Eerste ervaringen met de Fabia Scout 1.2 TSI

De Scout nu 10 dagen in het bezit en inmiddels 1200 km met veel plezier afgelegd.
Het klinkt misschien wat ongeloofwaardig maar eigenlijk zijn er geen echte negatieve zaken te melden over de auto.
Bij de eerste tankbeurt nog wel even schrikken van het verbruik (1:13) viel mij een beetje tegen maar naar mate de km vorderen word hij steeds zuiniger en zit nu zo rond de 1:16.
Ik denk dat de tank bij aflevering niet zo vol zat als dat ik hem heb volgetankt en ik verdenk het motormanagement er van dat deze in de eerste paar honderd km rijker staat afgesteld voor een beter inlopen van de motor, op zich niets mis mee.

De TSI draait mooi rond en pakt heerlijk soepel op en laat zich ook afwurgen tot 1200 toeren om daarna zonder morren weer heerlijk soepel op te pakken .
Je kunt er heerlijk rustig en schakellui meer rond toeren maar desgewenst ook pittig mee optrekken (nog even rustig tot hij echt is ingereden ).
Verder viel mij op dat het motor geluid (bij acceleratie) aan de bestuurderszijde veel duidelijker hoorbaar is dan aan de passagierskant.
Dit laatste zou van mij iets minder mogen maar het is niet storend en eenmaal op snelheid is het motortje heerlijk stil.

De Scout is duidelijk stugger dan mij Berlingo was maar ik vind het prettig zo en nog steeds comfortabel.
Het voelt allemaal lekker degelijk en kraakvrij aan, dat was met mijn Berlingo wel anders!
Een goed contact met de weg (zelfs met de smalle en hoge winterbanden) en het sturen is mede door het sportstuur een heerlijk gevoel en lekker direct.
De sportstoelen bevallen prima (ook op langere ritten) en geven lekker veel steun.
Maxi dot is uitgebreid en informatief en ik betrap me er regelmatig op dat ik daar mee bezig ben in plaats van op de weg te letten.

Verder vallen in positieve zin op de geluidskwaliteit, mogelijkheden en het bedieningsgemak (zonder bediening op het stuur) van de radio cd speler.
Deze heb ik uitgebreid met een harddisk 320 Gb met Mp3 die netjes in het kastje past naast de MDI aansluiting.

Algehele (voorlopige) conclusie is dan ook dat ik zeer tevreden ben over de Scout met deze motorisering en zijn (optische) avontuurlijke uiterlijk.
Het is elke dag een genot is om er mee op pad te zijn en het geeft mij het gevoel dat ik in een auto van een hogere klasse rijd.

Over een weekje gaat de Scout de Autobahn verkennen… is kijken hoe hij zich daar gedraagt en wat dit voor gevolgen heeft voor het verbruik.

Inmiddels bijna 2900 km op de teller waarvan de laatste 900 autobahn km.
De Scout eens flink op zijn staart getrapt (voor zover het nog mogelijk is in Duitsland) en na lang uitpersen (tot 160 gaat het vlotjes) er 181 (echte GPS) km uitgeperst in zijn 5, dit is 186 km op de teller.
Meting was op een vlakke weg, met winterbanden bij 4°C, met 1 persoon en 50 kg bagage en dat valt mij niet tegen voor een 86 pk.
Verbruik bij deze snelheid (plankgas in 5) is 1:6.4.
Ik weet niet of er in 4 meer in zit maar ik verwacht het eigenlijk niet, het toerental gaat dan flink omhoog en zit je al boven het toerental waar het max. vermogen vrij komt.
Wat mij opvalt is de lange slag van het gaspedaal, voor mijn gevoel zit ik pas op 1/3 van de slag en dan rij je 160 km.
Het toerental bij 181 is 4300 toeren in zijn 5 en dat loopt dus heerlijk rustig.
Gemiddeld was het verbruik op de snelwegrit bij gemiddeld 140 km ongeveer 1:13
Wegligging blijft lekker stabiel ook op hoge snelheid.
Ook nog een klein stukje bergweggetjes gepakt en ook daar blijft de motor lekker soepel zijn werk doen zonder dat je veel hoeft te schakelen.
Ik had nog niet eerder ESP maar heb geen spijt dat ik het heb genomen, leuke ervaring om op een gladde helling flink gas te geven en het gas gelost word tot net genoeg slip om toch lekker vlot naar boven te komen.
De stoelen bevallen ook op lange ritten nog steeds prima, echt een aanrader.

Hetzer

Forumguru
Goed om te horen dat je Scout bevalt!!
Heb je geen nieuwe foto's geschoten onderweg?

Nee, dat is er eigenlijk bij ingeschoten.
Het was een zakelijk tripje dus niet veel tijd voor mooie foto momentjes, wel lekker genoten van de reis!!
Zal binnenkort eens wat mooie plaatjes schieten en deze op het forum plaatsen, effe een mooi zonnig momentje afwachten
P.S. Ik las dat je needle sweep werkt? mooi he, ik heb het ook net geactiveerd:super:

Mooie auto! Het leuk om te lezen dat hij je goed bevalt. Ik wens je nog veel plezier met je mooie bolide.

