Welk merk wordt de nieuwe leverancier van de politie in 2011 ? De SuperB Combi ?

Wasmachineman

Forumguru
Politie op zoek naar comfortabele auto

media_xl_144226.jpg

De nieuwe politiewagens moeten tegen een stootje kunnen. FOTO ANP
AMSTERDAM - De politie gaat op zoek naar comfortabele auto's, die zijn voorbereid op de nieuwste technologieën. Vanaf mei 2011 moeten de eerste nieuwe auto's rondrijden. Autoleveranciers die geïnteresseerd zijn in de opdracht, kunnen zich vanaf nu inschrijven.
media_l_144228.jpg

FOTO ANP

Niet het voertuig staat centraal, maar de mens die erin werkt, aldus de raad. Nieuwe technologie moet helpen met het makkelijker opsporen en aanhouden van verdachten.

De wagens krijgen daartoe een navigatiesysteem, de mogelijkheid gegevens op te vragen uit politiesystemen, nummerplaatherkenning en een camerasysteem, aldus zegsvrouw Ans Rietstra.

Goede en veilige auto
Gebruikscomfort is ook belangrijk. ,,Politiemensen zitten soms zes uur per dag in de auto. Dan is het noodzakelijk dat ze een goede en veilige auto krijgen'', aldus Rietstra.

De politie wil een contract met een autoleverancier afsluiten voor acht jaar, in plaats van de gebruikelijke vier jaar om beter in te kunnen spelen op 'ontwikkelingen die nog komen'.

In totaal rijden in Nederland ongeveer 13.000 politiewagens. De komende jaren zullen die vervangen worden door nieuwe auto's. Autoleveranciers kunnen zich tot 17 september inschrijven. (ANP)

nomad

Senior Member
Laat ze de SuperB Combi nemen met de Columbus er in. Als ze dan ergens eventjes 2 minuten binnen zijn en de Columbus wordt eruit gejat, dan gaan ze er misschien wel wat aan doen....

higgy

Forumguru
:-)

Denk niet dat de Superb enige kans maakt, de politie kiest ook niet op basis van de beste aanbieding of de beste auto. De keus wordt 'geregeld'...
Toen er destijds een nieuwe 4x4 gekozen moest worden en de Landcruiser de (terechte) keus was van de testers, werd uiteindelijk de Mercedes terreinwagen gekozen. Terwijl dat ding omdonderde in snelle bochten...

Captain Hook

Forumguru
De keus wordt 'geregeld'...
Precies!
Anders hadden ze nooit die Volvo V40 gekozen.
Ze hebben nauwelijks ruimte voor mensen en spullen in die auto's, nog afgezien van het oververhitte remmen debacle.

Praktisch gezien zou een Superb Combi in 4x4 uitvoering niet zo'n slechte keuze zijn.
+ruimte
+4WD
+comfort voor de berijders
+breed beschikbare techniek van het VAG concern
+uitstraling "we smijten het geld niet over de balk"

Maar ja, of de rede wint van de emotie c.q. vrindjespolitiek... :945:

higgy

Forumguru
Mijn gok, wel een VAG product maar dan van Volkswagen.
Politieke keuzes, en soms begrijp ik dat ook nog wel. Ze zijn alleen niet objectief. Tsja.

ZeroNRG

Senior Member
Gisteren een dagje mee geweest met Haaglanden (Bureau Delft), hier rijden ze standaard Tourans. (met uitzondering van hier en daar een Mercedes)

Van de agenten begreep ik dat de Touran voldoet voor normaal surveillance werk, echter voor de rest van de activiteiten valt deze vies tegen. (zijn niet de snelste auto's voor achtervolging).

Een station heeft zo zijn praktisch nut, echter denk ik wel dat je per plaats moet kijken wat het makkelijkste is.

