zwaardere zekering plaatsen, kan dat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

piair1982

Forumguru
Omdat ik iets andere lampen (led met canbuscheck) als dagrijdverlichting heb. Ook omdat de 7,5 a ampere er in zit en eruit klapte bij langer gebruik dagrijdverlichting, wil ik er een 10 a zekering in zetten.
Kan dit ongestraft?

Graag jullie tips.
 

Ronnie

Forumguru
Persoonlijk ben ik er niet zo'n voorstander van, de zekeringen zijn berekend aan de hand van de draaddiameter en de verbruiker welke "erachter hangt", ga je er dus een grotere verbruiker aanhangen, zal de bedrading zich meer opwarmen omdat de zekering het tot 10A toelaat.
Er bestaat dus redelijkerwijze een kans(je) op een draadboombrand.
Het zou probleemloos kunnen wanneer je b.v. de draaddiameter verhoogt naar 1,5 mm2.

(7,5A x 13,4V= zo'n 100 Watt, dat zijn dus beste lampjes!!)
 

pansaebr

Actief lid
Piar1982,

Ik zou het niet doen het wat toch de bedoeling om minder te verbruiken dat de led verlichting er gekomen is is zou eerder de weerstanden van de canbuscheck aanpassen (verhogen in waarde niet te veel ) maar toch dat het stroomverbruik terug bijna gelijk is aan de oude lampen. Indien je het toch doet opletten met de opwarming van de draden.
 

piair1982

Forumguru
Ik denk dat ik dan gewoon weer 7,5 a erin zet.
Overigens viel me nog iets op. De zender ontvangst was vandaag ongeveer gehalveerd. Blijkt dat een van de twee antennes ook meegezekerd is met de dagrijdverlichting.

Pagina 202 instructieboekje fabia. Nr17
 

andrehj

Forumguru
Omdat ik iets andere lampen (led met canbuscheck) als dagrijdverlichting heb. Ook omdat de 7,5 a ampere er in zit en eruit klapte bij langer gebruik dagrijdverlichting, wil ik er een 10 a zekering in zetten.
Kan dit ongestraft? Graag jullie tips.
NEEEEEEE! Elk draadje in jouw auto is precies afgestemd op de maximale stroom die erdoorheen loopt. Dus als je de zekering verandert, wordt het risico op brand zeer groot.
Bovendien omschrijf je zelf al heel duidelijk de oorzaak: Je zit te prutsen met je lampen en hebt nu LED's gekocht die door hun parallel geschakelde weerstond meer stroom verbruiken dan het origineel (was het idee van LED's niet energiebesparing:confused:. Kortom: rommel.
De oplossing is dus simpel. Kiep de rommel weg en monteer weer de originele lampen of koop fatsoenlijke LED's, maar plaats nooit een zwaardere zekering dan het origineel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan