2 kleine problemen Octavia

hallo iedereen,
Ik heb een 2 tal problemen met mijn OII, het eerste is dat wanneer ik het knopje voor het electrische raam omhoogtrek zodat het raam in 1x zou moeten sluiten wanneer het raam volledig open staat, het raam halverwege stopt en weer naar beneden gaat iemand enig idee hoe dit komt.

het tweede probleem is dat wanneer ik de motor afzet van de auto ik zo'n 30 seconden lang een gesis hoor, alsof je een band leeg laat lopen.
dit gesis houdt na 30 seconden ook weer op en komt bij de motor vandaan, iemand enig idee hoe dit dan weer komt, het klinkt als druk die ergens wegloopt.
het is echt alleen wanneer ik de motor afzet niet tijdens het draaien.

Hopenlijk weten jullie de oplossing.

Groeten,
Vincent

MarcoO2

Forumguru
Het raam is een kwestie van even inleren (even de zoekfunctie hier gebruiken of je handleiding pakken), het gesis kan ik niets zinnigs over zeggen.

Mischien de airco of?
Turbo lijkt me niet tenzij je laaste km's volgas hebt lopen blazen :tongue:

Ik zal er eens op letten bij mijn Octavia wat ik hoor als ik hem uit zet, laat motor wel altijd even minimaal minuut na draaien om Turbo e.d. tot rust te laten komen.

octavia-gek

Actief lid
ik heb het zelfde probleem met mijn rechter voorraam.
vandaag bij de dealer geweest', conclusie motor raammechanisme is kapot. die herkend zijn nul stand niet meer.
inleren heeft geen zin
vandaag een nieuwe motor besteld en wordt woensdag onder garantie vervangen
inbouwen zal ongeveer 3 kwartier duren en kan erop wachten
ik was de 4e met dezelfde klacht.
auto is van mei 2010

Antera

Donateur
raam klopt. Maar dat is niet inleren. Het raam(mechanisme) krijgt te veel weerstand waardoor hij denkt dat er wat tussen zit en dan gaat het raam weer open.

Sorry ik ben wat lang weg geweest maar bedankt voor de reacties, wat raden jullie aan voor dat raam, even demonteren en kijken wat voor de weerstand zorgt?

en het gesis komt vanuit de linkerzijde van het motorblok dus uit de buurt van de accubak, ik weet dat daar een bolvormig vacuum "ding" zit, misschien iemand nu ineens een idee?

update: het gesis komt uit de buurt bij het remvloeistoftankje, tevens valt me op dat wanneer de motor afgezet wordt de druk op het rempedaal helemaal valt, het pedaal is nauwelijks tot niet meer in te trappen en de auto begint gewoon te rollen terwijl ik probeer de rem in te drukken.

Is dit normaal of heb ik zojuist een probleem ontdekt? Ik reed gister in de audi van een vriend van me en daarmee kon gewoon op een helling gestopt worden met de motor af en de rem ingedrukt.

Cyrus

Actief lid
hallo iedereen,
Ik heb een 2 tal problemen met mijn OII, het eerste is dat wanneer ik het knopje voor het electrische raam omhoogtrek zodat het raam in 1x zou moeten sluiten wanneer het raam volledig open staat, het raam halverwege stopt en weer naar beneden gaat iemand enig idee hoe dit komt.

Ik heb laatst exact hetzelfde gehad met mijn OII. Enige remedie is de raammodule vervangen, die is de weg kwijt (elektronisch). Kan zijn door vocht en/of sluiting, waardoor de elektronica beschadigd is en niet meer 100% reageert zoals het hoort.

update: het gesis komt uit de buurt bij het remvloeistoftankje, tevens valt me op dat wanneer de motor afgezet wordt de druk op het rempedaal helemaal valt, het pedaal is nauwelijks tot niet meer in te trappen en de auto begint gewoon te rollen terwijl ik probeer de rem in te drukken.

Is dit normaal of heb ik zojuist een probleem ontdekt? Ik reed gister in de audi van een vriend van me en daarmee kon gewoon op een helling gestopt worden met de motor af en de rem ingedrukt.

Je rembekrachtiger lekt. Het vacuum moet normaal gesproken worden vastgehouden. Als de motor is afgezet moet je het pedaal nog enige keren makkelijk in kunnen trappen voordat deze hard gaat aanvoelen.

oei, daar kan ik zeker niet mee door blijven rijden? de remmen werken overigens nog erg goed.
zijn er slangetjes of andere zaken die vaak stuk gaan aan zo'n rembekrachtiger? dan controleer ik dat binnekort even

jadijkstra2000

Forumguru
Het gesis had ik altijd met mijn Passat als ik de airco aan had staan en dan de motor uit deed. Systeem staat op druk en wordt op een of andere manier ontlucht ergens.
Een volkomen normaal verschijnsel. Bij mijn o2 heb ik dat nog niet echt gemerkt, ook nog niet echt op gelet trouwens :tongue:
Ik merk wel dat als de auto een dag stilstaat de rem 'vastzit' zoals je omschrijft. Dat had ik met de passat pas na een week ofzo...
Ik hoor verhalen dat dat komt omdat het een diesel is en de manier van druk opbouwen dan anders gaat (omdat er een andere pomp op de motor zit ofzo) en dat de druk snel weg is. Maar of dat echt zo is? Het is maar een verhaal :tongue:

Een Diesel heeft een onderdrukpomp nodig om onderdruk op te bouwen, een Otto motor niet. Rembekrachtiger functioneert verder hetzelfde en moet het vacuum ( onderdruk ) gewoon kunnen vasthouden.

Bovenaan Onderaan