Heeft onderhandelen zin?

Ik ben op dit moment offertes bij leasebedrijven aan het aanvragen voor een Octavia Combi.

Van de Skoda dealer in Amsterdam S-Point begreep ik dat leasebedrijven de auto's centraal via PON inkopen en dat ze dus weinig met de prijs kunnen doen. Klopt dat?

Heeft het in dat geval zin om bij een andere dealer langs te gaan voor een offerte?

Captain Hook

Forumguru
Begrijp de vraag eigenlijk niet zo goed.
Bij een leaseauto onderhandel je toch niet over de prijs met de garage? Dat doet (of heeft al gedaan) de leasemij.

Je zou hooguit kunnen 'regelen' dat als jij kunt vastleggen dat de auto bij die specifieke dealer geregeld wordt je bepaalde extra's krijgt. Maar meestal zijn ze daar ook niet echt scheutig mee.

De precieze configuratie van je auto is toch een kwestie van de afspraak tussen jou, je werkgever en de leasemij? Hoever mag/kun je gaan met het beschikbare budget.

En vergeet ook niet de condities van een eventuele afkoop- c.q. oprotregeling mocht je het leasecontract niet uitdienen.

Vaak willen dealers een auto graag leveren en doen ze daarom iets van de prijs af of gratis opties.

Ik wil dan met de offerte van de dealer naar de leasemij om te kijken of het goedkoper wordt wanneer zij de auto bij mijn voorkeursdealer aanschaffen.

Skoda dealer gaf echter aan dat dit geen zin heeft omdat Skoda altijd via centraal punt wordt ingekocht. (PON?)

Volgens mij werkt dat dus bij andere merken anders.

Ligt denk ik aan de leasemaatschappij.

Ik kan bij mijn leasemaatschappij gewoon zeggen dat ik hem bij dealer x besteld wil hebben.

Enige onderhandeling die jij als Lessee ( berijder ) kan uitvoeren is via je wagenparkbeheerder of rechtstreeks met de leasemaatschappij.

Alle PON gerelateerde auto's worden direct besteld bij PON en bij vooraf geselecteerde dealers uitgeleverd, hier kan een prijsverschil inzitten als je hem bij een voorkeursdealer laat afleveren.

Vergelijk maandbedragen ten alle tijden op looptijd/kilometers en nog belangrijker op de afrekening op looptijd/prijs per kilometer bij inlevering, vaak lijkt het aan de voorkant goedkoop maar wordt je na afloop geconfronteert met hoge kosten.

Succes met je keuze!

jalex_h

Forumguru
Zelf heb ik net een lease-Superb besteld. Hiervoor heb ik bij diverse maatschappijen offertes opgevraagd en ja, bij een gelijk leasepakket zaten er forse verschillen in de prijs.

De offerte's zijn zowel bij algemene leasemaatschappijen als aan Skoda-dealers gerelateerde leasemaatschappijen. Voor alle duidelijkheid, hiermee bedoel ik dus niet Skoda-lease. Of die hun auto's direct bij Pon bestellen?
Algemene leasemaatschappijen maken in hun prijs vaak onderscheid tussen levering door voorkeursdealer en levering door een dealer die door de leasemaatschappij is uitgekozen. De delaergerelateerde maatschappijen (uiteraard) niet.
En wat Vincent84 zegt, klopt ook.
En ja, er valt over prijzen met leasemaatschappijen te onderhandelen.

Overigens: Let ook op de voorwaarden die de leasemaatschappij hanteerd om te mogen "hercalculeren" of de prijs mogen aanpassen. Bij sommigen ben je al heel snel aan de beurt of zijn de criteria wel heel vaag of eenzijdig.
Niet elke leasemaatschappij is daar direct duidelijk in en bij sommigen moest ik flink zeuren om ze krijgen.

Bovenaan Onderaan