mooi op z'n spoor.Een goede uitlijning zou waarschijnlijk veel helpen.
Over de amundsen+ kan ik ook niet klagen, zolang je maar rekening houdt dat dit geen topinstallatie is.
Een beetje de bass e.d. bijregelen helpt wel.
Misschien komt het ook door de leeftijd dat ik milder ben geworden en het allemaal niet meer zo hard moet. De tijd van de discotheken ligt al een tijdje achter mij en met de luidsprekers in de achterdeuren erbij ,vind ik het resultaat al bij al redelijk goed.
De navigatie blijft me ook soms verbazen, maar ik geraak toch overal :laugh:

Level42

Forumguru
Onder de mijne zitten 195/65 R15 te smal en te hoog dus naar mijn mening....Hoop dat ik wat breder en lager eronder kan laten leggen wanneer de Conti's (toch al niet zo'n fan van, worden weer Michelins...) op zijn....

Cyrus

Actief lid
Je kan probleemloos switchen naar 205/55/16 of 225/45/17, mits je wil investeren in nieuwe velgen.

Level42

Forumguru
Leasebak dus helaas....maar ik kan toch wel wat lagere/bredere banden op deze velgen laten zetten ?

andrehj

Forumguru
Nee. Breder misschien wel (maar dat helpt niet), maar lager gaat niet, dan klopt er niets meer van je km teller en komt je auto te laag bij de grond. Bovendien staat dat dan nergens op. Als je een plattere band wilt, zul je moeten investeren in 16, 17 of zelfs 18" velgen en dan de hierboven genoemde banden erbij kopen.

Cyrus

Actief lid
@Level42: dat zal niet makkelijk gaan.

De hoogte van de band is altijd afgeleid van de breedtemaat. Ga je breder, dan zul je een lagere band dienen te hebben om dezelfde omtrek van de velg-bandcombinatie te houden.

De omtrek van de band-velgcombinatie dient - binnen een marge van een paar mm - gelijk te blijven, anders krijg je enorme afwijkingen in je kilometerteller en kunnen ook ECU en GPS in de war raken (speedpulse, afgeleid van versnellingsbak, klopt dan ook niet meer).

In plaats van de afrolomtrek kun je ook uitgaan van de diameter (velghoogte + 2* bandhoogte). Immers: de diameter van een cirkel bepaalt de omtrek. Diameter rekent echter eenvoudiger en sneller ;)

Ga je uit van de diameter, dan mag de afwijking niet meer dan 10mm zijn. Immers: nieuwe banden hebben 8mm profiel en worden doorgaans bij 2,5 - 3mm resterend profiel vervangen - dat verschil is 10mm (2*5 mm) qua diameter.

Voor de voorgeschreven maten onder de Octavia heb ik het hieronder voor je uitgerekend:

195 / 65 / 15
15" *25,4 =381
2 *0,65 *195 =253,5
Diameter band-velg combinatie634,5
205 / 55 / 16
16" *25,4=406,4
2 *0,55 *205 =225,5
Diameter band-velg combinatie631,9
225 / 45 / 17
17" *25,4 =431,8
2*0,45 *225 =202,5
Diameter band-velg combinatie
634,3

Noot: 1" (1 inch) = 25,4mm

Zoals je ziet, is de band-velg combi 225/45/17 nagenoeg gelijk aan de standaard 195/65/15. 205/55/16 is net iets kleiner, maar het verschil qua diameter is 3mm dus valt ruim binnen het verschil tussen een oude en een nieuwe band, maat 195/65/15.

Zou je op de 15" velg een relatief lagere band gaan monteren, dan moet je - om de diameter van band-velgcombinatie gelijk te houden - al heel snel naar dusdanig brede maten, dat die niet meer op de velg zouden passen. Een 215/60/15 zou theoretisch kunnen, kom je op een diameter van 639mm - 5mm meer dan origineel. Dat past qua breedte hoogstwaarschijnlijk niet op je huidige velg.

Wil je naar een 55-serie band, dan ga je al naar een theoretische breedte van 230mm (diameter wordt dan 634mm). Dat is er echter niet; uitwijk is 225mm of 235mm breed en een dergelijke maat is niet verkrijgbaar in 15". En dan nog: dat past zéker niet op je huidige velgen.

Bovenaan Onderaan