op verzoek even voorstellen

EdK

Forumguru
Het is en blijft moeilijk om te zeggen of het redelijk of onredelijk is.
Kijk je hebt een aardige tegenslag te verwerken gehad, dat staat als een paal bovenwater.
En die tegenslag die werkt op dit moment nog aardig na.
Ik zou zeker de aanbieding in overdenking nemen en dit melden naar de dealer.
Zet in die bedenktijd eens alles op een rijtje met de plussen en minnen en bekijk dan eens wat je eventueel nog meer ter compensatie wil hebben.
Als je dan aan eind van bedenktijd terug gaat naar de dealer dan je plussen en minnen op tafel leggen en tevens je eventueele verdere eisen ook neerleggen bij hem met de mede deling dat als hij deze inwilligd dat jullie er dan wel gezaamlijk uit kunnen komen.

En hierop de reactie van dealer afwachten, en eventueel die weer in overweging nemen met bedenktijd.
Als het gevoel van de tegenvaller wat is gezakt bij je dan kun je het ook voor jezelf op een eerlijke manier bekijken en bepalen of je met de tegenprestatie's toch een goed gevoel kunt overhouden.

Maar dit alles is een eigengevoel bij jezelf en kan ik geen antwoord op geven, mijn gevoel is niet jouw gevoel.
 

AKP

Lid
@ EdK: ik had jou wel naast me kunnen gebruiken vanmorgen. Klinkt inderdaad heel normaal: bedenktijd krijgen en dan m'n wensen bij de verkoper neerleggen en rustig antwoord afwachten.
Punt is alleen dat ik nu het gevoel heb helemaal geen bedenktijd (meer) te hebben. Voel me echt enorm onder druk gezet, ik moest echt vandaag beslissen, anders gingen ze helemaal niet proberen de in bestelling staande auto over te nemen (en dan sta ik dus met lege handen). Lekker rustig alles thuis eens overwegen zat er niet in. Ook was het niet mogelijk om ons voor de afspraak vandaag te oriënteren bij de andere dealers, afspraak was namelijk om 10:00, op zaterdag zijn de meeste dealers dan pas open. Gisteravond helaas ook niet lukken, ivm het onze bruiloft over 3 weken hadden we daar al afspraken voor staan. Allemaal lekker veel stress dus, emoties zijn ook niet zo stabiel meer moet ik zeggen.
Krijg een beetje het gevoel dat het probleem bij mij neergelegd wordt, en dat ik maar helemaal zelf met een oplossing moet komen, waarop zij dan weer zeggen: nee, dat kan niet.
 

EdK

Forumguru
Wat ik je als raad kan meegeven is dat je je niet moet laten overrompelen door de dealer.
Wrijf hem gerust maar onder de neus dat HIJ in dit geval de schuldige is van dit probleem en niet jij.
Dat het om grote bedragen gaat en dat je hier rustig over na moet kunnen denken, er rekening mee houdend dat je er wel wat jaren mee wil en moet rijden.
Laat hem in iedergeval zijn tegemoet komingen mbt een andere wagen in offertevorm op papier zetten.
Doe niets mondeling mbt afspraken maar laat het hem het gespecificeerd op papier zetten.
En zoals andere al schreven, probeer tijdens de gesprekken kalm te blijven en laat je emotie niet blijken. ( klinkt makkelijker dan dat het is )
En ga tijdens de verdere gesprekken niet alleen met tegenpartij om de tafel, maar neem je vriend mee of vader of schoonvader ( diegene waar je vertrouwen in hebt en die op bepaald moment kan inzien dat je een redelijk en reeël aanbod krijgt.)
Een eventueel bod aanhoren op papier laten zetten en met vriend bekijken, doe dit gewoon buiten of thuis maar in iedergeval niet waar de dealer bijzit.

begint hij weer met eventueele dreigementen, dan kenbaar maken (op rustige toon ) dat het door zijn fouten gekomen is en waar hij het de brutaliteit vandan haalt om te puschen !
En denk toch eens rustig na over een eventueele koopontbinding en dan naar het alternatief !
Want een nieuwe bestelling van de VW met zelfde wachtijd kan dan ook een kortere wachttijd zijn voor een Fabia GL.
Tja dan maar 2 dezelfde wagens voor de deur, neem je alleen een andere kleur , dan lijkt het toch of er 2 verschillende staan.

