Zonnedak SuperB = aan zonnepanelen ?

Hallo Iedereen,

Ik ben al tijdje aan uitzoeken hoe ik men SuperB goedkoper laat rijden... en was aan het denken .. stel ik zorg voor een zonnepaneel op de wagen dan kan de airco en andere energievretende apparaten toch blijven draaien en de batterij kan er ook mee worden opgeladen zonder dat het me diesel moet kosten?

Dit lijkt allessinds een mooie theorie maar kan dit ook wat ik nu zeg?
Dat zonnedak is dat een dakraam met zonnepanelen op ?

Wat is jullie ideen erover ?


Groetjes,
Tim.
 

Ronnie

Forumguru
Ik denk niet dat het dak van de SuperB groot genoeg is, Airco trekt zo'n 3-6 PK!
Nog te zwijgen over alle softwareaanpassingen voor de climatronic en comfortmodule!
Ik denk dat je net genoeg energie hebt voor een fatsoenlijke ventilator.

(Maar toch een nobel streven....)
 
Laat ik zeggen dat die rechtervoet al meer dan getraind is :)

Ik had hiervoor een Polo Bluemotion en die hebt ik toch is een keer op 3,0 liter /100km gekregen ... met die polo haalde ik trouwens altijd 1100km met een volle tank.

De SuperB daartegen jammer genoeg maar 900 a 950km wel met een 105 PK.
De Passat die ik ook nog gehad heb automaat op 130 PK haalde ik dan weer de 1000Km met een volle tank ...

Grtz!
Tim
 

Ted

Forumguru
een panel ter groote van je dak levert ca. 80 watt (ca. 0,065 Pk). Helaas geeft dat een kleine besparing die de airco en de stroomvoorziening niet kan vervangen alleen een beetje ondersteunen. Alleen de voorlichten trekken al 90 watt, reken maar uit wat dat bespaart, hoogsten een 0,5 - 1 %.
 

Captain Hook

Forumguru
Of het allemaal realiseerbaar is, is een ander verhaal, maar wat ik me voor zou kunnen stellen:

-Volledige LED verlichting (maar dan geen ballast weerstanden gebruiken, anders stook je besparing weer weg)
-Een soort van electronische acceleratiebeperker. M.a.w. de boordelectronica zorgt ervoor dat de auto altijd optimaal accelereert, ongeacht de manier waarop jijzelf het gaspedaal indrukt.
-maximale bandenspanning.
-banden met speciale lage rolweerstand
-alle gaten en sleuven (die de cw-waarde nadelig beïnvloeden) afdichten
-leren 'zuinig' anticiperen op verkeerssituaties
-betere isolatie, zodat de airco minder hard hoeft te werken
-gewichtsbesparing (alle overtollige zaken verwijderen)

:disc:
 
-Volledige LED verlichting (maar dan geen ballast weerstanden gebruiken, anders stook je besparing weer weg)

Daar ben ik mee bezig :)
Ik was al aan het denken .. als ik nu overal leds van maak ... ipv de huidige halogeen .. ik heb dan meer licht dan nu en toch gene xenon want die verstookt ook weer meer uiteraard :)
 

Captain Hook

Forumguru
-Volledige LED verlichting (maar dan geen ballast weerstanden gebruiken, anders stook je besparing weer weg)

Daar ben ik mee bezig :)
Ik was al aan het denken .. als ik nu overal leds van maak ... ipv de huidige halogeen .. ik heb dan meer licht dan nu en toch gene xenon want die verstookt ook weer meer uiteraard :)
Hmmm, volgens mij zijn alle LED oplossingen voor VAG auto's tot nu toe altijd met ballast weerstanden uitgerust om de CAN bus om de tuin te leiden. (want die meet de belasting om te bepalen of er iets kapot is).

En LED groot-/dimlicht? Dat moet ik nog zien. Volgens mij is de Audi R8 tot nu toe de enige auto ter wereld die hoofd LED verlichting heeft.
De rest van de LEDs wordt allemaal gebruikt voor knipperlampjes, remlichten, dashboard, etc. Maar de grootste verbruikers zijn de dimlichten en dat is (tot nu toe) altijd halogeen of gasontlading.

