Nieuw O2

rikjan

Lid
Ik ga binnenkort eens een proefritje maken in een O2 met een 1.2TSI DSG. Mijn huidige O2 1.9TDI is bijna aan vervanging toe.

Waarom zou iemand eigenlijk nog kiezen voor een 1.6TDI nu deze 1.2TSI er is? Beiden hebben evenveel vermogen en die 1.2TSI is wel icm de DSG leverbaar en met maar 20% bijtelling.

Er is toch eigenlijk geen reden meer om voor de 1.6TDI te kiezen, behalve dan dat je een iets grotere actieradius hebt. Of zie ik iets over het hoofd?

Zwolly

Actief lid
die 20% is alleen aantrekkelijk als je een leasebak hebt....
net zoals de vraag: waarom zou je als particulier (niet-zakelijke) rijder een prius rijden....deze is alleen leuk voor de nog mindere bijtelling (14%)....maar dan krijg je wel een veel mindere auto voor.....en dat is geen 6% verschil

hemi24

Forumguru
Tja, als we die redenatie volgen kunnen we ons ook af vragen waarom je een 2.0 TDI zou nemen, terwijl er ook een 1.8 TSI beschikbaar is..?

Misschien moeten we de vraag omdraaien: waarom heb jij destijds een 1.9TDI gekozen en geen 1.6MPI of FSI...?!?!

flip

Lid
Ik denk dat, als je die 1.2 de sporen geeft, je het typische verbruik van een benzine-turbo krijgt: hij zal dan gewoon veel verbruiken. Alleen bij rustige rijstijl zal hij zuinig blijken. Een 'Bleifuss' zal dus bloeden.
Veelrijders zullen dus kiezen voor de 1.6CR, mensen die weinig rijden kunnen beter de 1.2tsi overwegen (ook geen roetfilter, trouwens...). En dat zal dan nog anders zijn bij ons in België, waar diesels echt wel in de watten gelegd worden (voorlopig nog, tenminste). In Nederland denk ik dat jullie eerder de 1.2 zullen nemen.

E

Ex-lid 2926

Als je een nieuwe uit eigen zak moet betalen ligt een 1.2 TSI voor de hand. Je moet wel erg veel kilometers rijden om de dieseltoeslag eruit te halen.
Koop je (jong) gebruikt, dan ligt de zaak wel even anders. De prijzen van een jong gebruikte benzine en diesel liggen vrijwel op hetzelfde niveau. Je hebt dan alleen te maken met de hogere wegenbelasting voor de diesel. Met een prijsverschil van 37 of 38 cent per liter in het voordeel van diesel en een lager gemiddeld verbruik hoef je niet zo heel veel kilometers per jaar te rijden om met de diesel voordeliger uit te zijn.
Dit was voor mij de reden om in januari een jonge O2 TDI te kopen i.p.v. een even jonge en net zo dure vergelijkbare benzine auto.
Het is natuurlijk een beetje koffiedik kijken, maar het zou mij niet verwonderen als het prijsverschil tussen benzine en diesel de komende tijd alleen maar groter wordt. De vraag naar benzine blijft onverminderd groot, de vraag naar diesel wordt wat kleiner. Vraag (en aanbod) bepalen toch nog steeds de prijs.
LPG is natuurlijk ook een verleidelijke optie, maar in de kilometerheffingplannen werd LPG "beloond" met een toeslag van 2,5 cent per kilometer, dezelfde toeslag als voor diesels zonder roetfilter. Op dit moment ben ik dus blij met mijn 2009 1.9 TDI met roetfilter. Maar ja, als deze zomer een nieuwe regering gevormd wordt kan het kostenplaatje er wel weer heel anders uitzien.

rikjan

Lid
@Hemi24: ik had destijds gekozen voor de 1.9TDI omdat deze motor veel feller was dan de 1.6 benzines. En qua leaseprijs was van de 1.9TDI destijds ook gunstiger.
Nou ik heb gisteren eens een proefritje gemaakt in de 1.2TSI. Die doet dus echt niet onder voor mijn huidige 1.9TDI. Zeker in combinatie met de DSG7 rijdt dit heerlijk. De 1.2TSI kun je ook verder aankleden (groter velgen bijv), wat dan weer niet kan met de 1.6TDI greenline. Ik denk dat ik een keuze heb gemaakt!

Het omslag punt zal wat hoger liggen maar als je zoals ik meer dan 60.000km per jaar gaat maken, hoef je bij je werkgever ook echt niet aan te komen met de vraag of je benzine mag gaan rijden. Verder zijn de tsi en bij fiat de multi-jet motoren fraaie stukjes techniek maar zij hebben nog niet hun duurzaamheid kunnen bewijzen. Als mijn O2 over drie jaar met 2 ton op de teller wordt ingeleverd en het zou een benzine zijn, dan is deze dus echt geen rooie cent meer waard. Verder zijn (Europese) diesels 2e hands erg aantrekkelijk voor de export, met name naar het voormalige oostblok. Ook valt het verbruik van de TSI/Multi-jet motoren in de praktijk behoorlijk tegen, zeker bij een sportieve rijstijl.

Waarom zou iemand eigenlijk nog kiezen voor een 1.6TDI nu deze 1.2TSI er is? Beiden hebben evenveel vermogen en die 1.2TSI is wel icm de DSG leverbaar en met maar 20% bijtelling.

Er is toch eigenlijk geen reden meer om voor de 1.6TDI te kiezen, behalve dan dat je een iets grotere actieradius hebt. Of zie ik iets over het hoofd?

In mijn situatie (lease):

- 1.6 TDI greenline is ook 20% bijtelling net zoals die 1.2TSI
- 55.000 kms per jaar dus verplicht dieselen

Bovenaan Onderaan