bye, bye, zwaai, zwaai, Daihatsu stopt in Europa

Hetzer

Forumguru
Ik ben er niet rouwig om, ze voegen niets toe aan het staartbeeld

Daihatsu stopt in 2013 met de verkoop van auto's in Europa.
Het dochterbedrijf van Toyota is niet meer opgewassen tegen de concurrentie op de Europese markt.
Ook de aanhoudend dure Japanse Yen speelt het Japanse concern parten.

Daihatsu staat bekend om het kleine type auto.
In Nederland is het bedrijf sinds 1978 actief, in totaal zijn hier meer dan 200.000 Daihatsu's verkocht.
Wat ook meespeelt om uit Europa te vertrekken, zijn de strenge Europese veiligheids- en milieu-eisen.
Om daaraan te voldoen, moet het concern veel geld investeren in onderzoek en ontwikkeling.

Mensen die in een Daihatsu rijden, hoeven zich geen zorgen te maken, meldde het bedrijf.
De levering van onderdelen aan de Nederlandse markt, alsook andere service-activiteiten gaan gewoon door.

Michel

Forumguru
Dit ben ik niet met je eens. Mijn eerste twee auto's waren van het merk Daihatsu. Met name de Charade die tussen 1987 en 1993 werd gebouwd was een prima auto om te zien. Helaas heeft het merk het naar mijn mening teveel laten afweten door allerhande rare uitvoeringen nadien te gaan bouwen, die relatief weinig succesvol waren. Daarnaast werd er dermate veel gefocust op het gewicht dat de term "koekblik" gerechtvaardigd was bij de latere uitvoeringen. De Sirion van de eerste generatie was een leuk autootje, maar was teveel als kleinere auto gebouwd en daarmee geen waardig opvolger van de suffe Charade die tussen 1993 en 1998 werd gebouwd. Die Sirion was tevens te licht gebouwd, waardoor mijn exemplaar al gauw vol zat met allerlei pitten en deuken, zo dun was het plaatwerk.

Wat ik wel altijd een voordeel heb gevonden van Daihatsu is dat het "echte" Japanners zijn en dus niet elders in Europa of in India worden geassembleerd. Ook al was de afwerking niet altijd even geweldig, je kon en kan er vanuit gaan dat er bijna nooit iets stuk aan zou gaan. Toch jammer dat zo'n merk van de Nederlandse markt verdwijnt, want zij waren ook de eerste die een 1.0 liter 3 cilinder met turbo leverde die 101 PK ophoestte. Daarnaast waren zij ook de eerste die een driecilinder dieselmotor op de markt brachten. Hierop heeft het VAG concern zeker geen patent, ook al leverde ze tot voor kort nog een 1.2 driecilinder dieselmotor.

Jammer dat dit merk verdwijnt, maar ze zijn helaas te duur geworden door de dure Yen waardoor ze niet goed kunnen concurreren met het aanbod uit bijvoorbeeld Korea.

Wasmachineman

Forumguru
Wij hadden een Terios 4x4. Beetje smal maar wel een lekker motorgeluid hoor. Als je buiten stond leek het alsof er een zwaardere motor aan het werk was maar het was een 1.3 slechts. Verkocht via Marktplaats en toen een Fiat Panda gekocht omdat die aanzienlijk zuiniger, nieuwer, stiller en goedkoper in onderhoud was!

sitechris

Donateur
Daihatsu, Toyota, Nissan etc etc. Op een uitzondering na (GT-R, 370Z) vind ik al die Jappenbakken vooral saai, onaantrekkelijk en grauw. Maw....ik ga ze niet missen. Toyota next? Das pas echt een rukmerk.

Hetzer

Forumguru
Nou nog een jaartje afzien en dan zijn we eindelijk van die Jappenbakken af
Dit gedrocht blijft ons gespaard, intro na 2013

kst21.jpg
mijn lieve hemel !!!!!!!

van_der_P

Senior Member
Ik vind het wel een apart ding.
Het getuig van durf om zoiets in de markt te zetten.
Als dat zou gebeuren denk ik niet dat er veel van verkocht worden. Een klassieker van de toekomst ?

sitechris

Donateur
Ik denk ook dat in de toekomst een dergelijke auto weinig liefhebbers zal krijgen. Dus meer een gevalletje epic fail als je het mij vraagt.