En verder wens ik je heelllll veel sterkte in het nemen van de voor JOU juiste beslissing.
Want wij hier op het forum kunnen alleen een mening geven maar niet de beslissing nemen voor jou.

Maar of je het fijne gevoel nog gaat terug krijgen bij deze dealer........ ikzelf betwijfel het, maar dat is mijn mening.
Hoop zelf niet in zo'n situatie te komen.
 

AKP

Lid
Pff... ben er nog steeds niet uit, en de dealer wil ook echt geen extra korting op de winterbanden en/of trekhaak geven. Toch ook maar even verder gekeken dan m'n neus lang is en wat offertes bij andere dealers opgevraagd. Prettige gevoel bij deze dealer is inderdaad behoorlijk verdwenen. Heb echt zo schoon genoeg van de hele toestand!
 

Combiron

Actief lid
Ik leef met je mee en hoop dat er spoedig een gepaste oplossing komt. Ik weet niet of je een rechtsbijstandsverzekering hebt, maar indien dit het geval is dan lijkt het me een goed idee om deze in te schakelen. Sterkte!
 

Wasmachineman

Forumguru
Ik krijg het gevoel dat het die dealer geen ene f**k kan schelen dat jij je niet zo lekker voelt. De macht die hij denkt te hebben, het is gewoon arrogant. Overleg met je vriend wat het beste is. Ik zou er ook genoeg van hebben nu. Nogmaals wat ik eerder schreef, de Polo vind ik mooier van binnen maar ik zou er toch niet meer lekker in zitten als ik jou was.
Verstandig dat je even bij andere dealers checkt!
 

FredV

Banned
Ik weet niet of je een rechtsbijstandsverzekering hebt, maar indien dit het geval is dan lijkt het me een goed idee om deze in te schakelen. Sterkte!
Of de Consumentenbond om raad vragen als je lid bent.
andere instantie de ANWB en evt de Bovag.
En als je lid bent van een vakorganisatie, heeft die wellicht ook een rechtsbijstandsverzekering waarop je een beroep kunt doen. In ieder geval mijn vakbond wel.
 
Wat redelijk is bepaal je zelf jouw gevoel moet goed zijn.
Wie hier schuld heeft is duidelijk en als de dealer dit goed wil maken zal hij echt met een voorstel op tafel moeten komen waarvan jij het gevoel hebt dat je recht gedaan word.

Ik denk zelf dat het heel moeilijk zal zijn om bij deze dealer te kunnen blijven zonder er een rotgevoel aan over te houden. Zeker nu hij niet welwillend is.

Helaas is er niet zo iets als de perfecte oplossing omdat jij na al die tijd nu gewoon in je nieuwe auto had willen rijden zonder gedoe.

Ik zou zelf een laatste poging doen met het mes op tafel (en idd een betrekkelijk onpartijdig iemand meenemen). Nog 1 kans om het goed op te lossen zo niet mijn verlies nemen en me opnieuw bezinnen bij een andere dealer of zelfs merk.

Ik wens je echt heel succes met deze nare kwestie.
 

Wasmachineman

Forumguru
Hallo AKP, wat is de laatste stand van de zaak?
Je hebt al een tijd niets gepost dus zal er weinig gebeurd zijn of zie ik dit fout!? Succes!
 