Aan de lichtopbrengst hoeft het niet te liggen. Ik heb zelf een paar zaklampen van Fenix met Cree LEDs erin. Nou, als je ziet wat dat voor een enorme hoeveelheid licht levert (180 lumen uit 2 AA-batterijtjes). Erin kijken levert gelijk oogschade op.

Het zou zo mooi kunnen zijn. LEDs zijn enorm compact, daardoor heeft de ontwerper veel meer keuzevrijheid om de lichtunits te ontwerpen. Energievriendelijk. Bij inschakeling gelijk volledige lichtsterkte. Mechanisch zeer stabiel. Lange levensduur. Enorme mogelijkheden om lichtintensiteit (en eventueel kleurtemperatuur) electronisch te sturen.
Maar ja, de hele reflector industrie moet opnieuw aan de bak. Want het vereist ook totaal omdenken op het gebied van de gebruikte reflectoren.

http://www.ledsmagazine.com/news/4/2/27

http://www.coolon.com.au/article-1207headlamps.php

http://www.al-lighting.de/index.php?id=984

Ik vind het altijd al jammer dat innovatieve zaken zo lang worden tegengehouden voordat ze daadwerkelijk geïmplementeerd worden. Wat dat betreft is de autoindustrie erg conservatief (en de consument ook) :biggthumpdown:

Energieverbrauch_Tagfahrlicht_en.gif

Dit is ook wel frappant, het verschil in verbruik! Stel je eens voor dat alle miljoenen (nieuw) geproduceerde auto's dit zouden gebruiken...
 

Captain Hook

Forumguru
...
Wat is julllie idee ervan?
Ziet er aardig uit, maar als je doelstelling is om energie te besparen:

"Led resistorcable, met deze kit kunt u auto’s met Can-Bus voorzien van led stadsverlichting zonder storing te krijgen op uw boordcomputer."

Dit heb je dus ook nodig. Met andere woorden, daar gaat de energiebesparing weer, weggestookt in warmte, in dikke ballast weerstanden! :icon_smile_dead:
Ook iets om rekening mee te houden: voorheen werden je gloeilampen warm (voel maar eens aan je koplamp- of achterlicht- lamphuis als je net een heel stuk met verlichting gereden heb, hoe warm dat is.
Nu vindt de warmteproductie ergens anders plaats. Dus monteer die dikke weerstanden niet op een plek waar dat kwaad kan. :crazy:

Wanneer komt er nou eens iemand met een ECHT slimme oplossing die de VAG software aanpast, zodat er wel fatsoenlijk gedetekteerd kan worden dat er LEDs i.p.v. gloeilampjes gemonteerd zijn?
 
Ik heb mij is laten vertellen dat het ook op te lossen is met "weerstanden" ?
Nu zelf ben ik niet zo thuis in de electronica maar ... is er moest dat ook werken met die weerstanden dan niet minder verlies ? of is die ballast gewoon een weerstand ?

PS: misschien nog een bijvraag .. die ledverlichting schijnt die niet even hard als die xenon?
 

EdK

Forumguru
Tja en nu komt de wintertijd en krijgen we dus koudere temperaturen, doordat de normale lampen warmte ontwikkelen zullen ze er voor zorgen dat het lamphuis condens cq ijsvrij blijft !
Dus als je de ballast weerstanden bij een ledmodule hebt zo ik er zeker voor zorgen dat deze hun warmte ook kwijt kunnen in dat lamphuis !

Led verlichting is een heel mooi alternatief en is al ruimschoots verkrijgbaar in allerlei toepassing mogelijkheden ( meer dan menig mens vermoed )
Maar zodra iets uitgevonden is en het moet toegepast gaan worden in een bepaalde toepassing dan kunnen er problemen naar voren komen die men eerst nooit had ! En daar moeten dan weer oplossingen voor gevonden worden !
Maw het wordt in auto's zeker meer en meer toegepast maar ik denk dat men eerst alle kinderziekte's eruit wil hebben voor men op grote schaal het in wagens gaat toepassen !

