slotbouten voor yeti

THQ

Nieuw lid
Heeft iemand slotbouten op zijn velgen laten zetten? Zo ja, via de dealer of bij een velgenzaak? En welke heb je nodig?

gr. john

Melis

Lid
Gewoon gekocht bij de dealer kost 26 euro kan je zelf erop zetten. De bouten kosten zo 22 euro en dan kom er nog doppen bij ongeveer 4 euro. Wel even bout natrekken met 11 nm dus gebruik moment sleutel.

Gieliovd

Forumguru
Ik snap hem niet.

Je koopt 4 vervangingsbouten met een ronde kop met een vreemd vormpje erin waar je een speciale dop voor nodig hebt. Simpel.

En die bouten trek je echt niet na met 11 Nm maar toch wel ff harder.

Melis

Lid
Nee het staat in het boekje hoeveel nm je de bouten natrek. Natuurlijk koop je een bout waar een pas stuk in moet. Maar je kan in dezelfde kleur als de andere doppen die over je wielbouten zit een speciaal plastic dopje kopen die in de slotbout past. Dan heb je een mooi geheel.

Monteurtje

Forumguru
12 Nm is niks. Dan draai je ze met de hand aan. dat is heel erg verkeerd. Het MOET 120 Nm zijn. Kruislings.

LenK

Forumguru
Zijn die slotbouten ook uit de standaard opties gehaald? Net als het reservewiel. Stiekeme bezuiniging !

Wallie

Lid
Tja, hoe erg heb je ze nodig? Hoevaak worden de velgen gestolen, en dan nog, zo'n slotboutje hebben potentiele dieven volgens mij ook wel... Moet wel zeggen dat ze op mijn fabia II uit 2008 ook gewoon zitten (Atria velgen).

Melis

Lid
Wat je zegt dat klopt wel maar op de moment sleutel van mij staat geen 120 nm alleen maar 12 nm en volgens mij is dit op de meeste moment sleutels vandaar dat mijn antwoord zo is.

hemi24

Forumguru
12 Nm is niks. Dan draai je ze met de hand aan. dat is heel erg verkeerd. Het MOET 120 Nm zijn. Kruislings.

Helemaal mee eens 120Nm is volgens het instructieboekje het juiste aanhaalmoment; toch blijf ik het altijd een rare uitspraak vinden: kruislings aantrekken terwijl er 5 bouten zijn... (om-en-om gaat wel)

Valt me op dat er weinig monteurs zijn die dat blijkbaar nog weten: altijd maar bruut met die draadvretende luchtsleutel rammelen!

Gieliovd

Forumguru
Dat zijn kwikfit praktijken.

Betere garages halen de wielen los met een luchttol en zetten het vast met een momentsleutel.

Het doet mij zeer als ik ze bezig zie wielen te monteren (LM dan, staal boeit niet) met een luchttol. Ik accepteer het dan ook niet.

Typische mentaliteit: het is toch niet van jezelf?

@Momentsleutel Melis, dan heb je wel een héél kleintje! Een gemiddelde sleutel gaat ofwel tot zo'n 50 Nm of 150 Nm.

LenK

Forumguru
kruislings aantrekken terwijl er 5 bouten zijn... (om-en-om gaat wel)
Het gaat erom dat je ze niet met de klok mee aandraait. En dan is kruislings een duidelijke term. Bij 5 sla je er inderdaad steeds 1 over.

Valt me op dat er weinig monteurs zijn die dat blijkbaar nog weten: altijd maar bruut met die draadvretende luchtsleutel rammelen!
Ze weten het wel maar het interesseert ze geen moer. Het gaat gemakkelijker en vooral sneller met de luchtsleutel.

Een klein bandenboertje hier in de buurt gebruikt wel een momentsleutel. Maar die doet ook eerst kopervet aan de bouten. Echt een gemotiveerde vakman.
En ook niet duur. Die verdient veel klanten.

Maar op de een of andere manier wordt iedereen toch naar die vakbeunen met glazen gevels en gelakte receptionistes gezogen.

Captain Hook

Forumguru
Zowel de lokale VAG garage, als de Skoda boer, alsmede de kwikfit en de profile.
Ze draaien de wielbouten los en vast met de luchtdruksleutel, maar nadraaien gebeurt altijd met de momentsleutel. En ja, ook bij de kwikfit en bij de profile keurig met de momentsleutel.

Trouwens over die slotbouten. Paar jaar geleden bij de lokale VW garage moesten de voorwielen eraf ivm vervangen remschijven. Ik wilde al de slotbout aan de monteur geven. Maar dat hoefde al niet meer... hij had een keurig kistje met daarin allerlei mogelijke slotbouten... en voor mijn auto had hij ook een passende... :shocked:

Monteurtje

Forumguru
Even terug komen of de kwik fit enzo. Veel lease rijders moeten banden bij zulke bedrijven vervangen. Je wilt niet weten hoe vast ze de bouten soms zetten. Er zijn ook vast goede bij. Met de sterkste luchtsleutels krijgen we ze soms niet los, bij onderhoud e.d. echt niet normaal. en de slotbouten zijn dan helemaal een ramp. Er is wel gereedschap voor maar de kans dat de velg wordt beschadigd is dan ook weer groot. Of er scheef indraaien.

Maar als om je momentsleutel 12 nm staat is dat inderdaad een kleintje.

Vast draaien met de luchtsleutel in de laagste stand kan echt keen kwaad. Dan moet ik de bouten nog wel een kwartslag draaien met de momentsleutel.
Kopervet op de bouten wordt de VW en dus ook skoda afgeraden. Als je nieuwe velgen monteerd zit er een papiertje bij waar dat opstaat.

Melis

Lid
Het is een normale moment sleutel maar hij geeft nu eenmaal niet de nul aan. Dit ook op het papier staat dat 12 nm overeenkomt met 120. Het is gewoon een kwestie van aflezen.

LenK

Forumguru
Kopervet op de bouten wordt de VW en dus ook skoda afgeraden.
Bij mijn O2 kreeg ik de wielbouten met alle kracht en gewicht op de wielmoersleutel niet meer los omdat de bouten helemaal vastgevreten zaten in de assen.
Komt door die lange onderhoudsintervallen.
Het kopervet zorgt er in ieder geval voor dat je de wielen nog er nog wel zelf af krijgt. Kopervet is hittebestendig en verdampt niet of vloeit niet weg ondanks de hitte van de remschijven.

Wat is de reden voor het afraden van kopervet ?

Ronnie

Forumguru
Ik denk toch dat er verkeerd wordt afgelezen.......
Op mijn momentsleutel (Motometer) staat nog de oude koppelaanduiding: KG/M(eter),
Tegenwoordig is het dus NM.
1 KG/M= 10 NM, 12KG/M is dus 120 NM. Dus niet beide begrippen door elkaar halen.
Vroeger trok men wielbouten aan met 12-14 KG/M, is dus voor de huidige begrippen 120-140 NM. De overstap van KG/M naar NM is, als ik me goed herinner, in begin 80-er jaren geweest.

Bovenaan Onderaan