Wasmachineman

Forumguru
Ze zal toch niet naar Seat gaan ofzo, deze AKP?!
2 Skoda's lijkt mij wel erg mooi. Geen primeur meer want er is al een forum lid met 2 van deze F2 GL's zag ik van de week! Wie weet ik niet meer!:ahum:
 

AKP

Lid
Haha, wat een speculaties. Nee hoor, ben niet naar Seat gegaan, daarin hebben wij als mensen van 1m88 en 1m89 niet genoeg hoofdruimte. Ik ben inderdaad een hele tijd niet meer op het forum geweest, waar ik tot begin september nog iedere dag alle nieuwe berichten in het Fabia sub-forum las moest ik m'n prioriteiten door alle stress even anders leggen: het BM-probleem kenden jullie al, maar daarnaast moest er ook nog gewerkt worden (wat iedere 2 weken weer een stage op een andere ziekenhuisafdeling betrof, steeds weer nieuwe collega's en nieuwe werkwijzen dus) en tussendoor moesten er voor onze bruiloft van 1 oktober jongstleden nog vele puntjes op de i gezet worden! De stages zijn gelukkig voorbij, de huwelijksdag was echt geweldig en het weer werkte wonderbaarlijk genoeg ook nog eens mee, en nu zijn we net terug van een weekje honeymoon naar Egypte. Rest alleen nog het vertellen van de uitkomst van het BM-verhaal: ik kon de druk die de dealer me oplegde niet echt goed verdragen en halverwege september zijn er nog verschillende telefoontjes met de dealer geweest, de 17e heb ik aangegeven dat ik het allemaal niet meer kon bolwerken en graag wat meer bedenktijd tot na het weekend wilde. Hierop veranderde de toon van de verkoper plots en zei dat hij dit met zijn meerdere moest bespreken. Dat beloofde niet veel goeds. De volgende dag kreeg ik echter de volgende e-mail:

Beste Kxxxx / Geachte Mevrouw Pxxxxxx,

Na aanleiding van ons telefoongesprek gisterenavond zou ik nog even terug komen of jullie vraag.

Jullie verzochten ons om nog ‘enkele dagen’ vrijheid te hebben met betrekking tot de definitieve keus, letterlijk vroeg je mij of jullie nog enkele dagen bij collega dealers konden kijken naar een eventuele beschikbare Volkswagen Polo Bluemotion (edit: dit was niet waar, maar zo heeft hij het blijkbaar geïnterpreteerd).

Wij willen op een positieve manier meewerken aan jullie verzoek, dus stellen wij het volgende voor;

- Mevr. Pxxxxxx heeft tot zaterdag 25 september a.s. de mogelijkheid tot oriëntatie, voor deze datum wil de firma Xxxx weten waar wij aan toe zijn.
- Mocht Mevr. Pxxxxxx elders een Vxxxxxxxxx Pxxx Bxxxxxxxxx aanschaffen, dan vervalt het compensatiebedrag (€ 910,- incl. btw) wat Xxxx beschikbaar stelt i.v.m. de verlaatte levering reeds bestelde/overgenomen auto.
Er zal in dit geval dus geen enkele financiële transactie zijn van beide partijen.

Wij gaan er vanuit u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en wachten op uw positieve reactie.

Met vriendelijke groet,


Xxxx xxx Xxx
Verkoop Volkswagen


Ik was blij dat ik ruim een week ff niet aan de autoproblemen hoefde te denken, maar kreeg toch niet zo'n heel blij gevoel van dit mailtje, hij stelde namelijk dat ik "letterlijk" had gezegd de dagen ging gebruiken om bij collega-dealers rond te kijken. Dit klopte totaal niet, voordat ik over de gewenste uitstel begon had ik aangegeven dat ik in de dagen daarvoor offertes had aangevraagd van direct leverbare BM's bij collega-dealers. Ik wilde dat uitstel puur om alles even rustig te kunnen overdenken.