Maar waar wij op ons bedrijf eerst scijnwerpers van 500Watt natrium hadden hangen hebben wij nu als proef opstelling deze vervangen voor LED schijnwerpers
En we hebben net zoveel licht op binnenplaats als voorheen maar het licht is toch anders ! We hebben nu bv moeite om wat in de auto te vinden waar we voorheen geen moeite mee hadden , dus er word nu weer een zaklantaarn bijgepakt om iets te vinden !
 

Captain Hook

Forumguru
...of is die ballast gewoon een weerstand ?

PS: misschien nog een bijvraag .. die ledverlichting schijnt die niet even hard als die xenon?
Die weerstanden (waarin de overtollige energie wordt verstookt), houden de CAN-bus voor de gek, door net te doen alsof het totale verbruik van het verlichtingspunt nog net zo veel als voorheen met een gloeilampje...:icon_smile_dead:

Voorbeeld.
Oude situatie: Gloeilamp van 5W verbruik. CAN-bus elektronika controleert of er 5W verbruikt wordt, zo ja, verlichting ok.
Nieuwe situatie: LED van b.v. 1W (is al veel, maar ff voor de vergelijking). CAN-bus elektronika controleert of er 5W verbruikt wordt. He, nee dus. Conclusie; verlichting kapot, uitschakelen die hap en waarschuwing geven.
Nieuwe situatie met LED van 1W en 4W belastingsweerstand (= samen 5W). Nou afijn, je raadt het al... De verlichting blijft aan. (maar je verbruikt nog net zo veel als voorheen)

De zogenaamde kaltdiagnose van VAG-com schijnt niet uitschakelbaar te zijn. Vandaar de truuk met de ballastweerstanden.
http://www.vagcomforum.de/index.php?showtopic=1970

De LEDs die je liet zien, zijn geen vervanging voor Xenon hoofdverlichting, dus de vraag is niet relevant. :koffie:
 

LenK

Forumguru
Maar waar wij op ons bedrijf eerst scijnwerpers van 500Watt natrium hadden hangen hebben wij nu als proef opstelling deze vervangen voor LED schijnwerpers
En we hebben net zoveel licht op binnenplaats als voorheen maar het licht is toch anders ! We hebben nu bv moeite om wat in de auto te vinden waar we voorheen geen moeite mee hadden , dus er word nu weer een zaklantaarn bijgepakt om iets te vinden !
Licht temperatuur en verstrooiing bepalen veel. Wbt verstrooiing bekijk maar eens het verschil tussen een helder glas en een melk glas lamp van hetzelfde wattage. Die melk glas geeft meer verlichting.
Bij LED's wordt ook meestal de opgegeven lichtopbrengst niet gehaald. Je koopt een LED vervanger voor een gloeilamp van 100W (=1200lm). Dan heb je volgens de verpakking een 18W LED lamp nodig. Maar die 18W LED haalt die 1200lm bij lange na niet (net zo'n bedrog als de opgave van de levensduur van spaarlampen?) dus zie niet zoveel als met die 100W gloeilamp.
 

EdK

Forumguru
Licht temperatuur en verstrooiing bepalen veel. Wbt verstrooiing bekijk maar eens het verschil tussen een helder glas en een melk glas lamp van hetzelfde wattage. Die melk glas geeft meer verlichting.
quote]

Pas op nu maak je een klassieke fout die een heleboel mensen begaan !
Om even 2 soorten TL buizen als voorbeeld te geven !
Je neemt de kleur 840 spierwit en 830 gloeilampkleur
Als je een kantoor neemt word hier vaak kleur 830 ingedaan vanwege dat dit minder klinisch overkomt bij de mens
Maar maken we een fout en we vervangen deze voor kleur 840 , dan is de reactie van de mensen vaak van ik zie het veel beter dan met die vorige lampen !
Maar als ik nu de LUX meter erbij neem en ik ga een meting doen op werkblad hoogte dan zul je zien dat het aantal Lux en dus de lichtval precies hetzelfde is !
Hoe moet je dit dan verklaren bij de mensen ? wel het zit tussen de oren bij de mensen, maw het is de beleving die je hebt !

