xenon lamp in halogeen projectorlamp Fabia greenline

zijn er al mensen die hun halogeenprojectorlamp hebben vervangen voor een xenonlamp? Heb begrepen dat dit mogelijk is.. Zo ja welke heb je dan en wat waren de kosten hiervan!

Ook heb ik vernomen dat dit weer mag en dat de regels hiervoor wat versoepeld zijn.

bobby45

Actief lid
niet echt nodig

als er een paar goede h7 pitten in komen zie bijna net zo ver.

ga je alles vervangen dus niet de lampjes dan is het kost baar en zal je en nw type goedkeuring nodig hebben:407:

darkprojectx

Forumguru
Hier gaan ff wat dingen door elkaar,

Je hebt een koplamp met of zonder projectorlens,
en je hebt een halogeenlamp of xenonlamp.

Een halogeenprojectorlamp bestaat niet

Je mag inderdaad in koplampen die geen projectorlens hebben weer de halogeenlamp verwijderen en xenon plaatsen.

In de koplampen met projectorlens mag je ook zowel halogeen als xenon plaatsen.

Zelf heb ik een setje van Pilot, hiervan moet je dan wel vanwege canbus in de auto de PRO LINE conversie set kopen. Koste toenertijd (1,5 jaar geleden ongeveer) rond de 190 euro.

LenK

Forumguru
@Supercows: dat setje dat je noemt is voor vrachtwagens. 24volt
En 10-12k dat is wel heel erg voor Sjonnies.

Gerke

Forumguru
En hoe ga je dan je koplampsproeiers regelen?

Allemaal leuk en aardig dat het kan in de koplampen, je bent verplicht om dan koplampsproeiers te plaatsen, en dat is standaard niet mogelijk ;)

En hoe ga je dan je koplampsproeiers regelen?

Allemaal leuk en aardig dat het kan in de koplampen, je bent verplicht om dan koplampsproeiers te plaatsen, en dat is standaard niet mogelijk ;)

Volgens mij hoeft dit niet meer.. Zie

Wetgeving Xenon

Aangepaste wetgeving per 1-10-2009:

Xenonverlichting toegestaan

Vanaf vandaag is het niet meer strafbaar om met een motorvoertuig te rijden waarvan

de codering van de lichtarmatuur niet in overeenstemming is met de voor die armatuur

bestemde lamp (art. 5.*55 Rv).

Feitcode N 553 is per 1 oktober 2009 te vervallen.

Het gaat hierbij met name om Xenonlampen die later zijn ingebouwd waardoor de

codering van de lamp niet overeenkomt met Xenon. Jonge automobilisten die het

nodige aan hun auto aanpassen bouwen de verlichting nogal eens om naar

Xenonverlichting.

Kan er dan helemaal niet meer worden opgetreden? Ja, natuurlijk wel, maar nu

alleen nog voor verblinde verlichting.

www.politiekenneisnet.nl

LOL die 10K en 12 K was meer een vraag, denk zelf aan 6000K

Gerke

Forumguru
Voor auto's van na 1 september 2008 geldt nog steeds dat er een wiswas-installatie verplicht is bij Xenonverlichting ;)

Je mag het van mij proberen, maar ik geloof dat een boete voor foute verlichting 210 euro is op dit moment.

Ga toch binnenkort een Pilot pro line duo inbouwen. Zie wel weer verder dan.
Ze controleren nergens op en Xenon is goed licht in auto.

Over andere halogeen, 55 watt blijft 55 watt. kan klein beetje schelen maar geen bergen!

Zodra ik hem heb gaat het er ook gelijk in.
Heerlijke combinatie met die projectorlampen.
Wel even de koplamphoogte na inbouwen laten nakijken en controleren of het lichtbeeld nog klopt. Sommige kwalitatief uitermaat teleurstellende setjes geven een verkeerd lichtbeeld dus hinderlijk.
Vingers kruisen en hopen dat je er niet mee aangehouden wordt.
Met de eerstvolgende APK (die met een nieuwe nog heel lang duurt) gewoon ff terug bouwen naar origineel.
Zou wel zo wit mogelijk kiezen.....

En nee... wil niemand aanzetten tot illegale praktijken maar als je het doet, doe het dan met verstand :laugh:

Zodra ik hem heb gaat het er ook gelijk in.
Heerlijke combinatie met die projectorlampen.
Wel even de koplamphoogte na inbouwen laten nakijken en controleren of het lichtbeeld nog klopt. Sommige kwalitatief uitermaat teleurstellende setjes geven een verkeerd lichtbeeld dus hinderlijk.
Vingers kruisen en hopen dat je er niet mee aangehouden wordt.
Met de eerstvolgende APK (die met een nieuwe nog heel lang duurt) gewoon ff terug bouwen naar origineel.
Zou wel zo wit mogelijk kiezen.....

En nee... wil niemand aanzetten tot illegale praktijken maar als je het doet, doe het dan met verstand ;)

piair1982

Forumguru
is het mogelijk achteraf de hoogte regeling in te bouwen in de fabia? Ook met betrekking tot het in de canbus boord computer in programmeren. Want mijn f2 fl heeft straks de wis-was installatie al voor de koplampen.

NielsW

Lid
Heb dat filmpje gezien met die Clio.
Fijn licht voor de bestuurder maar irritant licht voor de andere automobilisten.

Heb dat filmpje gezien met die Clio.
Fijn licht voor de bestuurder maar irritant licht voor de andere automobilisten.

Eens maar dat is enkel omdat hij een oude koplamp heeft, een reflector dus, ik ben het met je eens dat dat zeer irritant is.. het filmpje ging me ook meer om de felheid en de kleurtemperatuur..

In onze fabia zal het lichtbeeld heel anders zijn wegens de projectie koplampen.
(ook orginele xenon setjes gebruiken zo'n lens)

Dealer heeft bevestigd dat mijn auto er eind deze maand zal zijn, ik zal dan direct een impressie geven van deze lampen.

Dat is inderdaad een betere combi met de greenline :)
Echter wordt er tot max 20 % energie bespaart, dus minder watt opgenomen?
Krijg je dan niet weer gezeur met de canbus die voelt dat er te weinig vermogen opgenomen wordt en dus denkt dat er een lamp uitgevallen is?

Hoeveel watt verbruiken ze eigenlijk tov de standaard lampen?

Bovenaan Onderaan