Maar goed, na dat weekje auto-pauze kwam ik tot de conclusie dat de demo BM's die elders in de regio stonden ten eerste maar gedeeltelijk aan mijn optiewensen voldeden, en ten tweede ook nog eens belachelijk duur waren, ondanks vele duizenden km's op de teller. Ik heb me uiteindelijk maar bij hun (naar mijn mening nog steeds erg karige compensatie) aanbod neergelegd en het voorstel tot €910 korting geaccepteerd. Ik had nog geïnformeerd bij een andere dealer wat zij mij konden bieden aan korting wanneer ik bij hen een nieuwe BM zou bestellen, maar dit zou toch nog enkele honderden euro's duurder zijn, plus een levertijd in februari. Ik neem dus toch gewoon de auto af die in november geproduceerd gaat worden en ik begin januari op mijn naam kan laten zetten. Ben alleen van plan om daarna het reguliere onderhoud bij een andere dealer te laten doen, eentje die ook veel praktischer is daar hij in de stad zit waar mijn vriend (edit: oeps, dit moet natuurlijk MAN zijn) werkt.

Jullie in ieder geval heel erg bedankt voor de meelevende reacties, en heb serieus ook nog even getwijfeld of ik jullie voorstel niet zou moeten gaan opvolgen en een 2e GL te kopen, maar ben toch te verknocht geraakt aan de BM. Ben trouwens zelfs nog even naar de nieuwe BPM-vrije Citroën C3 en de DS3 gaan kijken in de week van uitstel. Waren niet echt concurrenten, de C3 bood wel een zee aan ruimte, meer dan de BM, maar vind 'm uiterlijk echt niet mooi. De DS3 is wel grappig om te zien, maar mis de 5 deuren en bovendien is hij behoorlijk krap achterin (ook niet bedoeld als gezinsauto).

Ik houd jullie op de hoogte wanneer er weer nieuwe ontwikkelingen zijn.

AKP
 

Wasmachineman

Forumguru
Hallo AKP, mooie uiteenzetting van de afgelopen weken. En nog gefeliciteerd met jullie huwelijk!! Goed dat je alles nu op een rijtje hebt met je dealer en begin januari kun je er een streep onder zetten. Tot ziens hier!
 

AKP

Lid
Oh ja, nog een nabrander:

Vlak na het nemen van mijn uiteindelijke beslissing kreeg ik van de verkoper die de fout had gemaakt een mail (net als de 300 andere mensen uit zijn klantenbestand): hij ging per 1 oktober bij een andere dealer werken! Dit was echt helemaal nieuw voor ons. In eerste instantie vroeg ik mij af of dit met zijn recente blunder te maken had, maar bij het ondertekenen van het contract vertelde hij me dat die al 4 maand geleden bekend was, en hij was verbaasd dat ik dat nog niet wist. Hij meende toch echt dat hij dit verteld had. Niet dus. Hij vertelde opeens ook snel dat dit de reden was waarom hij zo snel mogelijk mijn beslissing wilde weten, jaja, mooie smoes. Hij wilde namelijk niet dat dit op het bordje van zijn opvolger kwam te liggen. Ik weet niet of ik dit allemaal moet geloven. Heb nog weinig vertrouwen in de oprechtheid van autoverkopers (sommigen althans), en ondertussen verdienen ze met bakken aan ons zuur verdiende geld.
 

EdK

Forumguru
Wel ten eerste gefelliciteerd met het feit dat we in één draadje van mejuffrouw naar mevrouw X moeten gaan. En hoop dat jullie een mooi leven tegemoet gaan.

Tja en als je dan zoals je al zegt de stres van een trouwerij hebt en dan ook nog van zo'n e.k.l van een dealer dan kan dat net teveel zijn.

Tja opzich een vreemde brief maar het zei zo, hij heeft teminste wel gereageerd en dat gebeurt ook niet altijd.

Tja en de beslissing is uiteindelijk jouw ( jullie ) beslissing, maar uiteindelijk wel met een naar smaakje in de mond als ik het goed heb.
Maar goed, je kunt toch uitzien naar een datum nu en een hoop rompslomp is achter de rug.
En bij aflevering neem je alle bloemen en flessen wijn en andere dingen gewoon lekker aan, en als je wegrijdt weet je al voor jezelf dat je misschien terugkomt voor de garantie perikelen en het onderhoud doe je lekerin de stad waar je MAN ( niet vriend meer ) woont.

