Mijn Octavia heeft nu een kleine 30.000 km op Vredestein Quatrac 3 banden gereden. Uiteraard gebruik ik ze het hele jaar door. Ze zijn echter geen volledige vervanger voor een winterband, maar het is nog altijd stukken beter dan rijden met een standaardband in de winter.
Wat ik wel merk, in ieder geval bij deze band, is dat de waterafvoer tamelijk goed is. Aquaplaning gebeurt nu zelden.
Onlangs heb ik een via VerrassendSkoda een rijvaardigheidstraining gedaan en toen ik bevestigde dat ik één van de deelnemers was met 4 seizoenenbanden onder mijn auto, kreeg ik het advies om bij de oefeningen toch sneller te rijden dan de anderen. Met andere woorden: de grens liggen in zo'n nagebootst scenario wel verder.
Deze banden heb ik destijds gekozen toen de voorbanden op waren en de achterbanden dusdanig waren gecupt dat dit een oorverdovend geluid veroorzaakte. Dat heeft meer te maken met de combinatie Octavia chassis en Bridgestone Potenza's. De huidige Vredestein Quatrac 3's zijn op dat punt een verademing, want ze maken veel minder herrie. Ik laat ze voor de zekerheid, op aanraden van de baanleverancier, wel om de 10-15.000 km van voor naar achteren en vice versa verwisselen, zodat het risico op cuppen wordt verminderd.
Als je niet veel in de sneeuwgebieden, dus op weg naar de skivakantie gaat, is het een te overwegen alternatief. Mocht je echter wel in Duitsland rijden, let er dan wel op dat je 4 seizoenenbanden kiest die door de autoriteiten aldaar als "winterband" worden gezien. Dit is veelal aan het sneeuwvlokje symbool op de band te herkennen.