Stuurhoeksensor

Kevin1978

Nieuw lid
Hallo allemaal,
Ik ben hier nieuw op het forum en ik heb al onmiddellijk een vraag:
Ik heb tweedehands een skoda fabia gekocht. Op zich een leuk wagentje maar er deden zich plots een paar vreemde verschijnselen voor:
- knipperen van de lichten
- stuurbekrachtiging die raar deed
- deursloten die zomaar open en dicht gaan
- etc....

Ik dacht dus dat dit een electrisch probleem was, tijdens het grote onderhoud bij een officiële verdeler werd de batterij vervangen en zou het probleem hiermee opgelost zijn want na meting was de alternator nog in orde...

Jammer genoeg was dit niet zo en ben ik dus beginnen zoeken op internet en heb gevonden dat het wel eens de stuurhoeksensor zou kunnen zijn. Nu is mijn vraag kan ik dat ding zelf aankopen en installeren of dient dit echt te gebeuren bij een garage?

Grtz,
Kevin
 

Maarten

Forumguru
Hallo en welkom hier op dit leuke en leerzame forum.

Wat bedoel je precies met knipperren van de lichten?
Op wat voor een manier doet de stuurbekrachtiging raar?
Wanneer gaan de sloten open en dicht?

Probeer het iets meer uit te leggen, dat vergemakkelijkt het beantwoorden.

Stel je je nog even verder voor op het meet&greet gedeelte?
 

Ronnie

Forumguru
Welk bouwjaar heeft de Fabia1? Wanneer het van voor 2004 is is het mogelijk dat het probleem veroorzaakt wordt door een "lekke", vochtige draadboom op de linker chassisbalk onder de motorkap, er is een coulance regeling voor bij de Skoda dealers. De knipperende koplampen worden idd veroorzaakt door het actief worden van de pomp voor de electro/hydraulische stuurbekrachtiging. Echter bij een sensor defect gaat er een contolelampje aan op het dashboard.
De sensor zit op het bovenste gedeelte van het stuurhuis, daar waar de stuurstang in het huis gaat. Demontage en montage is niet moeilijk, sensor kost dacht ik zo'n €80,-
Na montage dient de neutraalpositie van het stuur opnieuw middels VAG-Com of bij de dealer gecalibreerd te worden.
Over de portieren: is er geen anti-carjack geinstalleerd?
 

Kevin1978

Nieuw lid
- Het bouwjaar is 2001
- bij de uitlezing van het storingsgeheugen komt het alarm van de stuurhoeksensor tevoorschijn maar in de garage hadden ze gezegd dat ik die maar diende te vervangen als ik er last van had...
- Gezien de auto regelmatig zn onderhoud kreeg bij een erkende garage veronderstel ik dat het probleem met de kabelboom reeds opgelost is maar ik zal dat nog eens bekijken als het weer wat beter wordt.
- Het open en dicht gaan van de sloten is puur willekeurig, ene keer wel, andere keer niet. Als je het slot aan de kant van de bestuurder sluit, blijven de sloten wel dicht...
 

Ronnie

Forumguru
In de portiersloten zijn een aantal microschwitsches verwerkt welke de posities van de deursloten doorgeven aan betreffende module. Het module zit in het linkerportier.
Er wil weleens water in de stekker terechtkomen en problemen veroorzaken d.m.v."bloemkool" op de stekkers, zaakje goed schoonmaken is dan afdoende.
Microschw. kunnen ook vervuild zijn door vet enz., mischien even schoonmaken en eventueel opnieuw afstellen en/of corrigeren....
Slot moet dan wel gedemonteerd worden via de binnenkant portier!
 

mcdozz

Nieuw lid
Dat het een elektrisch probleem is, is wel zeker. Om precies te zijn, de kabelboom onder de motorkap...
Bij onze Fabia hadden wij soortgelijke problemen die, na veel zoeken en vervangen van onderdelen, veroorzaakt bleken doordat een deel van de kabelboom onder de motorkap verrot was. Dit was(is) een bekend probleem, wat simpel te voorkomen is door de isolatie op het laagste punt van de kabelboom open te snijden waardoor er geen water in kan komen te staan.
Als er eenmaal dit soort storingen voor komen is het al te laat, en dient een deel van de kabelboom vervangen worden.
Overigens is het opensnijden van de kabelboom een 'modificatie' die door de Skoda-dealer bij een onderhoudsbeurt uitgevoerd had moeten worden.

Ik moet zeggen dat onze dealer er echt alles aan gedaan heeft om de auto, zonder kosten, helemaal in orde te brengen.

Succes, Martin
 

Kevin1978

Nieuw lid
Welk bouwjaar heeft de Fabia1? Wanneer het van voor 2004 is is het mogelijk dat het probleem veroorzaakt wordt door een "lekke", vochtige draadboom op de linker chassisbalk onder de motorkap, er is een coulance regeling voor bij de Skoda dealers. De knipperende koplampen worden idd veroorzaakt door het actief worden van de pomp voor de electro/hydraulische stuurbekrachtiging. Echter bij een sensor defect gaat er een contolelampje aan op het dashboard.
De sensor zit op het bovenste gedeelte van het stuurhuis, daar waar de stuurstang in het huis gaat. Demontage en montage is niet moeilijk, sensor kost dacht ik zo'n €80,-
Na montage dient de neutraalpositie van het stuur opnieuw middels VAG-Com of bij de dealer gecalibreerd te worden.
Over de portieren: is er geen anti-carjack geinstalleerd?


