Euro 95/98 , E10

hekko

Lid
Ha forum,

We gaan morgen op vakantie, maar misschien weet iemand dit: ik las dat je beter geen E10 kan tanken in frankrijk. Dan liever Euro 98. Maar dat is loodhoudende benzine. Kan dat wel in mijn Octavia 1.6? Ik heb wel eens gehoord dat dat heel slecht is voor je katalysator?

Roel

Lid
Euro 98 loodhoudend? Ik dacht het niet.
Je kunt volgens mij in Frankrijk gewoon overal Euro 95 tanken.

FredV

Banned
Kunnen die Franse auto's daar wel tegen dan?
Citaat uit het anwb-verhaal:
'Er zijn fabrikanten die nog uitvoerig aan het testen zijn en tot die tijd geen risico willen nemen en aanraden geen E10 te tanken, maar er zijn ook fabrikanten die de enkele pechgevallen voor lief nemen en een gunstig advies geven. In de laatste groep vallen met name de Franse merken.'

Blijkbaar dus JA!

hekko

Lid
thanks voor de snelle replies allen! ik dacht dat 98 loodhoudend was, maar kennelijk niet dus.

Race Eend

Forumguru
Benzine is in het buitenland vaak al goedkoper dan in NL, bovendien moet de auto flink presteren vaak, door bepakking/belading/hoge temperaturen.

Lekker euro 98 tanken dus (en natuurlijk is dat ongelode benzine).

Gieliovd

Forumguru
Ook onder bepakking en zwaardere belasting gaan standaard motoren echt niet zomaar pingelen, ik vind dan ook 98 t.o.v. 95 echt onzin.

Ik zou er persoonlijk gewoon 95 in kieperen en als E10 goedkoper is dan gaat dat erin. In Noorwegen hadden ze E85 maar dat gaat me te ver haha.

Overigens worden er geen loodhoudende brandstoffen meer verkocht. Dat kan inderdaad niet meer in je wagen vanwege onder andere je totalisator.

Fijne vakantie :)

FredV

Banned
als E10 goedkoper is dan gaat dat erin.

Als die bio-ethanol voor je motor GEEN probleem is, dan is dat een goede oplossing.
Maar aangezien fabrikanten nog steeds huiverig zijn, (behalve de franse) pas ik nog even en neem ik gewoon 95.
Als je heel veel prestaties van je motor vergt, dan is 98 race die in duitsland wordt verkocht een optie.
En met mijn motorisatie hou ik t op 95.

Gieliovd

Forumguru
Ze zijn huiverig vanwege eventuele aantasting van brandstofleidingen en andere kunststoffen.

Sowieso met E10 zal dat wel meevallen.

Een atmosferische 1.6 heeft naar mijn idee echt geen 98 nodig, ook niet onder hogere belasting op vakantie. Kijk als we naar een getunede 1.8TSI gaan kijken dan geef ik je gelijk.

Het is geen raketwetenschap. Je laat wat in je cilinders spuiten en er komt een vonkje bij. Alles wordt geregeld door je computer en hij loopt gewoon door.

FredV

Banned
Kijk als we naar een getunede 1.8TSI gaan kijken dan geef ik je gelijk.

Het is geen raketwetenschap. Je laat wat in je cilinders spuiten en er komt een vonkje bij. Alles wordt geregeld door je computer en hij loopt gewoon door.
Precies, en met al die sensoren die de motorknock onder controle houden, is het pingelgevaar nihil, zelfs bij mindere kwaliteit benzine.

Begrijp ik ook uit je tekst dat als je je auto laat chiptunen, je dan voortaan hoger octaan benzine/diesel moet tanken?

Gieliovd

Forumguru
Diesel komt sowieso niet zo nauw en daar zijn geen verschillen (heet cetaangetal overigens), tja... "V-Power diesel" als je erin gelooft.

Je MOET niets maar als je je motor laat tunen (turbogeladen) dan is hoger octaan wel aangeraden zodat er meer uitgehaald kan worden. Hogere druk dus meer risico op zelfontbranding etc. Hogere compressie realiseren is een goede manier van tunen, maar als je die compressie verhoogd dan wil de brandstof dus gaan ontbranden, dat wil je niet, dus hoger octaan.

In de race wereld voegen ze zelfs nog wat toe aan de brandstof.

Race Eend

Forumguru
Een standaard 1.8-20VT en bv een 2.0 FSI (non turbo) op euro 95, staan al op de knok/pingel sensoren bij te corrigeren om pingelen te voorkomen, maakt uiteraard niet uit, hij kan 12 tot 15 graden wegregelen (maar het kost je uiteraard wat vermogen). Hoe meer km-ers een motor gelopen heeft en hoe ouder de katalysator is, hoe meer de pingelsensoren moeten ingrijpen, zeker als hij langdurig stevig moet presteren (2.0 FSI met caravan in de bergen bv).

Ik zeg ook niet dat 95 niet getankt kan worden, echter als er twijfel is of je auto goed gaat lopen op E10 en/of als je twijfelt bij een pomp of het E10 of gewone 95 is, dan kun je beter 98 tanken. Niets is vervelender dan stilvallen tijdens je vakantie.

Overigens;
Die vreselijke hollandse zuinigheid is nu net waarom wij in Nederland bijna geen 98 meer kunnen krijgen en de slechtste (98) branstof van heel west europa hebben.

cvegreen

Forumguru
Mijn F1 mocht enkel 95 hebben . Maar dat was dan ook maar een 1.2 HTP die een fijne motor was . Dat scheelt ook aan de pomp dat de 95 goedkoper is dan de 98 .

LenK

Forumguru
Overigens;
Die vreselijke hollandse zuinigheid is nu net waarom wij in Nederland bijna geen 98 meer kunnen krijgen en de slechtste (98) branstof van heel west europa hebben.
RON91 was hier anders ook snel verdwenen ondanks dat het goedkoop was.
Degenen die graag RON98 tanken die stoppen er nu wel VPower, Excellium en zo in. En als je auto goed loopt op Euro 95 waarom zou je dan 9ct per liter meer uitgeven?

FredV

Banned
Mijn F1 mocht enkel 95 hebben.
Ik dacht dat je altijd ook hoger mag tanken, dus wel 98 als je motor 95 vraagt, maar niet andersom, dus NOOIT 91 als je 95 moet hebben.
Maar inderdaad, waarom 9 ct meer uitgeven.
Is het verbruik meetbaar lager door VPower of Ultimate te gebruiken?
En zo ja, weegt dat dan op tegen de meerpwijs, m.a.w. bespaar je op je brandstofkosten?

Gieliovd

Forumguru
Vreselijke Hollandse zuinigheid, tja... discutabel feit.

Heb je er wel eens bij stilgestaan dat wij misschien wel de hoogste brandstofprijs in heel Europa hebben? Of het zo is kan ik niet zeggen maar we zullen zeker in de top X zitten.

Dus ja... die 9 cent (ik lees net) is toch weer gemiddeld 6% meerprijs. Als je dus 30.000 km per jaar rijdt scheelt dat toch centen.

Ik ben niet zo'n fan van hoge brandstofprijzen omdat ik het niet echt geloof dat mensen daarom zo zeer minder gaan rijden. Ze moeten toch te werk.... En die OV bij ons, pff..

@Chris: jouw 1.2HTP mocht van alles hebben, maar 95 is het minimum dan geweest.

Bovenaan Onderaan