Een standaard 1.8-20VT en bv een 2.0 FSI (non turbo) op euro 95, staan al op de knok/pingel sensoren bij te corrigeren om pingelen te voorkomen, maakt uiteraard niet uit, hij kan 12 tot 15 graden wegregelen (maar het kost je uiteraard wat vermogen). Hoe meer km-ers een motor gelopen heeft en hoe ouder de katalysator is, hoe meer de pingelsensoren moeten ingrijpen, zeker als hij langdurig stevig moet presteren (2.0 FSI met caravan in de bergen bv).
Ik zeg ook niet dat 95 niet getankt kan worden, echter als er twijfel is of je auto goed gaat lopen op E10 en/of als je twijfelt bij een pomp of het E10 of gewone 95 is, dan kun je beter 98 tanken. Niets is vervelender dan stilvallen tijdens je vakantie.
Overigens;
Die vreselijke hollandse zuinigheid is nu net waarom wij in Nederland bijna geen 98 meer kunnen krijgen en de slechtste (98) branstof van heel west europa hebben.