[O2] Antenneversterker

janml

Nieuw lid
In mijn octavia II heb ik een navigatiesyteem ingebouwd (MT6501)
Als ik alles heb aangesloten hoor ik een brom. Als ik vervolgens de antenne uit het systeem trek is de brom weg, maar ja, dan heb ik ontvangst
Blijkt dat als ik aan de antenne meet, meet ik 12V. Als aan het systeem meet, meet ik ook 12V.
Waar komt die 12V vandaan die op de antenne staat? Want dat veroorzaakt volgens mij de brom.
Alvast bedankt voor reacties!

Gieliovd

Forumguru
De antenne's zijn ook gevoed bij Skoda. Ofwel ze moeten via de radio worden gevoed of ze worden elders gevoed. 2x voeden is te veel :)

Zit er niet gewoon een fantoomvoeding tussen? Misschien is de antenne van een O2 ergens anders gevoed, even wachten op de kenners.

janml

Nieuw lid
Precies! Die extra voeding van de antenne zou ik wel eens willen onderbreken. Ik hoop dat iemand me kan vertellen waar ik dat kan vinden...

Ronnie

Forumguru
Precies! Die extra voeding van de antenne zou ik wel eens willen onderbreken. Ik hoop dat iemand me kan vertellen waar ik dat kan vinden...
Normaal zijn alle auto's van de VAG groep voorzien van een antenne(S) met versterker die gevoed wordt middels een 12 V voeding via de antennekabel(s), dit is aan en uit te schakelen via de originele VAG groep radio's. Bij sommige radio's kan het via een setup menu, bij andere types middels de K leiding(Diagnose aansluiting ook aan de radio) en VAG-COM, (56), zo werkte het ook bij mij.
Bij een aftermarket radio zal er een z.g "Phantomspeisung" toegepast moeten worden om de antenne van spanning te voorzien.
Deze voeding wordt normaliter achter de radio tussen de kabel en radio geplaatst, ziet eruit als een buisje van een cm. of 5 met aan het ene uiteinde een antenne mannetje en aan de andere kant een........vrouwtje.
Ook komt er een spannings draadje uit ,wat de voeding bewerkstelligd.
Conclusie: ergens onderweg tussen de radio en de antenne moet nog een spanningsbron aanwezig zijn...... misschien heeft iemand het aan de antennevoet geknoopt? Je zult het wel moeten vinden, want als je 2x12V aansluit heb je niets, alleen ruis op de radio!
Ik zou eens voorzichtig de binnenverlichting eruit halen, misschien hebben ze het daar afgetapt.(verklaart ook de brom, ontstaat in het comfortmodule) is maar een suggestie!

Succes!!

janml

Nieuw lid
Da's een goed idee! Ik denk dat je de achter-binnen verlichting bedoeld? Dat zit nl het dichtst bij de antenne

Ronnie

Forumguru
Da's een goed idee! Ik denk dat je de achter-binnen verlichting bedoeld? Dat zit nl het dichtst bij de antenne
Kun je doen..... je moet toch ergens beginnen te zoeken?
Ik neem trouwens aan dat je de auto gebruikt hebt gekocht?
Ik verwijder altijd eerst de kabeltroep wat een eventuele vorige eigenaar er heeft ingebouwd!

Octavia_II

Actief lid
@janml

kun je de antenne-voeding van jouw navi/radio niet uitzetten?
Is veel gemakkelijker dan op zoek gaan naar een onbekende voeding en je hoeft niets te "slopen"! :winkie:

Groet,

Charlie

Ted

Forumguru
Je mag geen 12 v gelijkspanning op je aansluiting meten. Ofschoon de antenne wel met 12 v gevoed moet worden dan dient hij met een condensator in serie geblokkerd te worden. Ik meen dat een gewone (geen elco) condensator van 50 pF voldoende is!

Bovenaan Onderaan