Aceton bij brandstof (benzine en diesel) mengen

hey allemaal,

Ik heb een tijdje op internet zitten surfen, mbt aceton bijmengen bij de brandstof in je auto.

De theorie is dat de brandstof beter verneveld en daardoor volledig ontbrand. Dit zou meer energie opleveren bij dezelfde hoeveelheid brandstof en daardoor naargelang je rijstijl een (flinke) brandstof besparing op kunnen leveren. Meest genoemd is 15% maar over het algemeen zou de besparing tussen 10 en 35 % zitten.

Ik heb sinds februari een fabia en ik merk dat met mijn rijstijl, vlot optrekken maar ook vaak cruisecontrol dat een verbruik van 1 op 12,5 toch wel het hoogste is (afgezien van een tank volledig op de snelweg zonder files). Voor mij zou dit dus zeker interessant zijn.

Heeft iemand hier op het forum ervaring mee, ik heb wel een paar post gelezen waar het woord aceton in voor kwam maar dat leek mij vooral als tussen neus en lippen door.

Ik ben vooral benieuwd naar de effecten zowel voors (zuiniger, etc) als tegens (slijtage, etc).

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet Daniël

Ronnie

Forumguru
Aceton lijkt mij ongeloofwaardig, gelet op de grote hoeveelheid kunstoffen en kunstofleidingen in huidige auto's.
Methanol kan wel, geeft meer vermogen maar het verbruik stijgt ook dramatisch!
Ik gebruik dit in de modelvliegerij (hobby)
Mij lijkt ook dat de ECU (motronic) het geen succes zal vinden met allemaal andere sensorwaardes!!

LenK

Forumguru
Hier een filmpje waarin ze 15% besparen.
Wat je er over vindt klinkt positief. Probeer het voor ons zou ik zeggen.

joergarms

Senior Member
@ Traumaheli; ik vind jouw verbruik redelijk hoog, de mijne staat momenteel op 6,5l per 100 km. Waarvan een derde stad is, de rest buitenwegen en snelwegen. Wat voor type motor heb je?

@Ronnie, methanol in modelmotoren ok, maar het lijkt me niet echt bevorderlijk voor onze gewone motoren.
Dat spul is toch erg schraal?? En verbrand volgens mij ook veel heter.

guitar_billy

Senior Member
hoeveel moet je bijmengen en hoe duur is aceton eigenlijk? want bijmengen mag dan wel zuiniger zijn, niets is gratis natuurlijk :)

@ Traumaheli; ik vind jouw verbruik redelijk hoog, de mijne staat momenteel op 6,5l per 100 km. Waarvan een derde stad is, de rest buitenwegen en snelwegen. Wat voor type motor heb je?

Ik heb een 1.4 motor dus daar moet het niet aan liggen lijkt me.
6,5 a 7 ltr per 100km haal ik alleen als ik 120 en 100 heb gereden van tilburg naar hilversum op cruisecontrol. anders zit ik toch al snel op 8 ltr per 100km

servies

Forumguru
Ik heb een 1.4 motor dus daar moet het niet aan liggen lijkt me.
6,5 a 7 ltr per 100km haal ik alleen als ik 120 en 100 heb gereden van tilburg naar hilversum op cruisecontrol. anders zit ik toch al snel op 8 ltr per 100km
Dat ligt dan echt aan je rijstijl. Zelfs stadsverkeer haal ik een beter verbruik dan 8ltr per 100km.
Snelweg rijden is bij mij normaalgesproken een verbruik tussen de 5,5 en 6 ltr per 100km.

joergarms

Senior Member
JA bij mij staat ie momenteel ook op 6,5 per 100.
In de winter stijgt dat naar 7.0 per 100.
Dus ik zou zeggen, of er is iets niet helemaal goed met je motor, of je rijstijl is te fanatiek.

Dat ligt dan echt aan je rijstijl. Zelfs stadsverkeer haal ik een beter verbruik dan 8ltr per 100km.
Snelweg rijden is bij mij normaalgesproken een verbruik tussen de 5,5 en 6 ltr per 100km.

geloof me mijn rijstijl is niet dusdanig vreemd dat hij zoveel zou moeten vebruiken. bovendien rijdt vooral mijn vriendin doordeweeks en die rijdt echt rustig hoor.

misschien toch eens na laten kijken door de dealer

LenK

Forumguru
Heeft niks met aceton bijmengen te maken, maar mevr LenK met haar 1.4 Fabia II Sport heeft 11.500km tot nu toe met gemiddeld 7.6/100 afgelegd. Ik had met mijn O2 combi 1.6mpi een gemiddelde van 7.4/100. Dat 1.4 blok is volgens mij -relatief gezien zeker- best wel dorstig.