Dus als ik het goed begrijp zou er constant een controlelampje moeten branden als er een probleem is met de stuurhoeksensor, en zou dit lampje dan ook moeten branden als mijn lichten flikkeren... Mag ik er dan van uitgaan dat als het controlelampje niet brand en mijn stuur en lichten raar doen dat het dan wel aan die kabelboom zou liggen? K zou het dan wel bizar vinden dat dit probleem niet opgelost is tijdens een onderhoud bij een erkende garage...

Want nu heb ik het gevoel dat de stuurbekrachtiging vreemd doet, soms wat lichter, soms wat zwaarder stuurt en mijn lichten die flikkeren, maar geen controlelampje,
ik heb ook wel soms dat het sturen normaal verloopt en dan branden mijn lampen ook mooi.
 

Ronnie

Forumguru
Het flikkeren van de lampen wordt veroorzaakt door het ongecontroleerd inschakelen van de electrische stuurpomp, dit gaat dan met pulsen.
Wordt het signaal gegeven door de sensor, gaat het geleidelijk.
Dit is dan afhankelijk van de gevraagde stuuruitslag.
Is de sensor defect, gaat er een signaal naar de boordelectronica en zal het lampje gaan branden.
 

esmilde

Nieuw lid
Vandaag een nieuwe stuurhoeksensor binnen gehaald voor 175 euro excl. 35 euro statiegeld vanwege het omruilen.

weet iemand hoe ik dit het makkelijkste kan installeren? Begin ik onder de accu bij de pomp? Is er ook een tekening van of iets?

Ben een beetje zat van het schouders trainen en dat irri lampje op mijn dashbord :tongue:

Grtz,

Egbert
 

Ronnie

Forumguru
Bescheiden vraagje....: Heb je wel enige sleutelervaring? De sensor zit n.l niet in de pomp maar in de stuurkolom iets boven het stuurhuis......
Ook moet na het plaatsen de sensor middels VAG-com/VCDS of VAS ingeleerd/gecalibreerd worden.....
 

Antera

Donateur
Deze moet je inderdaad wel netjes en voorzichtig vervangen. Je airbag moet eruit dan het stuur eraf en dan kom je hem tegen als dit net als bij Occie 1 is . Hij is erg kwetsbaar dus voorzichtig vervangen. Daarna moet hij met vagcom weer ingeleerd worden zodat deze weer goed functioneerd.

dit laatste kan ik zo ie zo maar installeren heb ik nog niet eerder gedaan maar moet goed te doen zijn.

Let op dat voordat je gaat demonteren dat je de massa los moet maken dit vanwege de airbags. contact moet aan staan als je dit doet.
 

esmilde

Nieuw lid
Ik ga het samen met een auto monteur doen, maar wil mijn auto wel graag kennen..... Mochten we er niet uit komen gaat hij bij de dealer op de brug.....
 

esmilde

Nieuw lid
Dit is dus helaas heel anders dan eerder gezegd.

We hebben het stuur dusdanig gedemonteerd, maar daar zit geen stuurhoeksensor. Morgen gooien we hem op de brug en plaatsen hem dan van onderen af.
 

Ronnie

Forumguru
Ik schreef dus ook:" De sensor zit n.l niet in de pomp maar in de stuurkolom iets boven het stuurhuis......"
Dat is dus niet binnen in de auto, maar onder de motorkap. Waar de stuurkolom overgaat in het stuurhuis, daaronder kun je 'm zien zitten.....
 

esmilde

Nieuw lid
Sorry ik las de post die daarna kwam...... Het blijkt dat er ook verschillende soorten zijn..... Ik heb een geleverd gekregen met 2 gaten en in mijn auto zit ie vast met 1 schroef..... Zal morgen eerst weer langs de garage :tongue:
 

esmilde

Nieuw lid
Het is nu allemaal een stuk duidelijker..... Hoe kun je de stuurhoeksensor het makkelijkste vervangen? Je haalt het linker voorwiel van de auto af en het plastic scherm waar je dan tegenaan zit te kijken. Vervolgens gooi je de motorkap open en haalt de filterkast achter de zekeringen kast uit de auto. Het enige wat je dan nog moet verwijderen zijn de 2 sierroostertjes in de voorbumper links onderin. Aan de binnenkant van de wielkast vind je de kleine stekker welke je dan makkelijk kan volgen via de diverse kabelbomen. En dan komt het belangrijkste: welke aansluiting heb je? De stuurhoeksensor voor mij besteld heeft 2 schroefgaten en in mijn auto zit een stuurhoeksensor met 1 gat. Blijkt dus dat er 2 types zijn. Op mijn kenteken zit dus de verkeerde gekoppeld.
 

esmilde

Nieuw lid
Helaas omdat het de verkeerde was wordt ie nu omgeruild..... Dinsdag hoop ik hem in te bouwen en het probleem te verhelpen.....
 

Nigelk

Nieuw lid
Hoi, ik ben nieuw hier maar ondervind eigenlijk een vergelijkbaar probleem/problemen.
Ik rijd een fabia 1.4 mpi 2001
Mijn dimlicht brandt meer niet LV . Nu brandt mijn linker knipperlicht constant. Dit lijkt mij een massa probleem. De kabelboom onder het luchtfilterhuis was ook echt zeiknat.
Ook brand het lampje van de stuurbekrachtiging maar die wil sporadisch wel eens uit gaan. En de CV doet raar tijdens het rijden.

Kan iemand mij iets verder de juiste richting in helpen dmv elektrisch schema oid.

Mijn dank is groot
 
Bovenaan Onderaan