Met LED verlichting krijg je weer hetzelfde als bovenstaand in de toekomst !
Wij hebben dus die testopstelling staan zoals ik al vertelde en we gebruiken het nu ook al op campings en jachthavens in de stroomzuilen !
In zaklantaarns word het ook steeds meer toegepast en zo zijn er nog wel meer items te benoemen ! Maw LED verlichting is op dit moment voor algemene toepassingen al perfect toe te passen ! Maar zodra je bepaalde dingen moet uit lichten zoals bv in winkels waar producten echt uit gelicht worden ! Dan is LED verlichting nog bij lange na niet toepasbaar !

Reden dat we de lichtintensiteit nog niet kunnen bereiken hiermee !
Oplossing is het nog verder ontwikkelen van de LED zelf maar zeker ook het aanpassen van de refelctoren in het armatuur !
Om de stroomzuilen weer even naar voren te halen, we gebruikte als proef eerst de LED lampen die op de markt waren, maar die haalde bij lange na niet het doel wat ze moesten behalen , maar sinds een jaar of 2 is er ook de powerled en die behaalt zijn doel wel en dat met 1 enkel 5 mm ledje !
En uiteraard een op deze LED aangepaste refelctor in het armatuur !

Verleden jaar was in Utrecht de elektrobeurs waar heel veel fabrikanten stonden en men had dit jaar de LED als item bij menig verlichtings fabrikant !
Maar als je dan met de vertegenwoordigers een gesprek aanging mbt de LED verlichting dan kwamen de toegevingen ook naar boven.
En dat waren toegevingen dat men het wel de hemel in prees , maar dat men zeker niet alles nog kon waarmaken !
En dat er nog heel veeelllll research gedaan moest worden om het als een volwaardige vervanger van bv de halogeen lamp kon gaan verkopen.

Dus mijn inziens zal het in een zeer kort tijdsbestek in de auto ook massaal worden toegepast, maar dan denk ik alleen aan knipperlichten achteruitrijlicht, knipperlichten en binnenverlichting !
Maar als een goede vervanger van de koplampen en dan vergelijkbaar met Xenon , wel dan mogen we zeker aan een tijdsbestek van 5 jaar gaan denken eer men zover is met reflector en LED's met goede lichtopbrengst !
 

LenK

Forumguru
Dat meten met apparatuur en waarnemen door zintuigen niet met elkaar overeenkomen is zeker. Niet anders dan dat ik bedoel.

Bij Audi is LED hoofdverlichting al productierijp. De R8 is er al mee leverbaar en de bij de nieuwe A8 wordt het ook verwacht. Alleen nog poepie duur natuurlijk.
 

Captain Hook

Forumguru
Hoe moet je dit dan verklaren bij de mensen ? wel het zit tussen de oren bij de mensen, maw het is de beleving die je hebt !
Nou, het zit inderdaad tussen je oren (oog/hersenen), maar dat heeft niks te maken met 'beleving' of zo, maar is puur chemisch/natuurkundig bepaald.
Hangt af van de spectrale gevoeligheid van het menselijk oog en de filtering die de hersenen toepassen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurweergave-index
Het verschilt ook nog eens van mens tot mens en verandert in de loop van de jaren.
http://wetenschap.infoyo.nl/overige/14833-spectrale-verdeling.html

En als je het echt wilt weten:
http://telin.ugent.be/~philips/beeldv/presentaties20072008/02a_hvs.ppt
Dat verklaart ook waarom je met de LED spots 'anders' ziet, dan met die natrium lampen. Ondanks dezelfde lichtsterkte, maar ongetwijfeld een compleet ander uitgestraald spectrum van de gebruikte LEDs.
 
Dan heb ik nog is een vraag:

Wat zoude jullie doen ... als je kan kiezen tussen de halogeenverlichting, de led verlichting of de xenon verlichting plaatsen?

Wat verstookt van die 3 dan het meeste ?

Grtz!
Tim.
 

TL@

Forumguru
Zal alle drie gelijkaardig zijn.

De reden dat LED verlichting in de koplampen zo lang op zich liet wachten (relatief natuurlijk) is omdat er een probleem was met de warmteontwikkeling, het verbruik zal dus niet veel minder zijn.

Ik denk dat je daar allemaal niet veel besparing zal vinden.
 
Bovenaan Onderaan