Dat 1.4 blok is volgens mij -relatief gezien zeker- best wel dorstig.

dankje wel, sta ik tenminste niet helemaal alleen. maar goed blijft wel vervelend, vind ik toch wel een tegenvaller. maarja het rijdt goed, en een paar uur fietsen is ook zo maar wat ;)

servies

Forumguru
Heeft niks met aceton bijmengen te maken, maar mevr LenK met haar 1.4 Fabia II Sport heeft 11.500km tot nu toe met gemiddeld 7.6/100 afgelegd. Ik had met mijn O2 combi 1.6mpi een gemiddelde van 7.4/100. Dat 1.4 blok is volgens mij -relatief gezien zeker- best wel dorstig.
Als je de reacties van een aantal anderen had gelezen dan had je gezien dat dat 1.4 blok helemaal niet zo dorstig hoeft te zijn...
Het ligt zoals al eerder gezegd aan de rijstijl of er is iets anders aan de hand waardoor de motor niet zo soepel draait als deze zou moeten draaien.

Als je de reacties van een aantal anderen had gelezen dan had je gezien dat dat 1.4 blok helemaal niet zo dorstig hoeft te zijn...
Het ligt zoals al eerder gezegd aan de rijstijl of er is iets anders aan de hand waardoor de motor niet zo soepel draait als deze zou moeten draaien.

@ servies:
aan een wellis nietes spelletje heeft niemand volgens mij iets. Zoals uitgelegd is mijn rijstijl niet die van een ouder iemand, maar het is zeer zeker niet zo dat ik de auto gebruik om te raggen. er wordt gewoon normaal mee gereden, zowel door mij als mijn vriendin. bovendien heeft zo'n discussie dit niets met mijn vraag te maken.

on-topic:
zijn er mensen die dit al geprobeerd hebben, ik hoor het graag van jullie.

___JC___

Forumguru
Als dat zou werken hadden de brandstofleveranciers dit toch allang toegepast?

Ik heb ooit wasbenzine in de tank van mn brommer gegooid om de boel sneller te laten verbranden. Hij liep echt als een jekko daarna....maar al vrij snel liep de hele boel in de figuurlijke soep..
:D

Als dat zou werken hadden de brandstofleveranciers dit toch allang toegepast?

Ik heb ooit wasbenzine in de tank van mn brommer gegooid om de boel sneller te laten verbranden. Hij liep echt als een jekko daarna....maar al vrij snel liep de hele boel in de figuurlijke soep..
:D

van de ene kant wel, van de andere kant heb ik ook een aantal argumenten gelezen waarom ze dat niet zouden doen, een aantal voorbeelden die ik tegenkwam:
- minder verbruik is minder verkoop is dus minder winst voor shell en consorten
- minder verbruik is minder inkomsten voor de staat uit accijns
- door aceton zou verbranding vollediger zijn, dus minder schadelijk voor mileu, dus minder mileubelasting die de staat kan heffen.

(zoek maar eens op acteton bij benzine, vooral in de US schijnt het veel gebruikt te worden.)

maar het risico van slecht uitpakken vind ik te groot om het zomaar zelf ff te proberen, vandaar dat ik hoop op mensen met ervaring en cijfers :-)

EdK

Forumguru
Persoonlijk zou ik niet gaan expirementeren met toevoegingen in de benzine !
Voor je het weet loopt je blok te schraal of door andere verbrandings temperaturen wordt hij te heet en verbranden er kleppen / klepzittingen / zuigers of iets dergelijks !

Kun je niet beter eens naar een tunebedrijf gaan en je wagen aan de diagnose stekker laten hangen ?
Misschien dat ze daar het probleem kunnen terugvinden voor je !

Bakkertje

Forumguru
Mensen van tdiclub.nl zijn hier al een tijdje mee bezig, er is ook een hele lange draad op het tdiclubforum klik hier maar eens.

ronald_j

Actief lid
Dat is gek.

Ik haal met mijn 1.4 74kW 1 op 12:7 op LPG. Dan zou 1:15 op benzine toch haalbaar moeten zijn.

Wel heb ik gezien dat de Fabias van 2003 en jonger al iets efficiënter zijn.

Verder vraag ik me ook af in hoeverre rijstijl (anders dan jakkeren) dit beïnvloed.

Ik had voorheen een 1.8 en ben dus gewend altijd heel snel op te schakelen. De Fabi kan dit ook wel aan, maar ik merk wel dat ik soms erg snel moet terugschakelen.
Daarom ben ik de laatste tijd weer wat hoger in de toeren gaan rijden.

Of dit nu echt veel uitmaakt op verbruik heb ik nog niet kunnen uitvinden.

Bovenaan Onderaan