E

Ex-lid 2926

Ik vind het wel jammer dat Daihatsu verdwijnt. Ik heb van 1992 tot 1995 in een Daihatsu Applause gereden (nieuw gekocht) Een prima auto met veel ruimte, een voor die tijd beresterke 1.6 motor en helemaal probleemloos. En voor mij belangrijk, een goede caravantrekker. Ik woonde destijd in een dorp met één merkdealer. Daihatsu dus. Het halve dorp reed in zo'n auto. De auto's waren gewoon goed en de dealer was perfect. Alleen kreeg Daihatsu het een beetje in z'n bol en moesten de kleine dealers het veld ruimen voor grote dealerbedrijven in grote plaatsen. En toen was het ook gebeurd met de goede verkoopcijfers. Daihatsu bouwde ook erg onderscheidende auto's, denk aan de snelle Charades met turbomotor, de kleine 3 cilinder turbodiesels in de Charade (vlot en superzuinig, z'n tijd ver vooruit) En wat te denken van de Feroza, in mijn ogen de voorloper van de huidige kleine SUV's en de stoere Rocky.
En niet te vergeten de mini cabrio Copen. De huidige Cuore is een geweldige auto in het A segment. Met dezelfde 3 cilinder als in de Aygo, C1 en 107, maar met een enorme binnenruimte. Meer beenruimte op de achterbank dan in de meeste auto's uit de Golf klasse. Door de productie in Japan met de dure yen helaas te duur geworden.
En saai vind ik de Japanse merken op dit moment allerminst. De meeste merken hebben wel een paar lekker aparte en onderscheidende modellen in het gamma.
Zo zie je maar hoe smaken verschillen. Zelf vind ik bijvoorbeeld Audi het toonbeeld van saaiheid. Alle types zien er hetzelfde uit en op de weg zie je ze ook meestal in de saaie grijstinten of in het zwart. Daarom vind ik het ook zo jammer dat de neuzen van de nieuwe VW's zo op elkaar lijken. Merkidentiteit is mooi, maar het moet niet te ver doorgevoerd worden.

Fabia

† In Memoriam
Dat was zeker een gaaf bakkie. Ik heb een Swift GTI gehad uit die tijd want ik durfde die GTTI niet te kopen. Ik was een beetje bang dat de driecilinder met turbo al dat geweld op langere termijn niet aankon.

WouterO2C

Actief lid
Toyota next? Das pas echt een rukmerk.

Toyota een rukmerk??? Is toevallig wel de grootse autoproducent ter wereld. Bovendien staat ze al jaren bekend om hun betrouwbaarheid en vooruitstrevende techniek. Enige wat je ervan kan zeggen is dat ze bepaald niet opwindend zijn qua uiterlijk (net als de daihatsu dus).

Edit typos

E

Ex-lid 2926

Kijk, dit zijn nog eens leuke discussies op een forum. Zoveel verschillende smaken en voorkeuren. Daarom is het gelukkig ook niet saai op de Nederlandse wegen. Daarom vind ik het ook jammer dat er automerken verdwijnen. Daihatsu had van mij dus mogen blijven. Maar door de steeds strakkere touwtjes die moeder Toyota heeft aangetrokken (lees geen concurrentie uit eigen huis) is het voor dit merk in West Europa gedaan. En Saab was natuurlijk ook een prachtmerk. En als GM nu eens met Saab hetzelfde had gedaan als VW vroeger met Audi, dan hadden we nu nog een mooi Zweeds "premium" merk gehad. Nu vind ik premium nog steeds een beetje gebakken lucht, maar een merk met deze kwalificatie verkoopt nog altijd goed.

peperskoda

Forumguru
Ik vind het wél erg jammer dat Daihatsu besloten heeft geen voertuigen meer te verkopen in Europa. Het waren fantastische doordachte auto's. Niet ontworpen om de mooiste te zijn maar wel door en door praktisch en in het segment waar Daihatsu de laatste jaren hoofdzakelijk aanwezig was is dat wel één van de redenen om zo'n auto te kopen. Helaas werd de Yen te duur voor de export en mocht Daihatsu van moeder Toyota niet buiten Japan produceren hoewel er in India een prima productiefaciliteit aanwezig is waar DAihatsu auto's bouwt voor de plaatselijke markt en waar ruimte was om ook voor Europa auto's te produceren.
Over enige tijd gaat Toyota geen eigen kleine auto's meer ontwikkelen, dat laat ze aan Daihatsu over, Toyota gaat dan die producten onder de merken Toyota en/of Subaru verkopen. Gelukkig zit er nog heel veel Daihatsu in mijn Toyota Yaris(jawel mijn tweede is zo'n door sommigen verfoeide Jap....) en daar kan ik alleen maar blij om zijn. Vele malen betrouwbaarder als Europese merken, zelfs betrouwbaarder als een Skoda(...........)

CharlesTucker

Forumguru
Eens. Exactly my point. Niets is geestdodender als een ritje in een avensis, auris etc
Ach, het maar net waar je voorkeuren liggen. Ik heb een aantal jaren geleden eens een proefrit gemaakt in een Avensis, het vorige model. Als je voor dynamiek en baanbrekend design kiest, vooral niet kopen dat ding. Gaat je voorkeur meer uit naar comfortabel en relaxed afstanden cruisen, wereldauto in mijn opinie. Ik heb indertijd ook eens een plaatje van het dashboard aan een Japanse Toyota engineer laten zien, die herkende het alleen in tweede instantie aan het logo als iets van hen. "Wat is dat voor saaie bak?", was zijn eerste reactie.

Bovenaan Onderaan