iemand ervaring met RNS look-a-like

EdK

Forumguru
In een eerste oogopslag ziet het er leuk uit !
Maar dan komen er toch een paar vragen naar boven,
hoe is het geregeld met de kaart update's
hoe is het geregeld met eventueele firmware update
Hoe is het met de eventuele stuurbediening geregeld

Voor mij zijn de eerste 2 vragen toch wel erg belangrijk om niet over enkele maanden er achter te komen dat dit het is en er geen enkele ondersteuning verder is

TL@

Forumguru
Kaartupdates en zo zijn geen probleem aangezien het ding kennelijk iGO gebruikt.

De problemen beginnen met de CAN-bus signalen, die ontbreken volledig. In het beste geval werkt het stuur (gedeeltelijk) maar airco en parkeersensoren op het scherm kan je zeker vergeten. Als je dat wilt, zijn er maar 2 opties: Columbus of Zenec NC2010

Bakkertje

Forumguru
Ik vind het er wel gelikt uitzien. Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen, ik vrees dat dit systeem net zo gevoelig is als een echte columbus voor diefstal. Waarschijnlijk komen ze er pas in de auto achter dat het geen echte is en nemen ze hem alsnog mee. Overigens vind ik de meerwaarde van je airco regeling en je parkeersensoren nagenoeg nul, daar zou ik de keuze niet van af laten hangen in ieder geval. De piepjes van de PDC voldoen prima en als ik aan het manoeuvreren ben kijk ik liever uit het raam dan naar m'n radio ;)
Airco staat bij altijd op auto en links en rechts op 20 graden, ik kom daar praktisch nooit aan.
Stuurwielbediening is daarentegen wel handig als het werkt.. Maar dat hebben de meeste leveranciers wel voor mekaar.

Ik heb zelf ook zo'n China RNS erin zitten en bevalt me ERG goed. navigatie draait op Windows CE 6.0 dus iGO, TT, of een ander merk draait prima.

Ik zou hem alleen niet via die site bestellen, maar direct bij een van de fabrikanten. Die van mij komt van Canying (€400 incl. douane), met Skoda groene knoppen, zwart groene achtergrond en Skoda logo bij opstarten (te wijzigen in VW).

Nadelen: Geeft geen zendernamen weer bij voorkeurstations (radio ontvangst is ook iets minder), blijkbaar klinkt de externe mic een beetje hol bij handsfree, en overzetten van het telefoonboek naar radio duurt erg lang

Mijn radio heeft grafische weergave van de parkeersensoren voor en achter, helaas werkt dit alleen met de O2 vanaf modeljaar 2009.

Als je een beetje Duits spreekt moet je echt eens kijken op het forum van China-RNS.com Daar staat alle info

Afgelopen vakantie weer kunnen genieten: iGO Primo voor, 2 schermen achterin met een DivX film :-)

E

Ex-lid 2926

Even gekeken op de site en ziet er veelbelovend uit. Vooral de navigatie die op windows CE draait. Voor dit systeem zijn diverse merken navigatiesoftware beschikbaar. Updates zijn gemakkelijk te verkrijgen en vermoedelijk wat goedkoper dan die voor de RNS systemen.
Alleen jammer dat de Chinezen de RNS modellen zo goed gekopieerd hebben dat hun apparaat ook geen diefstalbeveiliging heeft.

Bakkertje

Forumguru
@weertenaar, die mindere radio ontvangst komt waarschijnlijk doordat het toestel geen 12v door de antennekabel naar de versterker in de antenne stuurt (zogenaamde fantoomvoeding). Dit is op te lossen met een losse module die tussen de radio en de antennekabel geschakeld wordt.

Het ziet er erg gelikt uit allemaal en daarom zou ik bang zijn voor het dievengilde.

Albs

Lid
@weertenaar
Welk model heb je ? De CY-7906 ?
Ik zie op hun site geen bestel-mogelijkheid of ook maar iets van prijzen.
Het lijkt me anders wel een mooi apparaat eigenlijk.

Wat kost zo'n module voor die extra 12v en waar is dat te krijgen ?

Die module is een zogenaamde antenneversterker zover ik heb begrepen. Ook voor de Zenec ZE-NC2010 is zo'n antenneversterker aan tde raden. Kost iets van € 70,- en is bijvoorbeeld hier te verkrijgen: http://www.tomacarparts.nl/, productnummer: 11.1505-30

Wellicht heeft iemand hier op het formum ervaring met een dergelijke versterker? Die dit kan bevestigen.

Falcon

Donateur
Voor een paar tientjes extra zou ik persoonlijk voor de Zenec 2010 gaan. Deze geeft ook ondersteuning voor multifunctioneel stuur en het Maxidot scherm.

Voor een paar tientjes extra zou ik persoonlijk voor de Zenec 2010 gaan.

Volgens mij zit er veel meer dan een paar tientjes verschil tussen de Zenec ZE-NC2010 en een chinese kloon van de columbus. Het verschil is een paar honderd euro. Ondersteuning voor de Zenec zal wel beter geregeld zijn, maar of de software en functionaliteit veel beter is dan van een kloon zou ik niet durven zeggen.

Falcon

Donateur
Klopt, maar dat is niet de 2010. Deze sluit in mijn optiek het beste aan op de Octavia. Correct me when I am wrong ;)

Sorry voor de late reactie. Ik heb de CY-7088 (maar dan voor Skoda) en inclusief vrijwel alle opties (behalve TMC) was ik ongeveer €400,- kwijt. Daar kwam van de douane nog €50,- bij. En ik had dus een extra CAN-module nodig om hem op mijn soundsystem aan te sluiten (€100,-). Antenneversterker is niet nodig, er zit een FAKRA aansluiting op de radio, waardoor de ingebouwde antenneversterker van Skoda gewoon werkt.
De CAN-module is alleen nodig als je het Skoda soundsystem hebt met versterker onder de bestuurdersstoel en 12 luidsprekers.

Bestellen gaat via een gmail adres (dat doen de meeste Chinese bedrijven) of via canying@cncanying.com. Je kunt aan Fanny doorgeven welk type en welke opties je wilt en dan krijg je een prijslijst, of je kunt meteen een prijslijst vragen.

Albs

Lid
Ik heb inmiddels ook gemaild met Fanny en die geeft voor de CY-7088 een prijs van € 285,- en € 70,- verzendkosten.
Tja, ik zit nog in twijfel ......

Ik twijfel ook enorm. Scheelt een hoop geld t.o.v. Columbus en Zenec ZE-2010. Weet iemand hoe de betaling loopt en evenuele support? Is er een leverancier in Nederland bijvoorbeeld?

Bovenaan Onderaan