Airco reinigen

Beste,

Ik krijg over een paar dagen me fabia en tijdens de proefrit kon ik de airco al een beetje "muf" ruiken. Nu heeft deze auto wel een jaar stilgestaan, en is het een ex lease auto waar de airco vaak heeft aangestaan denk ik.

Nu heb ik uit het artikel van topic: http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?p=56070&page=3

een mooi stukje van gompy die beschrijft hoe je daar de pollenfilter (in de auto) er uit kan halen en reinigen. dat ga ik ook zeker doen.

maar ik zou ook graag de airco inlaat en behuizing willen reinigen met een reiniger. Nu heb ik een bus van MOTIP airco reiniger op de kop kunnen tikken. daaraan zit een meter slang met een soort spruitstuk waar de reiniger uitkomt. Deze moet je in de inlaat van de airco stoppen en dan laten leegspuiten zodat het in het luchtsysteem komt.

Mijn vraag, waar kan je dit het beste in een fabia (I) in spuiten? Bij de pollenfilter naar binnen gaan met een slangetje? via de panvan?

Doel is dus om zo dicht mogelijk bij de airo radiator te komen waar de lucht wordt gekoeld. daar zal waarschijnlijk wel schimmel zitten verwacht ik.

tnx he,

Maarten

Forumguru
Ik weet niet waar je je auto hebt gekocht, maar zou je dan niet de dealer vragen dit onderhoud te doen?

Ik heb de auto bij een skoda dealer gekocht :) dus als die airco echt defect zou zijn dan ga ik er heus mee terug. maar ff reinigen met een bus actief schuim kan ik zelf ook wel.

ga volgende week wel opzoek naar de condensator :tongue: vindt het wel hoor :)
maar het handige aan een forum is dat als iemand het eerder heeft gedaan vaak wel goede tips heeft vandaar de vraag

EdK

Forumguru
Ik heb de auto bij een skoda dealer gekocht :) dus als die airco echt defect zou zijn dan ga ik er heus mee terug. maar ff reinigen met een bus actief schuim kan ik zelf ook wel.

ga volgende week wel opzoek naar de condensator :tongue: vindt het wel hoor :)
maar het handige aan een forum is dat als iemand het eerder heeft gedaan vaak wel goede tips heeft vandaar de vraag[/quote

Zou eerder naar de condensor zoeken dan naar een condensator , zeker als jet om de airco gaat ! :D

TheoStek

Forumguru
Zoals Maarten SFC al heeft vermeld, laat dit door de dealer doen.

Die spuitbussen werken maar tijdelijk, en is zeker niet zonder gevaar.
Als je dit goedje gebruikt, mag je er niet bij roken en bij het toepassen moet je ventileren, en daarna ramen en deuren sluiten.
Dan moeten alle electrische verbruikers afgesloten worden, voor goed te zijn accu "afkoppelen".
De auto mag je onder geen beding binnen het half uur starten, airco gebruiken of de accu aankoppelen.
Na het half uur voor alle zekerheid nogmaals voor een half uur de ramen open zetten om te ventileren.

Het goedje vormt schuim, en wordt na verloop vloeibaar.

Ik gebruik dit soort produkten niet, een klant van mij heeft dit gebruikt
en enige tijd later was de bedrading van de aanjager gaan smeulen.

Ik denk dat na het vervangen van de interieurfilter, de muffe reuk ver weg zal zijn.

Denk aan je garantie!!
Als straks ergens (kort)sluiting ontstaat, met schade of niet meer werken van bepaalde funktie's? kun je de garantie vergeten.

Dan heb je ook nog het recht om een certificaat te vragen van de airco installatie (verplicht).

correctie: airco radiator=verdamper

succes en plezier straks met de aanwinst.

Gieliovd

Forumguru
Fijn dat je het zelf wel wilt oplossen maar het lijkt me een beter idee om gewoon tegen de dealer te zeggen, zeg euh.. die airco stinkt naar zweetsokken. Dat lijkt me niet de bedoeling of wel?

En ja, dan horen ze toch wel in te stemmen en die airco gratis eens na te kijken secu te reinigen, onderhouden.

Thanks again theo,

Ik zal eerst die filter er eens ff uit gaan halen, dan kijken hoe de boel koelt. mocht dat niet lekker zijn dan kijk ik wel ff. kan altijd langs me dealer, heb er al eerdere skoda's gekocht en ze zijn wel schappelijk hier in apeldoorn

Bovenaan Onderaan