MarcoO2

Forumguru
Ik denk inderdaad dat er hier heel andere dan rationele argumenten meespelen, net zoals bij de autokeuze in de politiek. Ergens hier is nog een draadje over een brief aan de 2e kamer om voor de Superb Combi te kiezen als dienstauto. De echte redenen om een auto te kiezen hoor je toch niet, en dat zal bij politieauto's niet anders zijn denk ik.

Roel

Lid
Ik hoorde dat Lamborghini ook wel interesse heeft :-)
Omdat je het in Nederland wel heel bont moet maken om gearresteerd te worden, is een achterbank niet nodig.

lamborghini_20police_20car_small.jpg

EdK

Forumguru
De echte redenen om een auto te kiezen hoor je toch niet, en dat zal bij politieauto's niet anders zijn denk ik.

En toch blijft het triest dat we dit niet horen want we praten toch weer over een hele boel gemeensschaps geld !
En als je dan leest dat ze wel 6 uur soms in een wagen zitten..... wowhhh
dat is veel...
Als ik in druke periode's storingen rij zit ik ook wel 5 to 8 uur soms in de wagen, en dat is dan een Jumpy met zijn campingstoelen !!
Zijn t dan allemaal watjes daar dat ze minimaal mercedes moeten rijden of is het een kwestie van, ach t is toch maar gemeensschapgeld dus we kopen maar lekker raak !?

Constant

Erelid
Ze gaan net zolang creatief boekhouden totdat de Mercedes de goedkoopste prijs per kilometer heeft.

In het buitenland (bijv. de UK) zie je best veel politie-Octavia's, zowel de "gewone" Combi als de Scout versie. Lijkt me een betere keuze dan een politie-Superb. :xyxthumbs:

Maarten

Forumguru
De nieuwe politieauto zal gekozen worden na de Europeese aanbesteding. Dit is een wettelijk geregelde regelgeving waarbij geen ruimte is voor handje klap. Deze aanbesteding zal behoorlijk wat tijd in beslag nemen. Bedrijven die grote investeringen doen zijn altijd verplicht om dit Europees aan te besteden, dus ook bij de aankoop van voertuigen. De politie zal een behoorlijk pakket van eisen hebben waaraan de voertuigen moeten voldoen. Ben benieuwd wie als 'winnaar' uit de bus komt!

Overigens rijden ze geen Volvo V40, maar V50 bij het KLPD. Kijk maar eens goed rond op de snelwegen of NS stations.

"Bedrijven die grote investeringen doen zijn altijd verplicht om dit Europees aan te besteden"

Dat geldt in principe alleen voor overheid en publieke sector en een aantal speciale gevallen. In dit geval moet het omdat politie overheid is, maar als Unilever een nieuw wagenpark wil aanschaffen hoeven ze dit niet aan te besteden. Overigens verlopen aanbestedingsprocedures ook niet altijd eerlijk.

Het is interessant om te zien welke criteria er in de aanbesteding komen te staan.

Wasmachineman

Forumguru
Constant : Je hebt weer eens gelijk....lang geleden !:grin:
Dus dan maar een Skoda...ook een sympatiekere uitstraling dan een Volvo. Anders was ik ook wel bij Volvo gegaan voor mijn nieuwe auto !
Dus een O2 Scout of een mooie S2C, dat zoeken ze maar uit...

Constant

Erelid
En als het bordje "Volgen" aangaat, komt het ware Skoda gevoel naar boven bij de politie-Skoda-rijdert.

hemi24

Donateur
Als ik de plaatjes zo zie van de eerste post, doet de club van chagarijnige blauwmutsen er beter aan een Volvo met City-safety te nemen en/of Full auto brakesystem... ;)

Zou niet weten waarom iemand die iets op z'n kerfstok heeft achter in een politiewagen riant zou moeten zitten, dus S2 is geen optie...

Constant

Erelid
Ja, goed idee, probeert de politie een crimineel klem te rijden, treedt het City Safe remsysteem in werking.

Bovenaan Onderaan