Toevoeging: heeft die verkoper nog gezegd waar hij naar toe ging ?? Niet dat wij straks zonder dat we het weten met hem opgescheept zitten !
 

AKP

Lid
Wel ten eerste gefelliciteerd met het feit dat we in één draadje van mejuffrouw naar mevrouw X moeten gaan....
Hihi, klopt, eigenlijk zou ik nu m'n naam (dit zijn m'n initialen) moeten wijzigen in AKD-P, ben nu mw D-P. Nog behoorlijk wennen, thanx voor de felicitaties trouwens.

...Tja en de beslissing is uiteindelijk jouw ( jullie ) beslissing, maar uiteindelijk wel met een naar smaakje in de mond als ik het goed heb....
Heb je helemaal goed begrepen, ben ook niet van plan om buiten de aflevergarantie nog naar deze zaak terug te gaan, ook al is de bewuste verkoper nu weg.

...terugkomt voor de garantie perikelen en het onderhoud doe je lekerin de stad waar je MAN ( niet vriend meer ) woont....
Oeps.. ben nog niet helemaal gewend aan mijn nieuwe burgerlijke staat.

...Toevoeging: heeft die verkoper nog gezegd waar hij naar toe ging ?? Niet dat wij straks zonder dat we het weten met hem opgescheept zitten !
Wees gerust, niet naar een Skoda-dealer, sterker nog, ik heb nog een kleine kans dat ik 'm bij de dealer waar ik in het vervolg de BM in onderhoud wil doen opnieuw tegen kom, hij gaat namelijk bij een zustervestiging (zij het wel een heel stuk meer naar het oosten) van dit grote bedrijf in de Achterhoek werken.
 

AKP

Lid
Ff kleine update:

Na wel heel lang radiostilte vanaf de zijde van de dealer (begin december zou de auto naar verwachting bij de dealer moeten arriveren aangezien hij half november geproduceerd zou worden) gisteren zelf de telefoon maar eens ter hand genomen. En héél toevallig was hij net die ochtend bij de dealer gebracht, hm... toeval of vorige week al aangekomen en mij gewoon niet gebeld. Nu maar hopen dat het daadwerkelijk mijn auto én in de juiste kleur/opties is! Eind deze week maar even langsrijden om 'm met eigen ogen te controleren. Als alles goed gaat kan ik 'm over 3 weekjes dan eindelijk gaan rijden!
 

AKP

Lid
En erg toevallig we delen de zelfde werkgever , waar ben je geplaatst ???

Ik weet sinds vorige week dat ik per maart in Wezep geplaatst word. Wie weet komen we elkaar nog wel eens tegen, ben als het goed is dan te herkennen aan een lichtblauwe BM ;)
 

Hetzer

Forumguru
Wie weet AKP, ik ben zelf momenteel geplaatst in Stroe/Garderen, een collega van mij is onlangs begonnen bij 105 vouwbrug-cie te Wezep. Ik kom zelf kom af en toe wel in t'Harde, ik ben in ieder geval te herkennen aan mijn Rally-Groene Fabia Combi.
 

AKP

Lid
Zojuist telefoon gehad van de dealer voor het maken van een afleverafspraak, dit kon helaas pas op zondag (ja, je leest het goed, op ZONDAG) 9 januari. Ze hebben 't die 1e week zo druk met alle af te leveren auto's (meer dan 300, de zaken gaan dus goed) dat ze 7 dagen per week zijn gaan plannen. Ben vanwege de heftige sneeuwval hier (30cm) nog niet langs geweest om de auto persoonlijk te controleren, maar de persoon aan de telefoon verzekerde mij dat het dit keer toch echt de goede auto was.
 
Bovenaan Onderaan