EdK

Forumguru
ten eerste gefeli met je wagen en redelijk wat extra dingen erop en eromheen !
Maar de avatar foto klopt zeker niet ?
want zie in je handtekening Cappucino Beige staan en volgens mij is die in je avatar toch redelijk groen
Of ben ik spontaan kleurenblind geworden ?

Foto's zijn gemaakt bij de dealer bij de aflevering, stond daar onder neonverlichting vandaar de vreemde groene gloed.
Er staan nog meer foto's in mijn album waarbij de kleur beter tot zijn recht komt, maar zal binnenkort foto's maken bij daglicht voor een goede kleurweergave

EdK

Forumguru
ahhh neon verlichting en dus niet de 900 serie van philips er in !
Ja dan krijg je een verkleurd beeld van de ware kleur !
Snap wat dat betreft niet dat dealers niet in de showroom de daglicht buizen in hun TL armaturen draaien !
Dan tonen ze ook in de showroom de ware kleur, in drukkerijen gebruiken ze die buizen ook naar volle tevredenheid en de meerkosten zijn het echt niet !

Maar goed ontopic zal een in je album kijken en wacht de daglicht foto's af !
Veel plezier met het genieten van je nieuwe wagen.

Tdjee

Banned
Waarom heb je voor de scout gekozen en niet voor een andere skoda combi? Alleen zijn externe uiterlijk, of zijn er andere zaken die je keuze hebben beïnvloed?
Vind hem absoluut niet lelijk, maar de neus van de andere combi's met de bredere mistlampen zijn mooier. Puur mijn eigen smaak hoor en gelukkig smaken verschillen, anders wordt het saai!
De huidige fabia I die ik nu heb, geeft het gevoel wat te zweven bij hoge snelheid en de stabiliteit wordt zeker minder. Had jij dit niet met 181 km/u?
Goed om weer een positief verhaal te horen over een Fabia. Laat de foto's en de nieuwe updates maar komen...
Veilige kilometers!

Voornamelijk op zijn externe uiterlijk inderdaad en ik vind het ook wel leuk om in een uitvoering rond te rijden die niet bepaald veel voor komt.
De breede mistlampen van de andere combi's zijn inderdaad best mooi en staan hem goed maar ik vond het uiterlijk van de Scout wat stoerder en oogt ook wat breeder dan de andere combi's.
In de verhouding tussen de hoogte en lengte van de combi vind ik hem vrij smal en dat effect is bij de Scout wat minder.
Verder vind ik het ook een voordeel i.g.v. van kleine aanvaringen voor of achter het effet op ongespoten kunstof minder zichtbaar dan wanneer er lakschade is.
Ik vond de stabilitiet op hoge snelheid nog prima, wel zijn de nu gemonteerde winterbanden wat zoekerig maar ik kreeg er geen beanstigend gevoel bij.
Alles zal met de montage van de orginele 205/45 nog wel wat steviger en stabiler aan gaan voelen.

Tdjee

Banned
Dank voor je respons, mij geheel duidelijk. Hoop alleen niet dat je van plan was schade te rijden:laugh:. De orginele bredere band zal hem inderdaad alleen maar degelijker maken qua stuur vastheid door de hardere compound.
Ik heb er inderdaad nog geen één zien rijden, dus het wordt er geen uit duizenden, zoals mijn bestelde greenline.
Veel lakschade vrije kilometers.

Eindelijk de tijd gehad om wat plaatjes te schieten echt daglicht kan je het niet noemen maar met een net ondergaand zonnetje.

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek om niet de gehele voorgaande post te QUOTEN ,alvast bedankt, MVG [/MODERATORBREAK]

WillemJan

Forumguru
@vstromjuan: mooie foto's! Als ik het zo bekijk heb ik spijt dat ik niet voor een RS heb gekozen... Vooral de zwarte lijst onderaan vind ik mooi.

Fabia

† In Memoriam
Mooie kleurencombinatie met het zwarte plastiek. Je zal 'm weinig tegenkomen in het wild.

Nou, vanaf volgende week vrijdag kom je nog zo'n capuccino beige scout in het wild tegen.... Dan wordt die van ons eindelijk geleverd :super:

Hoi Scoutje,

wordt dat een hatchback of een combi? de laatste zie je al meer de hatchback heb ik nog niet eerder gezien. Overigens was ik bij de dealer en daar stond de combi in de showroom maar om nu te zeggen dat die heel veel meer bagageruimte had? Het viel me ontzettend mee hoeveel bagageruimte de hatchback had. Er kunnen met gemak een laptop, een kofffer, twee grote tassen en nog wat kleine tasjes in, dus wat dat betreft heb ik totaal geen klagen. Ik had hem gekocht met het oog op de hondensport, ik wilde in ieder geval ruimte voor één à twee grote honden (herders) en daarnaast nog wat spullen voor als je wedstrijd loopt. Welnu dat is geen enkel probleem met de banken omhoog en als je die omlaag doet heb je helemaal een grote ruimte, dus een echte "aanrader".

Bovenaan Onderaan